دولت سیزدهم، خوش‌حساب‌ترین دولت در پرداخت مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی امروز شنبه ۲۳ تیرماه به مناسبت هفته تأمین‌اجتماعی در جریان نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: آیت‌الله رئیسی همواره پیگیر انجام امور سازمان تأمین‌اجتماعی و ارائه خدمت به مردم در قالب فعالیت‌های این سازمان بود.

به گزارش آتیه آنلاین، وی در ادامه افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی امروز حدود ۴۷ میلیون نفر را تحت پوشش دارند. و این نهاد یکی از خدمتگزارترین سازمان‌ها برای مردم محسوب می‌شود. در ابتدای دولت سیزدهم ۲۷ هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگان و مستمری پرداخت می‌شد که حدود ۶ هزار میلیارد تومان ماهانه کسری منابع در این بخش وجود داشت. همچنین در آن بازه زمانی به دلیل ناترازی، ۱۰۶ هزارمیلیارد تومان بدهی تأمین‌اجتماعی به بانک رفاه ایجاد شده بود. این میزان با نظام بانکی سالانه ۲۵ هزار میلیارد تومان سود بانکی به سازمان تأمین‌اجتماعی تحمیل می‌کرد. امروز اما از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون پرداخت حقوق و مستمری ۵۳ هزار میلیارد تومانی یک ریال از نظام بانکی استقراض نکرده‌ایم.
موسوی همچنین ادامه داد: امروز در سازمان تأمین‌اجتماعی بحران‌سازی‌های افراطی عبور کردیم و نیازی به استقراض از نظام بانکی نداریم. پرداخت ۶۵ هزار میلیارد تومانی حوزه حقوق و مستمری نیز با احتساب معوقه ماه‌های ابتدایی سال نیز در کارنامه محقق شده است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی اضافه کرد: همواره دولت‌ها یکی از بدهکاران بزرگ سازمان تأمین‌اجتماعی برشمرده می‌شوند، از ابتدای دولت سیزدهم تا به حال حدود ۲۶۰ هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت به تأمین‌اجتماعی پرداخت شده و در بودجه سال جاری نیز ۱۳۰ هزار میلیارد تومان لحاظ شده که ۳۰ هزار میلیارد تومان آن تا امروز پرداخت شده است. در مجموع تا پیش از دولت سیزدهم ۸۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت‌ها به تأمین‌اجتماعی پرداخت شده بود که در این دولت ۳.۵ برابر دولت های قبلی پرداخت بدهی صورت گرفت. به طور متوسط در دولت‌های قبلی حدود ۲۰ درصد بدهی ایجادی همان سال به تأمین‌اجتماعی پرداخت شد و در این دولت به طور میانگین ۶۵ درصد بدهی‌های ایجادی همان سال پرداخت شده است. در کنار این‌ مهم کیفیت دارایی‌ها نیز بسیار مهم است، در این دوره شرکت‌های زیان‌ده به سازمان واگذار نشد بلکه دارایی‌های واگذار شده بسیار خوب بود. پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند و شرکت کشتیرانی از این جمله محسوب می‌شوند.
او در ادامه توضیح داد: در حال حاضر بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان مطالبه تأمین‌اجتماعی از حوزه کسب و کار و کارفرمایی است.
موسوی تاکید کرد: اتفاق بسیار مهم دیگر سال‌های اخیر افزایش سرمایه کم‌نظیر در نظام در قالب ۶۲ هزار میلیارد تومان برای بانک رفاه کارگران بود. نکته دیگر در حوزه پایداری صندوق موضوع پوشش بیمه‌ای است که تا به حال ۲.۷ میلیون نفر بیمه شده جدید در این دوره به جمع افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی اضافه شده‌اند. براساس محاسبات انجام شده درآمد حاصل از این پوشش بیمه‌ای بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در این دوره در مصارف بخش بیمه بیکاری حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی اتفاق افتاد و این مهم در راستای صیانت از دارایی‌های مردم محقق شد.

وی همچنین بیان کرد: ما در این سال‌ها در کنار احیای بلندمدت صندوق، توسعه خدمات بخش‌های مختلف را دنبال کردیم. یکی از این مجموعه اقدامات، خدمات حوزه درمان‌ بود. درمان مستقیم ما در سازمان تأمین‌اجتماعی ۱۰۰ درصد رایگان است؛ توسعه این بخش در این دوره اتفاق افتاد. تا امروز بیش از ۴۰ مرکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی و بیمارستانی در این دوره به بهره‌برداری رساندیم؛ این مراکز عمدتا در مناطق محروم اتفاق افتاد.
حتی یک قلم دارو در این دوره از نظام بیمه‌ای حذف نشده و حدود ۲۰۰ قلم داروی جدید به این حوزه اضافه شد. رایگان شدن خدمات بیماران سخت و صعب‌العلاج، توسعه خدمات بیماران سخت و صعب‌العلاج در راستای صندوق مربوطه در وزارت بهداشت، خدمات رایگان افراد بالای ۶۵ سال در مراکز ملکی و تعرفه صفر برای آنان در بیمارستان‌های دولتی نیز از دستاوردهای این حوزه محسوب می‌شوند. تشکیل ۲۰۷ مرکز دیابت و غبار خون در مراکز ملکی تأمین‌اجتماعی نیز در این دوره محقق شد.
موسوی در ادامه افزود: پیش از آغاز این دولت ۲۴ هزار میلیارد تومان بدهکاری به مراکز درمانی طرف قرارداد وجود داشت و در این سال‌ها پرداخت به این مراکز تقریبا معادل عملکرد آنان بود. به طور متوسط پرداختی ماهانه سال گذشته به وزارت بهداشت حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. درماه گذشته نیز بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در این راستا پرداختی صورت گرفت. اکنون حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به دانشگاه‌ها پرداخت شده که تا پایان هفته به ۱۲ هزار میلیارد تومان خواهد رسید، توصیه می‌کنیم که بخشی از این مهم به داروخانه‌ها پرداخت شود. همچنین ۳ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان از مطالبات بخش خصوصی درمان طرف قرارداد پرداخت شده است.
اوهمچنین گفت: پیش از آغاز دولت سیزدهم ۵۲ هزار مرکز درمانی طرف قرارداد تامین اجتماعی بود که اکنون به ۵۷ هزار مورد رسیده است. معوقه باقیمانده مطالبات درمان حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است که ظرف ۲ ماه امکان پرداخت آن وجود دارد؛ البته مبالغ رسیدگی شده این بخش حتما کمتر این میزان است.
موسوی اضافه کرد: ما تعامل بسیار خوبی را در سه سال اخیر برقرار کردیم و جامعه کارفرمایی در این دوره نیز همراهی خیلی خوبی با تأمین اجتماعی داشته‌اند. در دو دوره اجرای بخشودگی جرایم یک بار ۵۵ هزار کارگاه و بار دوم ۷۵ هزار کارگاه از طرح مذکور استفاده کردند. در سال قبل حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان کارفرمایان از بدهی‌های معوق خود به تأمین‌اجتماعی را پرداخت کردند. همچنین اکنون حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان طلب سازمان تأمین‌اجتماعی از کارفرمایان بخش خصوصی برآورد شده است. ما نباید بگذاریم که در هیچ‌یک از بخش‌ها تولیدگران‌و فعالان بنگاه‌های خصوصی‌ آسیب ببینند.
او در ادامه افزود:در سال‌های اخیر به طور متوسط کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش بیمه بیماری محقق شده‌ و این به معنای بهبود وضعیت کسب و کار است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: در حوزه درمان کودکان زیر ۷ سال به مانند مراکز درمانی دولتی در مراکز ملکی درمانی تامین اجتماعی اقدامات لازم انجام و خدمات در حال ارائه است. دولت سیزدهم جراحی بزرگی در حوزه دارو انجام داد؛ موضوع درمان کودکان تأمین اجتماعی در کنار وزارت بهداشت قرار دارد.
وی گفت: براساس حسابرسی انجام شده علاوه پرداختی های انجام شده حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان طلب حسابرسی شده از دولت برای تأمین اجتماعی ثبت شده است. قانون نحوه محاسبه مطالبات را مشخص می‌کند. برمبنای بند "ح"ماده ۷ قانون ساختار ارزش واقعی روز و نرخ اوراق مشارکت برای بدهی‌های دولت به تأمین‌اجتماعی محاسبه می‌شود.
موسوی بیان کرد: کمک هزینه ازدواج تأمین‌اجتماعی دارای شرایطی است که پرداخت ۷۲۰ روز پرداخت حق بیمه به تأمین‌اجتماعی در ۵ سال را سال می‌شود که سال قبل ۹۹ هزار و ۶۰۰ مورد نفر از این کمک هزینه بهره‌مند شدند.
او در ادامه افزود: اوایل سال ۱۴۰۱ میزان ۲۵ باقیمانده متناسب‌سازی باقیمانده را اعمال کردیم. این میزان برای حدود ۹۰۰ هزار نفر لحاظ و پرداخت شد.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی توضیح داد:سال گذشته حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان سود شستا باید به سازمان پرداخت می‌شد که حدود ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان آن باقیمانده است.
موسوی اضافه کرد: طرح پالایش را در راستای کنترل مصارف انجام شد که جداسازی افراد ذیحق از افراد من‌غیرحقوقی را موجب می‌شود. بیش از ۱۴ هزار قالیباف و فعالان صنایع دستی در این راستا جدا و افراد دیگر جایگزین آن شدند و در دیگر اصناف نیز همین روش پالایش در پیش گرفته شد. اکنون حدود ۷۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار دارند و در این حوزه پوشش‌های جدید در دستور کار است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی توضیح داد: امروز حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان درآمد ماهانه در سازمان تأمین‌اجتماعی به ثبت می‌رسد. ما این پیش بینی را داریم که در ۶ ماهه دوم سال‌جاری با توجه به اضافه درآمدزایی تأمین‌اجتماعی در شرایطی قرار گیرد که امکان ورود به سرمایه‌گذاری اختیاری از این محل شویم.

او بیان کرد: در این سال‌ها افزایش تسهیلات بازنشستگان را در سه مرحله تجریه کردیم. سال قبل ۲۵۰ هزار فقره وام به بازنشستگان تعلق گرفت. وام بازنشستگان امسال به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است. در حوزه بیمه تکمیلی نیز افزایش ۸۰ درصد تعهدات در این سالها اتفاق افتاده است؛ امروز حدود ۵۰ درصد ۳۰۵ هزار تومان مبلغ حق بیمه تکمیلی بازنشستگان توسط تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شود.

موسوی گفت: ما معتقدیم که آینده سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه سرمایه‏گذاری تعریف می‌شود. مواجهه درست در این بخش آینده مطلوب تأمین‌اجتماعی را رقم می‌زند. شاخص دارایی صندوق از درجه اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد GDP دارایی در صندوق تأمین اجتماعی وجود دارد. اکنون حدود ۱۰۰۰ همت بودجه تأمین اجتماعی برای سال‌جاری برآورد شده است. همچنین تا به حال عدد سهم درآمدی تأمین اجتماعی از حوزه سرمایه‏گذاری از ۶ درصد بالاتر نرفته است. ما باید به معنای واقعی از بنگاه‌داری خارج و به سمت سهامداری حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: در این دوره مدیریتی سازمان تأمین‌اجتماعی سن این صندوق ۲ سال جوانتر شد و این به معنای پایداری ممتد و مستمر است؛ پیشتر سن متوسط افراد تحت پوشش تأمین‌اجتماعی بیش از ۴۱ سال بود که امروز به حدود ۳۹ رسیده است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی تاکید کرد: مواظبت برای اینکه فساد در سیستم اتفاق نیفتد، افتخار دولت شهید آیت‌الله رئیسی است که این مهم در سازمان تأمین‌اجتماعی نیز محقق شده است.
او همچنین توضیح داد: در سال‌های اخیر توجه به معیشت بازنشستگان یکی از دغدغه‌های دولت و سازمان تأمین‌اجتماعی بود. مجلس تکلیفی در قانون برنامه هفتم‌توسعه‌و در بودجه بر عهده صندوق‌های بیمه‌ای وسازمان تأمین‌اجتماعی گذاشتند؛ در این حوزه روزهای گذشته ۳ میلیون تومان به حساب هرکدام از بازنشستگان پرداخت شد که این مهم ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان را شامل شد.سازمان برنامه نیز مبلغ موردنظر را از محل تبصره ۱۵ بخشی به عنوان اوراق و بخش دیگر در قالب تکلیف بانک‌ها تأمین کرد. در راستای تکالیف قانونی موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرایی خواهد شد. براساس قانون برنامه هفتم مبلغ پرداختی شده برای بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر در قالب برنامه هفتم و این پرداخت برای افراد حداقل بگیران در قالب کمک معیشتی صورت گرفت.
موسوی افزود: در حال حاضر نرخ جایگزینی یا همان نسبت پشتیبانی حدود ۴ است و در این سال‌ها از روند کاهش آن پیشگیری شده است. براساس برآوردها ۶ تا ۹ میلیون بیمه شده در کشور وجود دارد که تأمین‌اجتماعی باید در راستای جذب آنان اقدامات لازم را انجام دهد.
وی‌بیان کرد:بالغ بر ۴ میلیون نفر اتباع خارجی در کشور حضور دارند که طبق قانون باید پوشش بیمه‌ای این افراد صورت گیرد و بر اساس برنامه سال‌جاری حداقل یک میلیون نفر از این افراد باید جذب سازمان شوند.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت:در خال خاطر بخش بزرگی از خدمات سازمان‌ تأمین‌اجتماعی به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود؛ لیست هوشمند حق بیمه در این حوزه یکی‌ از کارهای قابل توجه است.
او همچنین افزود: براساس براوردهای انجام شده در ۶ ماهه دوم امسال درآمد تأمین‌اجتماعی بیشتر از تعهدات خواهد بود و این مازاد در حوزه سرمایه‌گذاری صرف خواهد شد.
موسوی اضافه کرد: همه باید در حوزه دنبال کردن برنامه های کلان و اجرای سیاست‌های کلی به دولت جدید کمک کنند. عمل به سیاست‌های کلی حوزه رفاه و تامین اجتماعی حتما اسایش، امنیت و عدالت اجتماعی را به ارمغان خواهد آورد.
وی تاکید کرد: افراد بیدم بیمه فرصت دست نخورده‌ای برای جذب وردودی‌های جدید در حوزه فعالیت سازمان تأمین‌اجتماعی است. صنایع دستی و هنرمندان از معافیت بیمه‌ای برخوردار هستند و در صورت افزایش سهم بودجه‌های سنواتی برای این بخش از افراد جامعه، رشد جذب و پوشش بیمه‌ای آنان نیز محقق می‌شود. در حال حاضر ۲۰۶ هزار قالیباف و فعالان حوزه صنایع دستی را در تأمین‌اجتماعی تحت پوشش داریم . ۷ هزار هنرمند نیز تحت پوشش قرار دارند که ۸ هزار سهمیه جدید برای آنان ‌درنظر گرفته شده است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: در پرداختی اخیر بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان واریزی برای داروخانه‌ها داشتیم و به عبارتی تا پایان اسفندماه ۱۴۰۲ مطالبات داروخانه‌ها از سوی تأمین‌اجتماعی پرداخت شده است.

کد خبر: 72329

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =