همه باید از «تأمین اجتماعی» برخوردار باشند

توسعه پوشش بیمه‌ای با محوریت تأمین اجتماعی یکی از راهبردهای کلیدی دولت در سه سال گذشته بوده است؛ آمارها نشان می‌دهد که سطح پوشش بیمه‌های اجتماعی در کشور به ۷۵ درصد رسیده، به این ترتیب، ۷۵ درصد از جمعیت تقریباً ۸۶ میلیون نفری کشور تحت حمایت بیمه‌های اجتماعی قرار دارند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در سه سال اخیر، اقداماتی در جهت گسترش پوشش بیمه‌های اجتماعی صورت گرفته است؛ سازمان تأمین اجتماعی، متولی اصلی توسعه خدمات رفاه اجتماعی است و افزایش ۲ میلیون نفری بیمه‌شدگان جدید، پوشش بیمه توافقی برای هفت گروه جدید، بیمه هنرمندان، روزنامه‌نگاران و نویسندگان، پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومانی بیمه بیکاری و افزایش پرداختی کمک هزینه بارداری از ۶ ماه به ۹ ماه، اقداماتی است که در راستای توسعه پوشش بیمه‌های اجتماعی در این صندوق ابر بیمه‌گر کشور اتفاق افتاده است.

در اردیبهشت ماه سال جاری، «مصطفی سوری» معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان تأمین‌ اجتماعی «توسعه پوشش بیمه اجتماعی را راهکاری برای مشارکت مردم در تولید و تحقق شعار سال دانست» و در این رابطه گفت: می‌توان یکی از راهکارهای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم را بسط و تعمیم پوشش‌های بیمه اجتماعی و استفاده بهینه از ذخایر بیمه حاصله در جهت سرمایه‌گذاری و تولید دانست.

نگاهی به آمارها و دستاوردها

آمارها نشان می‌دهد پیش از پیروزی انقلاب فقط ۲۰ درصد از جمعیت ۳۵ میلیون نفری آن زمان کشور تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند؛ امروز این شاخص به ۷۵ درصد رسیده است؛ در عین حال، علاوه بر پوشش ۷۵ درصدی بیمه‌های اجتماعی در کشور، ضریب نفوذ سازمان تأمین اجتماعی در جامعه هدف به بیش از ۸۰ درصد رسیده است به این معنا که بیش از ۸۰ درصد واجدان شرایط، تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته و از خدمات متنوع این سازمان از جمله مستمری، غرامت ایام بیکاری و بیماری و خدمات درمانی بهره‌مند شده‌اند.

۲۴ تیرماه سال جاری، «میرهاشم موسوی» مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط با گسترش پوشش بیمه‌ای این سازمان و الحاق بیمه‌شدگان جدید به آن گفت: در عمر کوتاه دولت مردمی سیزدهم، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید به سازمان تأمین‌ اجتماعی اضافه شدند و هنوز بین ۶ تا ۹ میلیون نفر در کشور فاقد پوشش بیمه اجتماعی هستند. با اضافه شدن این ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، حدود ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمد بیمه‌ای جدید به منابع سازمان تأمین‌ اجتماعی اضافه و سن صندوق حدود ۲ سال جوان‌تر شد و از حدود ۴۱ سال به حدود ۳۹ سال رسید. این درحالی است که با وجود دستاوردهای خوب جمهوری اسلامی، در دوره‌های قبلی به خوبی از ظرفیت‌های درونی سازمان تأمین‌ اجتماعی استفاده نشده بود.

بیمه‌شدگان جدید بیشتر از نوع اختیاری هستند اما دولت سیزدهم در زمینه انعقاد قرارداد در زمینه بیمه‌های توافقی نیز به موفقیت‌هایی دست یافته است؛ در دولت سیزدهم هفت گروه جدید از اقشار فاقد پوشش بیمه‌ای در قالب بیمه توافقی تحت پوشش این سازمان قرار گرفتند همچنین با برقراری بیمه هفت هزار و ۷۰۹ نفر از قالیبافان و شاغلان صنایع‌دستی واجد شرایط، این گروه جایگزین افرادی شدند که به علت‌های مختلف از جمله اشتغال در سایر مشاغل از زمره بیمه‌شدگان این گروه خارج شده بودند.

تنها در یکسال منتهی به تیرماه ۱۴۰۲، افزایش یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفری در جمعیت تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی اتفاق افتاد که اثر مالی این عدد در صندوق سازمان، ماهانه بالغ بر هزار میلیارد تومان بوده است. در مجموع امروز بیش از ۴۶ میلیون نفر از جمعیت کشور به شیوه‌های مختلف تحت پوشش خدمات سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند.

رشد پوشش بیمه‌ای اما فقط در سازمان تأمین اجتماعی اتفاق نیفتاده است؛ صندوق‌های بیمه اجتماعی به خصوص صندوق‌هایی که ماهیتاً متولی حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر و اقشار فرودست هستند در گسترش پوشش بیمه‌ای خود نسبتاً موفق عمل کرده‌اند؛ برای نمونه، به گفته «بیت‌اله برقراری» مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر «امروز پوشش بیمه‌ای صندوق عشایر به بیش از سه میلیون نفر رسیده است؛ بیش از یک میلیون و ۳۵ هزار نفر از کشاورزان، روستاییان و عشایر فاقد بیمه اجتماعی در کشور در ۲ سال اخیر بیمه شده‌اند که تقریباً معادل ۵۰ درصد کل عملکرد صندوق از ابتدای تأسیس تا قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم است».

هدفگذاری و نقشه راه آینده

«حسین حبیبی» عضو هیأت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، در ارتباط با افزایش پوشش بیمه‌ای در کشور به اصل ۲۹ قانون اساسی اشاره کرد و در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: براساس این اصل، همه شهروندان کشور باید تحت پوشش خدمات تأمین اجتماعی از جمله درمان، مستمری و ازکارافتادگی قرار داشته باشند؛ از این روی، گسترش پوشش بیمه‌های

اجتماعی یک ضرورت است و در آینده‌ای نزدیک باید سطح پوشش نظام تأمین اجتماعی کشور به ۱۰۰ درصد برسد.

به گفته حبیبی، استقرار نظام تأمین اجتماعی فراگیر و چندلایه که در سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی نیز بر آن تاکید شده، راهکار اساسی و اصولی برای بهره‌مندی همه شهروندان از خدمات مکفی و مناسب تأمین اجتماعی است.

او اضافه کرد: ارائه خدمات تأمین اجتماعی به همه افراد جامعه با اولویت افراد سالمند، نیازمند، فاقد شغل پایدار و بی‌سرپرست، باید نقشه راه کلی دولت‌ها باشد منتها در این مسیر بایستی استقلال سازمان تأمین اجتماعی که نهادی است بین‌النسلی و متعلق به کارگران و بازنشستگان، محفوظ بماند.

گسترش چتر حمایت‌های تأمین اجتماعی بر سر همه شهروندان، یک الزام حاکمیتی و راهبردی است که در سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری بر آن تأکید شده است؛ به نظر می‌رسد دولت سیزدهم در راستای تحقق این هدف، تا اندازه زیادی موفق عمل کرده است؛ حال این امیدواری وجود دارد که این مسیر در دولت جدید با قدرت طی شود و در آینده‌ای نزدیک نرخ پوشش بیمه‌های اجتماعی در کشور به ۹۰ درصد یا حتی بیشتر برسد.

کد خبر: 72403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =