جزییاتی از حادثه انفجار در معدنجوی طبس

حادثه‌ای تلخ در ساعات میانی شب در معدنجوی طبس، تعدادی از کارگران شاغل را به کام مرگ فرستاد و تعدادی دیگر از آن‌ها را مصدوم و راهی بیمارستان کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، حدود ساعت ۹ شامگاه ۳۱ شهریور، انفجار گاز متان در یک کارگاه از معدن معدنجوی طبس اتفاق می‌افتد؛ این انفجار براساس روایت‌های رسمی و مشاهدات عینی شاهدان، 2 کارگاه دیگر این معدن را هم گرفتار می‌کند؛ در نهایت در نیمه‌های شب خبر می‌رسد که چند گروه از نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شده‌اند و بیمارستان‌های منطقه در حال آماده‌باش هستند؛ اولین پیکر در همان نیمه‌شب از زیر آوار انفجار بیرون آورده می‌شود.

خبرهای تکمیلی حادثه صبح روز اول مهر از راه می‌رسد؛ در این معدن حدود ۶۰ کارگر مشغول به کار بوده‌اند که انفجار ناگهانی همه آن‌ها را گرفتار کرده است؛ کارگرانی که نزدیک‌تر به حادثه و در بلوک C معدن مشغول به کار بوده‌اند، فوری جان خود را از دست می‌دهند اما در میان کارگران خارج از این بلوک تعدادی فوت می‌کنند و تعدادی مصدوم می‌شوند؛ آمار مصدومان در یک روایت ۱۷ نفر و در روایتی دیگر ۲۲ نفر است.

۱۲ ظهر روز اول مهر، «محمدعلی آخوندی» مدیرکل مدیریت بحران استان خراسان جنوبی درباره آخرین وضعیت امدادرسانی در حادثه معدن طبس گفت: در پی وقوع انفجار در معدن زغال سنگ طبس که شب گذشته اتفاق افتاده است، تاکنون ۳۲ نفر جان خود را از دست داده اند.

وی با اعلام اینکه مصدومان این حادثه به مراکز درمانی منتقل شده‌اند، گفت: در حال حاضر ۱۸ نفر همچنان در معدن محبوس هستند و عملیات امداد و نجات برای خروج این افراد نیز ادامه دارد.

«ابراهیم رحیمیان»، دبیر اجرایی خانه کارگر طبس که در محل حادثه حضور دارد، در ارتباط با آمار فوتی‌ها به آتیه آنلاین گفت: به احتمال زیاد محبوسان این حادثه نیز جان خود را از دست داده‌اند؛ منتهی اجساد به تدریج و طی عملیات امداد و نجات بیرون آورده می‌شود. بنابراین این احتمال هست که تعداد فوتی‌ها حدود ۴۰ یا حتی ۵۰ نفر باشد.

او افزود: شب گذشته نیروهای امدادی در محل حاضر شدند اما به علت تراکم گاز در تونل‌های معدن، نتوانستند فوری اجساد را از زیر آوار خارج کنند؛ ابتدا نسبت به تعمیر تهویه معدن مبادرت کردند و بعد امداد و نجات آغاز شد؛ در همان ساعات نیمه شب، جسد یک کارگر بیرون آمد و در ادامه عملیات، تا ظهر اول مهر، پیکر ۳۲ کارگر دیگر را بیرون آوردند.

رحیمیان در ارتباط با علت بروز حادثه گفت: علت، انفجار بر اثر تجمع گاز متان بوده است؛ گاز متان فوق‌العاده خطرناک است و تجمع آن موجب خفگی و مرگ آنی می‌شود؛ این معدن سه بلوک A، B و C دارد که حادثه در بلوک C اتفاق افتاده اما چون مسیر تهویه از بلوک B بوده، کارگران این بلوک هم گرفتار شده‌اند.

او اضافه کرد: معدنجو در منطقه معدنی پرورده ۳ طبس قرار دارد و یک معدن ذغال سنگ متعلق به بخش خصوصی‌ است؛ از نیمه شب گذشته همه مقامات استانی و شهرستانی در محل حادثه حاضر شده‌اند اما هنوز امدادرسانی به پایان نرسیده؛ احتمالاً عملیات امداد تا شبانگاه اول مهر یا حتی روز دوم مهرماه ادامه خواهد داشت.

بعد از بروز این حادثه مرگبار، دولت و مقامات اجرایی، دستورهایی برای رسیدگی به حادثه و حمایت از خانواده‌های داغدیده صادر کردند. در اولین ساعات حادثه، مسعود پزشکیان رئیس جمهور در شبکه اجتماعی ایکس در واکنش به حادثه معدن در طبس نوشت: خبر حادثه معدن معدنجوی طبس بسیار دردناک و تأثر برانگیز است‌. به هموطنانی که عزیزان خود را در این حادثه از دست دادند از صمیم قلب تسلیت می‌گویم و خود را شریک غم آنان می‌دانم.

وزرای کار و صمت برای بررسی دقیق و رسیدگی به موضوع به طبس اعزام شده‌اند. فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت نیز حادثه معدن طبس را به خانواده های جانباختگان این حادثه و مردم ایران تسلیت گفت.

وی همچنین بیان کرد: دولت تمام قد برای پشتیبانی از این عزیزان و خانواده‌های آنان ایستاده است و رییس جمهور به وزیران صمت، بهداشت و کشور دستور پیگیری این حادثه را داده‌اند.

این حادثه، مصیبت بزرگی است؛ در پی آن، سه روز در خراسان جنوبی عزای عمومی اعلام شده است؛ رحیمیان که به عنوان نماینده کارگران طبس در محل حضور دارد، در ارتباط با ابعاد حادثه می‌گوید: خانواده‌ها از نیمه‌شب گذشته، ساعات بسیار سخت و جانکاهی را پشت سر گذاشته‌اند؛ امیدواریم جزییات و علت اصلی حادثه هرچه زودتر مشخص شود و بدانیم که تقصیر از جانب چه کسی بوده است.

کد خبر: 74199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =