کمبود پزشک متخصص، بحران جدی و قریب‌الوقوع در کشور است

یک متخصص داخلی بیمارستان خلیج فارس سازمان تأمین اجتماعی در شهر بندرعباس  در خصوص انگیزه آغاز و تداوم طبابت خود در مراکز درمانی این سازمان گفت: تأمین‌اجتماعی را سازمانی منظم و چابک دیدم و به همین دلیل‌ شش‌ماه بعد از دوران خدمت سربازی، به طبابت خود را در یکی از مراکز درمانی سازمان تأمین اجتماعی آغاز کردم.

علی وطنخواه در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین به مناسبت روز پزشک گفت: علی‌الرغم اینکه شرایط کارکردن در بیمارستان ولی عصر(عج) مازندران به عنوان یکی از شلوغ‌ترین بیمارستان‌های کشور در سال های آغاز خدمت بسیار سخت بود و حتی امروز نیز پس از ۱۴ سال خدمت خود، لحظه‌ای نبوده که از کارکردن در مراکز تأمین اجتماعی تحت هیچ شرایطی پشیمان شده باشم.

او در خصوص جایگاه اجتماعی و معنوی پزشکان در کشور گفت: پزشکان بعد از کرونا از جایگاه اجتماعی و معنوی ویژه‌تری برخوردار شدند و باور مردم به نقش حیاتی پزشکان در حفظ جان بیماران افزون‌تر شده است. خوشبختانه مردم کشور ما قدردان و مهربان هستند و این موضوع می‌تواند ظرفیت خوبی برای دلگرمی پزشکان برای تداوم طبابت آنها در کشور باشد.

این پزشک متخصص داخلی گفت: جدا از نظامندی سازمانی، ارائه خدمات تخصصی رایگان به بیمه‌شدگان ویژگی برجسته دیگر مراکز درمانی تأمین اجتماعی است و به نوعی پزشکان نیز با بیمار هیچ رابطه مالی ندارند.

وطنخواه در خصوص آمار ارائه خدمات خود در بیمارستان خلیج فارس گفت: به دلیل اینکه معاون خرید راهبردی استان هرمزگان نیز هستم در ساعات اداری امکان ویزیت بیمار ندارم. هر روز شیفت عصر ویزیت ۲۵ تا ۳۰ بیمار را در درمانگاه بیمارستان انجام می‌دهم. تعدادی از بیماران نیز بستری می‌شوند.

وی در پاسخ چالش‌های پیش روی پزشکان گفت: نسل ما به عنوان نسل میانسال پزشکی، مشکل چندانی نداریم. بحران جدی در نسل بعد از ماست که به عینه آن را می‌بینیم و لمس می‌کنیم. متأسفانه به خاطر شرایط اقتصادی و معیشتی که پزشکان ما با آن روبرو هستند حس سرخوردگی و ناامیدی در دانشجویان پزشکی تشدید شده و هر ساله در حال تعمیق و بحرانی‌تر شدن است.

وطنخواه گفت: افزایش آمار پذیرش رشته پزشکی راهکار درستی نیست که سال‌های اخیر وزارت بهداشت آن را در پیش‌گرفته است. با اتخاذ این رویکرد کمی وزارتخانه در اصل ما تعداد خروجی پزشکان تربیت شده خود به کشورهای دیگر افزایش می‌دهیم.

این پزشک متخصص افزود: هفت سال پرورش پزشک هزینه سنگینی به دنبال دارد. بنابراین در شرایط کنونی کشور ما پزشکانی تربیت کرده که در نهایت پس از فراغت از تحصیل به دلیل تأمین‌نبودن شرایط زندگی و معیشتی خود، جذب کشوری که شرایط بهتری برای او ایجاد می‌کند می‌شود.

او ادامه داد: در بهترین حالت پزشک ما اگر بدون وقفه مراحل تحصیلی خود را از پزشکی عمومی تا تخصص طی کند سن او به ۳۵ سال رسیده و هنوز وارد بازار کار نشده است. بنابراین طبیعی است که اگر این رشته دیگر برای جوانان ما جذاب باشد.

وطنخواه افزود: متأسفانه بسیاری از پزشکان توانمند ما از ایران مهاجرت می‌کنند و یا به سمت حرفه‌های جانبی پزشکی از جمله کارهای زیبایی گرایش پیدا می‌کنند. به نظرم در رشته‌های تخصصی به زودی به بحران خواهیم خورد.

این پزشک متخصص داخلی در بیان راهکار جلوگیری از بحران در نبود رشته‌های تخصصی پزشکی گفت: مسئولان باید به این مهم توجه داشته باشند که اگر یک فردی رشته غیرپزشکی را انتخاب می‌کرد نهایت بعد از۴ سال وارد بازار کار می‌شد و در ۲۴ سالگی کسب درآمد می‌کرد و می‌توانست برای زندگی و آینده خود برنامه‌ریزی کند.

وطنخواه گفت: اینکه تا سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی یک دانشجوی پزشکی را با تعهدات عجیب و غریب و حداقلی‌ترین کمک هزینه شرایط و عرصه را بر او تنگ و تنگ‌تر کنیم اصلا درست نیست. بلکه باید به محض ورود دانشجوی پزشکی به بخش بیمارستانی نه با پرداخت کمک هزینه ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیونی، بلکه با پرداخت حقوق ماهانه در خور مورد حمایت قرار گیرند. مثلاً می‌توان به عنوان کارمندان وزارت بهداشت به آنها حقوق ماهانه پرداخت شود که با آرامش بیشتری به تحصیل خود ادامه دهند.

این متخصص داخلی تأمین اجتماعی افزود: در دوره رزیدنتی که بار مسئولیت سنگین طبابت به دانشجو محول می‌شود نه تنها مانند کارکنان با او رفتار نمی‌شود بلکه هر سال دانشجوی دوره تخصص پزشکی باید تقریباً ضمن ارایه رایگان خدمات، شخصاً نیز نسبت به تمدید بیمه‌نامه مسئولیت خود اقدام کند. بنابراین قطعاً در آینده در صورت تداوم این روی‌ها، نظام بهداشت و سلامت کشور با بحران جدی ناشی از کمبود پزشک متخصص مواجه خواهد شد.

گفت و گو: مهین داوری

کد خبر: 73335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =