تعداد فوتی‌های معدن طبس به ۴۹ نفر رسید

در حادثه دلخراش انفجار معدن طبس، تا ظهر ۳ مهر ۴۹ کارگر جان خود را از دست داده‌اند و عملیات امداد برای بیرون آوردن پیکرهای این کارگران همچنان ادامه دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، تا ظهر امروز پیکر ۳۸ کارگر معدنجو از زیر آوار بیرون آورده و تحویل خانواده‌ها شد؛ اما آمار فوتی‌های این حادثه تلخ بیشتر از اینها و براساس اطلاعات اعلامی مقامات رسمی حداقل ۴۹ نفر است.

سه‌شنبه سوم مهر، «آخوندی» مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی، ازمرگ همه معدنکارانی که در معدنجوی طبس گرفتار شده‌اند خبر داد و گفت: از شب گذشته، اقدامات برای بازگشایی مسیرهای معدن زیاد شد؛ تیم‌های کمکی هم از دو جناح به کارگاه محل انفجار آمدند اما به واسطه زیاد بودن حجم ذغال و ماهیت ریزشی تونل، هنوز کار کمی کند است لیکن امداد و نجات ادامه دارد.

او افزود: براساس مشاهدات عینی و نظر کارشناسان معدن امیدواریم تا امشب آواربرداری تمام شود و پیکر جانباختگان را به بالا انتقال دهیم تا مراحل پزشکی قانونی و تشییع در دستور کار قرار بگیرد.

آخوندی تاکید کرد: همه گرفتارشدگان در دو بلوک معدن، جان خود را از دست داده‌اند و تا این لحظه تعداد فوتی‌ها به ۴۹ نفر رسیده است.

در ساعات پایانی ۳۱ شهریور و چند ساعت مانده به نواخته شدن زنگ آغاز سال تحصیلی، انفجاری در مدنجوی طبس، حدود ۵۰ کارگر در دو بلوک معدنی (بلوک‌های B و C ) را گرفتار کرد؛ از همان ساعات آغازین نیمه‌شب، تیم‌های امدادی از بیرجند و از استان‌های همجوار به منطقه‌ معدنیِ پرورده ۳ که معدنجو در آنجا واقع شده، سرازیر شدند؛ اما به چند دلیل، یکی تجمع سنگین گاز متان در ورودی‌های معدن در شب نخست و دیگری، بسته شدن راه‌های تردد به بلوک‌های گرفتار، کار امدادرسانی و خروج پیکرها به کندی انجام شد.

«علی مقدسی‌زاده» رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان خراسان جنوبی که خود در منطقه پرورده یک طبس کارگر معدن است، در ارتباط با حادثه به آتیه آنلاین گفت: دلیل اصلی حادثه، تصاعد ناگهانی گاز متان در بلوک C بوده که متاسفانه موجب شده کارگران این بلوک آناً جان خود را از دست بدهند؛ ادامه انتشار گاز متان به بلوک B کارگران این بخش را نیز گرفتار کرده و در مجموع کارگران هر دو بلوک به دام مرگ افتاده‌اند.

او با بیان اینکه معدنجو یکی از معدن‌های سنتی ذغال‌سنگ در منطقه معدنی پرورده طبس است؛ افزود: بایستی مکانیزه کردن این معدن‌ها با سرعت در دستور کار قرار بگیرد؛ ضمناً تامین تجهیزات ایمنی از جمله سنسور هوشمند گاز متان برای این معادن سنتی در منطقه‌ای که دچار انباشت گاز خطرناک و مرگبار متان است و هر آن احتمال تصاعد آن می‌رود، باید صورت گیرد؛ اگر معادن سنتی زغال‌سنگ سنسور گاز متان داشته باشند، تلفات سنگین نمی‌شود.

مقدسی‌زاده که در منطقه حضور دارد، در ارتباط با ادامه عملیات امداد می‌گوید: براساس مشاهدات عینی و اطلاعات کارگران، در حال حاضر هنوز ۱۱ کارگر زیر آوار محبوس هستند؛ در کمال تاسف، حداقل ۴۹ کارگر در این حادثه دلخراش جان خود را از دست داده‌اند؛ این کارگران اکثراً غیر بومی بودند و از استان‌ها و شهرهای مختلف برای کار به معدنجو آمده بودند.

روز گذشته لیست کارگران فوت شده معدنجو منتشر شد؛ البته این لیست هنوز تکمیل نشده؛ در این لیست کارگرانی از سیستان و بلوچستان، گلستان و خراسان شمالی و البته چند استان دیگر حضور داشتند؛ رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان جنوبی می‌گوید: از روز بعد از حادثه بسیاری از خانواده‌ها به منطقه آمدند؛ صحنه‌های دلخراشی بود؛ خیلی از آن‌ها عزیزان خود را در سردخانه‌ها پیدا کردند و تعدادی از خانواده‌ها هنوز چشم به راه بیرون آمدن عزیز خود از دل خاک هستند.

حادثه معدنجوی طبس، یکی از بزرگ‌ترین حوادث معدن در دهه‌های اخیر بوده است که تا این لحظه آمار فوتی‌های آن به ۴۹ نفر رسیده است؛ این حادثه دلخراش موجب اعزام چند وزیر به منطقه شده است؛ «احمد میدری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از بازدید از معدن در رابطه با این حادثه گفت: وزارت کار با استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی، حقوقی و فنی خود برای شناسایی علت حادثه و احقاق حقوق بازماندگان و مصدومان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند. واکاوی دلایل بروز این حادثه در سطوح مختلف انجام خواهد شد.

همچنین در پی دستور وزیر کار، مقرر شد کمیته‌ای تخصصی به منظور بررسی استانداردهای ایمنی معادن در ایران و بازنگری موارد غیرکارآمد تشکیل شود. چنانکه وزیر کار در سفر به طبس تاکید کرده است مکانیزه کردن معادن به‌عنوان یکی از این رویکردهای کاهش مخاطرات و ارتقای استانداردهای ایمنی در معادن، مورد اهتمام جدی وزارتخانه خواهد بود.

وزیر صمت نیز پس از بازدید از محل حادثه، قول داد که با همکاری ایمیدرو، مبلغ ۲۰ میلیارد تومان اعتبار به‌منظور آسفالت و بهسازی ۳۰ کیلومتر جاده متصل به معدن «معدنجو» طبس، اختصاص داده شود.

در عین حال، صبح دوم مهرماه، نشست وزیر صمت با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به منظور بررسی ابعاد حادثه تلخ معدن طبس برگزار شد. در این نشست ضمن تاکید بر کشف ابعاد حادثه و مقصرین احتمالی، وزیر کار قول داد ۳۰ روز کامل حقوق جان‌باختگان و دیگر امور مربوط به بیمه و حمایت از خانواده آنان را نهایتاً تا یک ماه آینده اجرایی کند.

همه این همدردی‌ها و همراهی‌ها ممکن است قدری از ناراحتی‌ها و رنج‌های خانواده‌های جانباختگان حادثه بکاهد، اما آنچه به گفته مقدسی‌زاده اهمیت دارد «مکانیزه کردن تمام معادن و تامین تجهیزات کافی برای آن‌ها است تا دیگر هیچ معدنکاری در کشور به دلیل حادثه کار جان خود را از دست ندهد».

کد خبر: 74301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =