حدود ۷۸ هزار دانشجو بیمه تأمین اجتماعی شدند

اجرای طرح‌های مهم بیمه‌ای برای همه گروه‌های بدون بیمه، زمینه‌ای را در سازمان تأمین اجتماعی فراهم کرده که در حال حاضر دانشجویان نیز در قالب بیمه فراگیر خانواده ایرانی می‌توانند خدمات گسترده بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی از این نهاد بیمه‌گر دریافت کنند.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس آخرین داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی اکنون ۷۷ هزار و ۹۰۰ دانشجو توانسته‌اند با انعقاد قرارداد مشمول خدمات گسترده این سازمان بزرگ بیمه‌ای شوند تا بتوانند براساس شرایط پذیرفته شده از انواع خدمات بهره‌مند شوند.

دانشجویان با انتخاب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد می‌توانند از انواع خدمات گسترده این سازمان برخوردار شوند البته بستگی به این موضوع دارد که هر فرد دانشجو چه درصدی از حق بیمه را برای بهره‌مندی از بیمه تأمین اجتماعی انتخاب کنند.

طبق طرح بیمه دانشجویی سازمان تأمین اجتماعی همه دانشجویان کشور که جامعه آماری حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفری را شامل می‌شوند می‌توانند در هر مقطع تحصیلی و در هر دانشگاه مشغول به تحصیل با انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه خدمات موردنیاز خود را دریافت کنند. اجرای این طرح سابقه بیمه‌پرداری برای دانشجویان را به ثبت می‌رساند.

ثبت‌نام بیمه دانشجویان و زنان خانه‌دار به صورت غیرحضوری

سیدمرتضی حسینی، معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین ‌اجتماعی گفت: ثبت‌نام در بیمه زنان خانه‌دار و دختران و بیمه دانشجویان، کار بسیار راحتی است و نیازی به مراجعه حضوری به شعب تأمین‌ اجتماعی ندارد و هر کدام از این افراد بخواهند بیمه شوند؛ از طریق سامانه خدمات غیرحضوری تأمین ‌اجتماعی، می‌توانند در این طرح‌ها ثبت‌نام کنند و با داشتن بیمه تأمین‌اجتماعی، برای آینده‌ای بهتر برنامه‌ریزی کنند.

وی ادامه داد: فراهم شدن امکان بیمه شدن زنان خانه‌دار، دختران و دانشجویان یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در حوزه خانواده در سه سال گذشته در سازمان تأمین ‌اجتماعی به صورت جدی پیگیری شده است.

او بیان کرد: هر فردی که دانشجو باشد از روز اول دانشجویی، می‌تواند خود را بیمه کند و تمام دوران دانشجویی او جزء سوابق کاری و بیمه‌ای او لحاظ می‌شود. اگر چهار سال بیمه دانشجویی را کنار بگذاریم، بعد از فراغت از تحصیل چنین فردی با ۲۶ سال کار کردن و داشتن ۳۰ سال سابقه خدمت و ۳۰ روز حقوق می‌تواند بازنشسته شود.

شرایط پرداخت و نرخ حق بیمه دانشجویان

نرخ حق بیمه دانشجویی در سازمان تأمین اجتماعی در سه سطح ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد قابلیت تنظیم و انعقاد قرارداد دارد که برای هر کدام از این نرخ‌ها ۲ درصد حق بیمه از سوی دولت مابقی آن از طرف دانشجویان تحت پوشش پرداخت می‌شود.

انعقاد قرارداد دانشجویان با سازمان تأمین اجتماعی و پرداخت حق بیمه براساس حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در سال ۱۴۰۳ تنظیم شده است به طوری که برای نرخ ۱۲ درصد مبلغ ۸۸۸ هزار و ۶۰۰ هزار تومان، نرخ ۱۴ درصد نیز یک میلیون و ۳۷ هزار تومان و نرخ ۱۸ درصد به عنوان کامل‌ترین نرخ نیز دانشجویان موظف به پرداخت ماهانه مبلغ یک میلیون و ۳۳۳ هزار تومان هستند.

براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی انعقاد قرارداد بیمه دانشجویان به صورت غیرحضوری و در سامانه es.tamin.ir امکانپذیر است و افراد متقاضی بیمه دانشجویی می‌توانند با انتخاب گزینه بیمه‌شدگان خاص بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای بیمه شدن خود اقدام کنند.

با توجه به ارائه خدمات گسترده سازمان تأمین اجتماعی در سامانه خدمات غیرحضوری، دانشجویان امکان پرداخت حق بیمه خود به صورت غیرحضوری را دارند. همچنین در برنامه کابربردی تأمین من نیز ارائه همه خدمات انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه دانشجویی فراهم شده است.

توسعه طرح بیمه دانشجویان در تأمین اجتماعی

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین ‌اجتماعی نیز به توسعه طرح بیمه دانشجویان براساس تفاهم انجام ‌شده با دانشگاه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: با این تفاهم‌نامه‌ها دانشجویان تحت‌پوشش افزایش می‌یابند زیرا یکی از رویکردهای راهبردی تأمین ‌اجتماعی افزایش سطح تسهیل‌گری است. بر این اساس تلاش شده تا خدمات مختلف سازمان از جمله طرح بیمه دانشجویان به‌ صورت غیرحضوری انجام شود.

سازمان تأمین ‌اجتماعی به واسطه تکلیف ماده ۲۹ قانون اساسی و ماده یک قانون تأمین ‌اجتماعی در زمینه برنامه‌ریزی برای رشد دانشجویان بیمه ‌شده و تعمیم بیمه‌های اجتماعی مختلف تلاش جدی دارند. در واقع گسترش پوشش بیمه‌های اجتماعی به‌ویژه در بین جامعه دانشجویان از طریق دریافت خدمات و سرویس‌های مختلف درمان، بازنشستگی و انواع تعهدات کوتاه‌مدت، مزیتی قابل‌توجه برای جمعیت بیش از سه میلیون نفری دانشجویان محسوب می‌شود.

مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین ‌اجتماعی پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: با استفاده از بسترهای فراهم شده، علاوه بر جامعه زنان خانه‌دار، دانشجویان نیز براساس پرداخت حق‌بیمه‌های مشخص و متنوع، امکان برخورداری از خدمات بیمه‌ای، بازنشستگی و درمانی تأمین‌اجتماعی را دارند.

وی اضافه کرد: «بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان از زیرگروه‌های بیمه صاحبان حِرف و مشاغل آزاد از انواع بیمه‌های سازمان تأمین ‌اجتماعی محسوب می‌شود و بخش قابل ‌توجهی از افراد جامعه امکان برخورداری از خدمات آن را دارند.
شکوری به برخی آمارهای مربوط به این نوع بیمه اشاره کرد: «با طراحی و اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، در سال ۱۴۰۱ حدود یک میلیون بیمه‌شده جدید در چارچوب بیمه زنان خانه‌دار، دانشجویان و صاحبان حِرَف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به‌طور اختیاری و کارفرمایان صنفی به جمع افراد تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی اضافه شد. در سال‌ ۱۴۰۲ نیز حدود یک میلیون نفر جذب بیمه‌شده جدید از مجموع هدف‌گذاری محقق شد.

سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر با توجه به بیمه نبودن ۶ تا ۸ میلیون نفر از افراد شاغل و بدون بیمه در کشور تلاش خود را برای گسترش پوشش بیمه‌ای در میان این افراد بکار گرفته و در سه سال اخیر توانسته ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از آنان را تحت پوشش قرار دهد. حدود ۷۸ هزار نفر از دانشجویان و ۵۲۰ هزار نفر از زنان خانه‌دار نیز در قالب بیمه فراگیر خانواده ایرانی از این بستر بیمه شدند.

کد خبر: 74062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =