رشد ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان

دولت سیزدهم با رویکرد توجه به اشتغال زنان به‌ویژه در بخش تعاونی و ایجاد شبکه‌سازی در این زمینه به رشد ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان دست یافت که با رونق تعاونی‌های در حوزه گردشگری، اکنون بیش از ۶۰ درصد این تعاونی‌ها توسط جامعه زنان اداره می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیش از ۷ هزار تعاونی زنان با عضویت بالغ بر ۶۶ نفر با حدود ۹۲ هزار فرصت شغلی در کشور فعال هستند. از ابتدای فعالیت این دولت تا اردیبهشت‌ماه امسال یکهزار و ۲۲۳ شرکت تعاونی زنان با ۱۲ هزار و ۱۹۶ عضو و ۱۸ هزار و ۹۰۰ فرصت شغلی تشکیل شده که نشانگر رشد بیش از ۲۲ درصدی نسبت به مدت دوره مشابه قبل است.

زنان در گرایش‌های مختلف از جمله ۴۵ درصد در حوزه فرش دستباف، صنعت، صنایع دستی و گردشگری، ۱۸ درصد در گرایش کشاورزی، ۲۳ درصد در رشته خدمات و ۱۴ درصد در سایر گرایش‌ها فعالیت دارند؛ بر این اساس بیشترین سهم تعاونی‌های زنان به حوزه صنایع دستی، فرش دستباف، صنایع غذایی، صنایع بسته‌بندی و کشاورزی اختصاص دارد.

تعاون، ‌محور زیربنای توسعه گردشگری و رونق تولید صنایع‌دستی در کشور است؛ محیط روستا به دلیل نزدیک بودن روستاییان به یکدیگر، ارزش‌های فرهنگی، همدلی و مشارکت بالای روستاییان در آباد کردن روستا باهدف توسعه کارآفرینی می‌تواند از طریق ایجاد یک تعاونی گردشگری در روستا با همکاری، حمایت و مشارکت روستاییان محقق شود.

تعاونی‌های گردشگری راهکاری مناسبی برای توسعه بوم‌گردی در سطح روستاهای کشور است. فعالیت در بستر تعاونی گردشگری با ایجاد شبکه‌هایی بین افراد باعث دسترسی بیشتر آنها به بازار و دیگر اعضای تعاونی‌ها شده، فروش را افزایش داده و کسب‌وکارشان را رونق می‌بخشد؛ این دانش بیشتر شبکه‌های ارتباطی فراگیرتر و کسب‌وکار پررونق‌تر بدون شک مزایای جانبی بیشتری برای اعضای تعاونی‌ها خواهد داشت.

از آنجایی که رشد صنایع‌دستی در محیط به رفع محرومیت‌زدایی در مناطق محروم و کم‌درآمد، رونق اشتغال نیروهای بومی و فروش صنایع محلی منجر می‌شود و بستر مهاجرت معکوس از شهر به روستا را فراهم می‌کند؛ بر این اساس تعاونی گردشگری و صنایع‌دستی باتوجه‌به ظرفیت‌های بالای گردشگری و وجود اماکن مذهبی و تاریخی در ایران، تشکیل تعاونی‌های گردشگری می‌تواند نقش مؤثر و بسزایی در خلق فرصت‌های شغلی و توسعه کارآفرینی و افزایش مشارکت مردم داشته باشند.

به این واسطه امکان خلق محصولات و خدمات متنوع‌تر برای گردشگران فراهم خواهد شد، افراد فعال در صنعت گردشگری با فعالیت در بستر این تعاونی‌ها آموزش‌های بیشتری خواهند دید و در معرض گفت‌وگوهای سودمندتر قرار می‌گیرند. با طی‌کردن این مراحل، آنها بیشتر شناخته و هزینه‌های‌شان کاهش می‌یابد و در بسیاری موارد مکمل هم خواهند بود.

تعاونی‌های صنایع‌دستی در سال‌های اخیر رشد هفت درصدی داشته‌اند؛ در این حوزه تعداد یکهزار و ۹۳۲ تعاونی صنایع دستی با عضویت بیش از ۱۴ هزار و ۱۳۰ نفر بالغ بر ۲۴ هزار و ۶۸۲ فرصت شغلی در کشور فعال است.

بر اساس آمارهای وزارت تعاون، از ابتدای این دولت تاکنون۱۳۰ شرکت‌تعاونی صنایع‌دستی با هزار و ۶۵ عضو و ۲ هزار و ۲۵۵ فرصت شغلی تشکیل شده است. استان کرمان با ۲۱۴ شرکت‌تعاونی، استان سیستان و بلوچستان با ۱۸۰ شرکت‌تعاونی و استان فارس با ۱۳۸ شرکت‌تعاونی رتبه اول تا سوم را در زمینه تعاونی‌های صنایع‌دستی دارا هستند.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که در این سال‌ها رشد حدود ۵ درصدی تعاونی هتلداری و گردشگری در دولت سیزدهم اتفاق افتاده است که تعداد یکهزار و۶۸۴ تعاونی هتلداری و گردشگری با عضویت بیش از ۲۹ هزار نفر بالغ ۲۰ هزار و ۶۵۷ فرصت شغلی در کشور فعال هستند، از ابتدای دولت تاکنون نیز ۷۴ شرکت تعاونی هتلداری و گردشگری با ۶۵۵ عضو و ۱۵۵۱ فرصت شغلی تشکیل شده است.

استان مازندران با ۲۴۷ شرکت‌تعاونی، استان گیلان با ۱۱۲ شرکت ‌تعاونی و استان‌های فارس و گلستان با ۱۰۶ شرکت‌تعاونی از رتبه اول تا سوم را در زمینه تعاونی‌های هتلداری و گردشگری دارا هستند.

کد خبر: 72348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =