پرداخت ماهانه ۳۵۹ میلیارد تومان به بازنشستگان شعبه ۴ تأمین اجتماعی

«احمد موسوی» رییس شعبه ۴ تأمین اجتماعی تهران با اشاره به پرداخت ماهانه ۲۵۰ میلیارد تومان حقوق به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش این شعبه، از افزایش این مبلغ به ۳۵۹ میلیارد تومان ماهانه در سال‌جاری خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین، شعبه ۴ تأمین اجتماعی تهران با پوشش بیش از ۳۹ هزار بیمه‌شده اصلی در قالب بیمه‌های اجباری و انواع بیمه‌های فراگیر و حرَف و مشاغل آزاد، بالغ بر ۳۰ هزار مستمری‌بگیر و بازنشسته و بیش از ۲۶ هزار کارگاه فعال و نیمه‌فعال، سهم قابل توجهی از خدمات مختلف و متنوع را در حوزه پوششی اداره کل تأمین اجتماعی شرق تهران به ذینفعان و بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی ارائه می‌دهد.

برنامه‌ریزی و اقدام در حوزه افزایش چتر بیمه‌ای و رشد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی، فعالیت‌های مربوط به کارگاه‌های کشفی، بهبود ارائه خدمات به جامعه تحت پوشش، هدف‌گذاری و توسعه تعامل با شرکای اجتماعی، پرداخت ماهانه ۳۶۰ میلیارد تومان در حوزه تعهدات و بسیاری ار موارد عملکردی شعبه و نظرات کارشناسی مرتبط با حوزه تأمین اجتماعی، موضوعاتی است که در این گفت‌گو توسط رییس شعبه ۴ تامین اجتماعی تشریح شده است.

چه ویژگی‌های متمایزکننده‌ و خاصی در حوزه تحت پوشش شعبه ۴ تأمین اجتماعی از نظر بیمه‌شدگان، کارگاه‌ها، بازنشستگان، کارفرمایان و نوع فعالیت وجود دارد؟

شعبه ۴ تأمین اجتماعی تهران با توجه به حجم پوشش انواع کارگاه‌های کوچک و متوسط، چندین کارگاه بزرگ خصوصی و دولتی نظیر شرکت سهامی برق منطقه‌ای، سازمان تبلیغات اسلامی، چاپخانه دولتی، مراکز درمانی بوعلی و امام حسین(ع) و شهید معیری شرایط ویژه‌ای در حوزه کارگاه‌های تحت پوشش ایجاد کرده است. با توجه به نوع فعالیت‌های مجموعه کارگاهی تحت پوشش، با توجه به شرایط هر کارگاه ارتباط و تعامل مناسبی از سوی شعبه با آنان برقرار شده است.

چه تعداد بیمه‌شده تحت پوشش این شعبه قرار دارند و تفکیک انواع بیمه‌ها را اعلام کنید. چه مقایسه آماری در حوزه بیمه‌شدگان در دو سال اخیر قابل ارائه است؟

براساس آمارهای مربوط به سال ۱۴۰۲ حدود۴۱ هزار بیمه شده اصلی شامل ۳۰ هزار بیمه شده اجباری، بیش از ۳هزار بیمه شده حرَف و مشاغل آزاد، ۳ هزار و ۲۲۴ نفر بیمه شده اختیاری، بالغ بر ۵۰۰ نفر از رانندگان، ۱۵۲ نفر بیمه شده بخش قالیبافان، ۲ هزار و ۲۰۰ نفر کارگر ساختمانی، ۸۸۶ مورد کارفرمای صنفی، ۸۷۰ مورد بیمه بیکاری، ۱۹ نفر از خادمین مساجد و ۶۱ نفر از سایر گروه‌های اجتماعی تحت پوشش شعبه ۴ تأمین اجتماعی تهران قرار داشتند.

برمبنای داده‌های آماری مربوط به پوشش بیمه‌ای فعال نیروی کار شاغل در بخش کارگران ساختمانی، این شعبه در استان تهران حجمی بالایی از کارگران ساختمانی را تحت پوشش بیمه‌ای قرار داده است.

با توجه به وجود دلایل مختلف، سال‌جاری با کاهش حدود ۲ درصدی آمار بیمه‌شدگان تحت پوشش شعبه روبرو هستیم؛ این مهم نیازمند آسیب‌شناسی جامع است. اما یکی از دلایل این کاهش را باید در بازنشستگی پیش از موعد بیمه‌شدگان کارگاه‌های مشمول قانون سخت و زیان‌آور در سال قبل جستجو کرد؛ در این ارتباط شعبه در سال گذشته با حجم عظیمی از بازنشستگان به‌ویژه در برخی کارگاه‌ها و سازمان‌های تحت پوشش مواجه شد.

همچنین براساس آخرین داده‌های آماری، اکنون بالغ بر ۴۰ هزار بیمه‌شده اصلی تحت پوشش این شعبه تأمین اجتماعی قرار دارند؛ در این راستا امسال بیش از ۲۹ هزار و ۵۰۰ بیمه شده اجباری از خدمات پوششی تأمین اجتماعی در شعبه ۴ بهره‌مندند. در بخش بیمه‌ اختیاری، مشاغل آزاد و قالیبافان تغییراتی خاصی در مقایسه آماری سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲ مشاهده نمی‌شود؛ این در حالی است که در این مدت تعداد کارفرمایان صنفی روند افزایش داشته است.

در مجموع با توجه به شرایط اقتصادی و تعداد کارگاه‌های بزرگ تحت پوشش این شعبه تأمین اجتماعی و بازنشستگی حجم بالایی از بیمه‌شدگان کارگاه‌های مذکور، برنامه‌هایی برای جایگزینی این تعداد بازنشسته به عنوان بیمه‌شدگان جدید در دستور کار سال‌جاری شعبه قرار دارد.

چه رویکردی در حوزه رشد بیمه‌شدگان در شعبه دنبال می‌کنید و در این راستا امکان بهره‌مندی از چه ظرفیت‌هایی وجود دارد؟

در حوزه شناسایی بیمه‌شدگان در راستای ایجاد توسعه پایدار باید برنامه‌ریزی و اقدامات لازم در دستور کار باشد. در این ارتباط، حضور فعالانه در حوزه کارگاه‌های کشفی و افزایش تعداد بیمه‌شدگان از این طریق یکی از راهکارهای توسعه بیمه‌ای به‌شمار می‌رود؛ البته باید در نظر داشت که این روش همواره رویه به‌عنوان افزایش منابع مالی پایدار برای سازمان تأمین اجتماعی محسوب نمی‌شود. در مسیر توسعه بیمه‌ای همچنین باید از همه ابزارهای فناورانه و امکانات حوزه تکنولوژی استفاده کنیم؛ در واقع فناوری اطلاعات را باید موتور محرک توسعه بیمه‌ای دانست که پویایی را به تأمین اجتماعی تزریق خواهد کرد.

به عبارتی با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود باید در مسیر رشد تعداد جامعه تحت پوشش و بیمه‌شدگان جدید گام برداریم؛ ما در این شعبه تأمین اجتماعی نیز با بهره‌مندی از امکانات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و نیروی انسانی در مسیر رشد و گسترش تعداد بیمه‌شدگان حرکت خواهیم کرد.

چه تعداد بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش این شعبه قرار دارند؟ به تفکیک اعلام کنید. در سال‌های اخیر چه تغییراتی در حوزه آماری بازنشستگان در شعبه اتفاق افتاده است؟ در مجموع چه میزان حقوق به جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران شعبه به صورت ماهانه و سالانه پرداخت می‌شود؟

مجموعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش شعبه ۴ تأمین اجتماعی تهران قابل توجه است؛ در تیرماه سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۸ هزار و ۱۶۹ مستمری‌بگیر فعال تحت پوشش این شعبه تأمین اجتماعی قرار داشتند که با رشد ۷ درصدی در این بخش تعداد مستمری‌بگیران این شعبه به ۳۰ هزار و ۱۶۵ نفر رسیده است.

براساس آمارهای سال قبل همچنین مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان حقوق ماهانه به جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش این شعبه تأمین اجتماعی تهران پرداخت شده که این مبلغ در سال جدید به ۳۵۹ میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که با وجود افزایش حدود ۲۱ درصدی دستمزدها، رشد حدود ۴۵ درصدی پرداخت مستمری صورت گرفته و این هشداری برای سازمان تأمین اجتماعی در راستای جبران فاصله اشاره شده محسوب می‌شود.

در سال‌جاری بالغ بر ۹۰ هزار نفر نیز به عنوان افراد تبعی بازنشستگان و مستمری‌بگیران، از خدمات این شعبه تأمین اجتماعی بهره‌مندند.

چه تعداد کارگاه تحت پوشش این شعبه قرار دارند. در حوزه کارگاه‌های کشفی چه اقداماتی در شعبه انجام و چه برنامه‌ای برای آینده این بخش پیش‌بینی می‌کنید؟

در حال حاضر حدود ۴ هزار و۵۰۰ کارگاه فعال و بیش از ۲۲ هزار کارگاه نیمه‌فعال تحت پوشش شعبه ۴ تأمین اجتماعی قرار دارند که در مجموع بالغ بر ۲۶ هزار مورد را شامل می‌شوند. با توجه به کاهش بیمه‌شدگان این شعبه در سال‌جاری، تلاش در یافتن راهکارهایی برای جبران این موضوع و رشد تعداد افراد بیمه شده را در اولویت قرار دادیم.

یکی از راهکارهای افزایش تعداد بیمه‌شدگان، پلاک‌برداری از کارگاه‌ها در مسیر فعالیت‌های کشفی است که البته به اعتقاد من با توجه به چالش‌های این فرایند، این رویه روشی سنتی محسوب می‌شود. ما در یک اقدام تازه با استخراج فعالیت مشاغل مختلف تحت پوشش در محدوده جغرافیایی شعبه و تطبیق آن با مشاغل ثبت شده در برنامه‌های اینترنتی، فهرستی از مشاغل و کارگاه‌های بدون پوشش بیمه‌ای را شناسایی کردیم؛ در این فرایند تسریع رشد بیمه‌شدگان در حوزه کارگاه‌ها محقق شد. سال گذشته ۲۵ مورد مصوب ماهانه کارگاه کشفی برای شعبه تعیین شده بود که بالغ بر ۱۰۰ مورد ماهانه با استفاده از روش مذکور در این بخش محقق شد؛ امسال نیز با توجه به عملکرد شعبه در سال قبل، عدد نسبتاً بالاتری را در حوزه کارگاه‌های کشفی برای شعبه به‌صورت ماهانه درنظر گرفته‌ شد که تلاش داریم با استفاده از ظرفیت‌های موجود، این روند را ادامه دهیم. ما در شعبه ۴ تأمین اجتماعی از این امکان برای افزایش تعداد بیمه‌شدگان بهره‌مند خواهیم شد.

رویکرد شعبه در گسترش تعامل با شرکای اجتماعی به‌ویژه جامعه کارفرمایی چگونه است؟ چه اقداماتی در حوزه رضایتمندی ذینفعان در حوزه پوششی این شعبه در دستور کار دارید؟

موضوع سه‌جانبه‌گرایی و تعامل مستمر و موثر با شرکای اجتماعی تأمین اجتماعی همواره از زمان تأسیس این سازمان مورد توجه و تأکید قرار داشته و این تعامل طبیعتاً رشد و شکوفایی، بهبود و پایداری سازمان و شعب را فراهم می‌کند. ما در این شعبه در راستای اهداف کلان سازمان تأمین اجتماعی، مجموعه‌ای از اقدامات را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ این مهم با همکاری، هم‌افزایی و همفکری مجموعه همکاران اجرایی می‌شود. تشکیل جلسات مکرر و متعدد با کارفرمایان کارگاه‌های بزرگ، بررسی دلایل توجیهی طرح‌های پیشنهادی کارفرمایان بابت پرداختی حق بیمه به شعبه و حفظ اعتماد جامعه شرکای اجتماعی از طریق پاسخگویی مطلوب، بخشی از اقدامات مرتبط با رشد رضایتمندی این گروه‌ها از مسیر تعامل با آنان محسوب می‌شود.

ما در این شعبه تصمیم داریم از مسیر برخوردهای شفاف بر اساس قانون، ارتباط و تعامل درست و کارآمدی را با جمعیت تحت پوشش شرکای اجتماعی برقرار کنیم. همچنین ارائه به‌موقع پاسخ به مطالبات به‌حق و منطقی کارفرمایان، بیمه‌شدگان، بازنشستگان، مستمری‌بگیران و افراد تبعی آنان را در راستای توسعه تعامل با شرکای اجتماعی در دستور کار شعبه داریم. همینطور رسیدن به نقطه تعادل در حوزه سه‌جانبه‌گرایی، تشکیل میز خدمت در کارگاه‌های بزرگ و رسیدگی به مشکلات کارگران از نزدیک و استفاده از ظرفیت‌های کارگزاری در جهت ارائه به‌روز و به‌موقع نیز از دیگر اقدامات این شعبه به‌شمار می‌رود.

چه مبلغی به عنوان مصوب وصولی سال‌جاری اعلام شده و چه تغییری نسبت به سال قبل دارد؟ آمار مقایسه‌ای حوزه وصول حق بیمه شعبه را در سال‌های اخیر تشریح کنید.

مبلغ ۱۳۲ میلیارد تومان ماهانه برای مصوب وصولی سال ۱۴۰۲ شعبه درنظر گرفته و اعلام شد که این مبلغ در سال‌جاری با افزایش حدود ۴۳ درصدی به ۱۹۰ میلیارد تومان رسیده است. این شعبه در واقع با توجه به حجم بالای تعهدات مربوط به حوزه بازنشستگان و مستمری‌بگیران، ماهیت جغرافیایی و جمعیت و کارگاه‌های تحت پوشش شعبه هزینه‌ای برای سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود؛ به این واسطه در مقایسه با میزان وصول حق بیمه اشاره شده، مبلغ ۳۶۰ میلیارد تومان هزینه در حوزه پرداختی‌های ماهانه این شعبه ثبت شده است.

آمار مرتبط با مشاغل سخت و زیان‌آور و تغییرات آن در سال‌های اخیر را بفرمایید.

شعبه ۴ تأمین اجتماعی از نظر آمار بازنشستگان مشمول قانون سخت و زیان‌آور یکی از شعبی است که در بین شعب اداره‌ کل تأمین اجتماعی شرق تهران بالاترین تعداد پوشش بیمه‌شدگان مشمول این حوزه را در اختیار دارد و خروجی این داده‌ها به واسطه پوشش برخی کارگاه‌های بزرگ نظیر شرکت اتوبوسرانی و شرکت سهامی برق و مراکز درمانی بوعلی و امام حسین(ع) مشمول این قانون هستند.

چه تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری تحت پوشش شعبه قرار دارند و چه میزان مقرری به این افراد پرداخت می‌شود؟

آمارها نشان می‌دهد که سال گذشته ۸۷۰ نفر از افراد تحت پوشش شعبه ۴ تأمین اجتماعی تهران از مزایای مقرری بیمه بیکاری استفاده ‌کرده‌اند. همچنین امسال با توجه بازرسی‌های صورت گرفته تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری شعبه ۴ تامین اجتماعی تهران به ۸۵۰ نفر رسیده است. این شعبه به صورت ماهانه مبلغ ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به مجموعه مقرری‌بگیران بیمه بیکاری تحت پوشش پرداخت می‌کند.

به اعتقاد شما راهکار کاهش مشمولان قانون مشاغل سخت و زیان‌آور چیست؟

با توجه به قوانین و مقررات حوزه سخت‌ و ‌زیان‌آور تدوین شده در سنوات قبل، همچنان بعد از چند سال شاهد بازبینی و بررسی مجدد در این حوزه نیستیم؛ این مهم با توجه به تغییرات حوزه کسب و کار، امکانات و تحولات کار و نوع تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی و فضای محیطی کار و اشتغال افراد، باید در دستور کار باشد.

با استناد به قوانین و مقررات حال حاضر، بهبود فضای کسب و کار، رفع آلایندگی‌های حوزه سخت ‌و زیان‌آور و تحقق شرایط استاندارد فضای کار باید توسط کارفرمایان صورت گیرد که این مهم دور از توجهات قرار گرفته است. بازنشستگی افراد در سنین پایین علاوه بر حذف افراد مولد کار در مشاغل موردنظر، افزایش هزینه‌ها و کاهش ورودی درآمدی سازمان تأمین اجتماعی را موجب می‌شود.

در شرایط امروز مقررات حوزه سخت ‌و ‌زیان‌آور حتماً نیازمند بازبینی و اصلاح و مهندسی مجدد بر اساس وضعیت موجود و استانداردهای کاری است؛ به عبارتی تغییر استانداردهای کارگاهای و بیمه‌ای باید در این راستا مورد توجه قرار گیرد. مادامی که شاهد این اتفاق نباشیم، آسیب‌های حوزه سخت‌وزیان‌آور شامل حال سازمان تأمین اجتماعی است.

اهمیت هوشمندسازی تأمین اجتماعی در چه شاخص‌هایی است و توسعه این روند چه تاثیری در راهبری تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه اجتماعی کشور دارد؟

سازمان تأمین اجتماعی با توجه به حجم وسیع ارائه خدمات به جامعه تحت پوشش، در حوزه هوشمندسازی و ارائه سرویس‌های گوناگون در این سال‌ها بسیار خوب عمل کرده و در واقع انقلابی در حوزه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی را شاهد هستیم. در این راستا باید حذف فرایندهای موازی را در کنار سرویس‌های هوشمند بخش‌های مختلف در دستور کار داشته باشیم.

اگر هماهنگی بیشتر فرایندهای داخلی سازمان تأمین اجتماعی و انجام تمامی مراحل ارائه خدمات غیرحضوری به صورت به هم پیوسته محقق شود، به طور حتم ارتقای خدمات هوشمند را به بهترین شکل خواهیم داشت.

اساساً چه سازوکارهایی برای توسعه بیمه‌ای در سازمان تأمین اجتماعی پیشنهاد می‌کنید؟ چه راهکارهایی برای جذب جمعیت چند میلیون نفری بدون بیمه شامل اقشار مختلف، به‌ویژه شاغلان بدون پوشش بیمه‌ای وجود دارد؟

سازمان تأمین اجتماعی با برنامه‌ریزی و اقدام برای جذب افراد و گروه‌های بدون پوشش بیمه‌ای نظیر دانشجویان، زنان خانه‌دار، افراد شاغل بدون کارفرما و دیگر گروه‌های شاغل و اضافه کردن آنان به جمع جامعه تحت پوشش، زمینه رشد و توسعه بیمه‌ای را در این نهاد فراهم خواهد کرد. این فعالیت‌ها با توجه به ظرفیت‌های موجود در تأمین اجتماعی و گروه‌های بدون بیمه اجتماعی به‌ویژه شاغلان، زمینه جذب حدود ۳ میلیون نفر بیمه شده جدید را فراهم خواهد کرد.

استفاده از فناوری اطلاعات و تسریع در ایجاد بسترهای جذب بیمه‌شدگان برای افراد بدون بیمه اجتماعی در جامعه و گسترش خدمات بیمه‌ای، امکان جذب گسترده بیمه‌شدگان جدید در قالب بیمه فراگیر خانواده ایرانی در چارچوب بیمه‌های اختیاری، توافقی، زنان خانه‌دار، دانشجویان و کارفرمایان صنفی وجود دارد.

کد خبر: 73301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =