رشد یک میلیون نفری بیمه اجباری در تأمین اجتماعی

گسترش خدمات، توسعه و تعمیم پوشش بیمه‌ای در ۳۳ ماه گذشته در بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور مسیری را دنبال کرده است که امروز پس از گذشت حدود سه سال از فعالیت مدیریت این سازمان، بیش از یک میلیون نفر بیمه شده اجباری به جمع بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی افزوده شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، تأمین منابع مالی سازمان تأمین اجتماعی با ۴۷ میلیون بیمه شده و مستمری‌بگیر از وصول حق بیمه از مشمولان انواع بیمه‌های این نهاد بیمه‌گر صورت می‌گیرد که در این مسیر جذب بیمه‌شدگان به ویژه گروه بیمه شده اجباری می‌تواند در راستای تحقق وصول این حق‌بیمه‌ها بسیار تأثیرگذارتر باشد.

آمارهای سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که در حال حاضر بیش از ۱۱ میلیون نفر به عنوان بیمه شده اصلی از خدمات هجده‌گانه سازمان برخوردار هستند. این گروه از بیمه‌شدگان به دلیل اشتغال در بخش‌های اقتصادی و کسب و کار به صورت ماهانه حق بیمه خود را به این نهاد بیمه‌ای پرداخت می‌کنند و تأمین اجتماعی نیز از این طریق منابع موردنیاز خود را برای اجرای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت تأمین می‌کند.

رشد شمار بیمه‌شدگان اجباری در تأمین اجتماعی

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر تلاش سازمان در جهت توسعه پوشش بیمه‌ای طی ۳۳ ماه گذشته، گفت: پوشش بیمه اجباری در سازمان تأمین ‌اجتماعی از ۱۰ میلیون در سال ۱۴۰۰ امروز به بیش از ۱۱ میلیون رسیده است.

او بیان کرد: علاوه بر این با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده و طرح‌هایی نظیر بیمه زنان خانه‌دار و بیمه دانشجویی در مجموع بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به جمع بیمه‌شدگان سازمان تأمین ‌اجتماعی اضافه شدند که این افزایش تعداد بیمه‌شدگان، حدود ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمد جدید و پایدار به سازمان اضافه کرد.

موسوی اظهار داشت: در سیاست‌های کلی تأمین ‌اجتماعی که در ابتدای سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، علاوه بر ارائه راهبردهای کلی، چالش‌های نظام رفاهی کشور نقطه‌زنی شده و راه حل‌های این چالش‌ها نیز ارائه شده است که ما در این مدت تلاش کردیم در راستای همین سیاست‌ها حرکت کنیم و یکی از آن‌ها پوشش فراگیر بیمه‌ای است.

افزایش ۸۸ هزار میلیارد تومانی منابع پایدار

آمارهای موجود نشان می‌دهد که سازمان تأمین اجتماعی با جذب بیمه‌شدگان جدید می‌تواند به دنبال توسعه پوشش بیمه‌ای بر افزایش منابع پایدار از محل وصول حق بیمه‌ها تلاش جدی داشته باشد که در سه سال گذشته در بخش تأمین منابع پایدار اقدامات اثربخشی انجام شد.

فعالیت‌های مستمر در بخش توسعه پوشش بیمه‌ای با جذب بیمه‌شدگان اجباری و طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای ارائه خدمات بیمه‌ای به دانشجویان و زنان خانه‌دار در قالب بیمه اختیاری و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد باعث شده که در این مدت ۸۸ هزار میلیارد تومان به منابع پایدار این سازمان افزوده شود.

تحقق پایداری تأمین ‌اجتماعی با پوشش فراگیر بیمه‌ای

مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین ‌اجتماعی پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با اشاره به اینکه راهبرد افزایش بیمه‌شدگان و توسعه پوشش بیمه‌ای با جدیت و هدف گسترش پوشش بیمه‌ای در دستور کار این نهاد بیمه‌گر است، گفت: در دوره مدیریت جدید سازمان علاوه بر طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، اقدامات مهم دیگری جهت رشد تعداد بیمه‌شدگان طراحی و اجرا شده است.

شکوری ادامه داد: از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به بعد موضوع افزایش پوشش بیمه‌ای در تأمین ‌اجتماعی با جدیت دنبال شد. در این چارچوب، رشد کمی‌وکیفی پوشش بیمه‌ای با استفاده از شناسایی افراد و گروه‌های بدون بیمه در قالب یکی از برنامه‌های تحولی این سازمان پیگیری شده است.

او بیان کرد: براساس داده‌های آماری مدیریت و آمار محاسبات اقتصادی و اجتماعی تأمین ‌اجتماعی، تا بهمن ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۶ میلیون و ۳۸۶‌ هزار بیمه‌شده اصلی شامل حدود ۱۱میلیون و ۴۴۰‌ هزار بیمه‌شده اجباری و بالغ بر ۴ میلیون و ۶۵۳‌ هزار نفر بیمه‌شده در بخش مشاغل آزاد، دانشجویان، زنان خانه‌دار، بیمه‌ اختیاری، کارفرمایان صنفی و بیمه‌های توافقی تحت‌پوشش این سازمان قرار دارند.

شکوری جذب تعداد بیمه‌شدگان جدید را تحولی شگرف در راستای رسالت سازمان تأمین ‌اجتماعی مبنی بر تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای دانست و افزود: با افزایش این تعداد بیمه‌شده، پایداری تأمین ‌اجتماعی مبتنی بر سیاست‌های کلی تأمین ‌اجتماعی (ابلاغی مقام معظم رهبری) و پوشش بیمه فراگیر محقق شده است.

۷۰ درصد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی، بیمه شده اجباری هستند

آمارهای سازمان تأمین اجتماعی همچنین نشانگر این موضوع است که در حال حاضر حدود ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر معادل ۷۰ درصد بیمه‌شدگان در قالب بیمه اجباری تحت پوشش این سازمان قرار دارند.

تأمین اجتماعی به عنوان یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی در راستای سیاست‌های کلی نظام در حوزه تأمین اجتماعی موضوع پوشش بیمه‌ای همه افراد شاغل در بخش کارگری، شاغلان و حقوق‌بگیران در نهادهای مختلف را در قالب بیمه اجباری و صاحبان حِرَف و مشاغل آزاد به صورت اختیاری و بیمه فراگیر خانواده ایرانی دنبال می‌کند.

طبق آخرین آمارها در حال حاضر ۵۳ درصد جمعیت کشور در قالب ۴۷ میلیون نفر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند و این نهاد بیمه‌ای در قبال ارائه تعهدات به این گروه‌ها در سال گذشته ماهانه ۴۲ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.

کد خبر: 72561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =