به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، «مصطفی سالاری» در جلسه شورای معاونین سازمان تأمین اجتماعی، با تاکید بر اهمیت تأمین منابع پایدار در ایفای به موقع تعهدات و بهبود کیفیت خدمات، وصول مطالبات از دولت و بازگرداندن مدیریت بانک رفاه به سازمان تامین اجتماعی را ضروری دانست.
وی افزود: بهبود شرایط تأمین اجتماعی و تأمین آینده پایدار و ارتقای بهرهوری و خدمترسانی به شرکای اجتماعی نیازمند انجام تصمیمات اصلاحی و طرحهای تحولآفرین و توسعهای است که با اراده جدی و همکاری همهجانبه اجرایی خواهد شد و نباید از بزرگ بودن طرح و اهداف آن نگران شویم.
۲۱۰ همت تعهدات تا تامین اجتماعی تا پایان سال
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: اگر بخواهیم از امروز تا پایان سال به تعهدات اصلی خود عمل کنیم، حداقل ۲۱۰ همت منابع نیاز داریم که از این مبلغ ضرورتاً ۱۵۰ همت به پرداخت مستمریها، مقرریها و حقوق را در بر میگیرد و علاوه بر این تعهدات در حوزه درمان و تعهدات کوتاهمدت و موارد دیگر را هم داریم. با این وجود تا پایان سال به صورت بالقوه حداکثر ۱۳۰ همت درآمد میتوانیم داشته باشیم.
وی افزود: وصولی حق بیمه مطابق انتظار ما نیست و دلایلش متعدد است. یک بخش آن مربوط به وضعیت اقتصادی کشور است، یک بخش هم مربوط به وضعیت عملکردی و عوامل این فرآیند است و بهتر است این را کتمان نکنیم، چون واقعیتی است که اتفاق افتاده.
سالاری ادامه داد: در ۱۰ سال اخیر همواره وصولی ۶ ماهه دوم سال نسبت به نیمه اول رشد داشته اما امسال این اتفاق نیفتاده و لازم است رسیدگی جدی به این موضوع داشته باشیم و البته حدود ۲۰۰ همت مطالبات رسیدگی شده قطعی از کارفرمایان در استانها داریم.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد: از ۱۰۰ همت مطالبه باقی مانده از قانون بودجه سال جاری که از دولت داشتیم حدود ۷۳ همت باقی مانده ولی بسیار بعید است که بتوانیم این مبلغ را به طور کامل وصول کنیم و اگر به صورت غیرنقدی مانند سهام دریافت کنیم هم بعید است بتوانیم کامل به نقدینگی تبدیل کنیم.
استرداد بانک رفاه، ضرورتی انکارناپذیر
سالاری ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما این است که بر خلاف سالهای ۱۴۰۰ و قبل از آن که بانک را در اختیار داشتیم، تسهیلات میگرفتیم و پرداخت اقساط را از طریق واگذاری سهام انجام میدادیم؛ در سالهای قبل ما بانک رفاه را به طور کامل از دست دادهایم. بانکی که صاحب آن بازنشستگان و کارگران هستند، صندوق ضمانت سپردههای بانک مرکزی بر آن مدیریت کند.
او همچنین تأکید کرد: باید بانک رفاه را پس بگیریم و مسترد کنیم و از شمول قوانین از جمله حکم مقرر در قانون برنامه هفتم که هم مدیریت بانک را از ما گرفته و هم امکان اعطای تسهیلات و برخی خدمات بانکی به تأمین اجتماعی را محدود کرده خارج کنیم تا از محل سود انباشته شده به عنوان سهامدار در بانک رفاه و ظرفیت اعطای تسهیلات بانکی بهرهمند میشویم.
سنوات ارفاقی بازنشستگان
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه با انتقاد از برخی رویهها و سواستفاده از مقررات در حوزههای بیمهای و ضرورت اصلاح آنها گفت: در موضوعاتی مانند بیمه قالیبافان، کارگران ساختمانی یا مشاغل سخت و زیانآور، عدهای هدف و منظور قانونگذار از این مقررات حمایتی را با عملکردشان منحرف کردهاند. ۵۲درصد بازنشستگان در سال گذشته با سنوات ارفاقی بازنشسته شدهاند که به شدت به صندوق آسیب میزند. تأمین اجتماعی جایگاه حاکم ندارد که مدعی دریافت مالیات از غنی و دادن آن به فقیر باشد. کار ما خدماتی است، وظیفه ما خدمترسانی است و به عنوان یک صندوق بیننسلی امانتدار حقالناس هستیم.
ضرورت اجرای طرحهای بیستگانه تحولآفرین و توسعهای
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در این جلسه با اشاره به ضرورت حرکت به سمت اقدامات اصلاحی و طرحهای تحولآفرین جهت بهبود عملکرد و ارتقای خدمترسانی سازمان تأمین اجتماعی همگام با استانداردهای بینالمللی، گفت: «طرحهای بیستگانه تحولآفرین و توسعهای» حاصل جلسات متعدد کارشناسی و تخصصی و تبادل نظرهای مختلف است که در قالب یک طرح جامع اجرایی میشود. اگر بتوانیم بیست طرح را به صورت کامل انجام بدهیم، قطعا آینده تأمین اجتماعی بسیار متفاوت از امروز و مشکلات آن رفع خواهد و البته هدف نهایی همه این بیست طرح، خدمترسانی به شرکای اجتماعی و ذینفعان است.
نظر شما