پوشش بیمه‌ای حدود یک میلیون نفر در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان

صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر کارنامه و دستاورد درخشانی در دولت سیزدهم داشته به گونه‌ای که در مدت فعالیت این دولت بیش از یک میلیون و ۳۵ هزار نفر از جامعه کشاورز، عشایر، مردم مناطق روستایی، شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و زنان غیرشاغل بدون بیمه از پوشش بیمه‌ای این صندوق بهره‌مند شدند.

به گزارش آتیه آنلاین، بیت‌اله برقراری، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به پوشش بیمه‌ای صندوق کشاورزان به بیش از سه میلیون نفر اشاره کرد و گفت: : ما توانستیم بیش از یک میلیون و ۳۵ هزار نفر از کشاورزان، روستاییان و عشایر فاقد بیمه اجتماعی در کشور را در ۲ سال اخیر بیمه کنیم و تقریبا معادل ۵۰ درصد کل عملکرد صندوق از ابتدای تأسیس تا قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم است.

او ادامه داد: عملکرد صندوق تنها در ۲ سال اخیر معادل ۹۹ درصد عملکرد دولت‌های نهم و دهم و بیش از ۸۰ درصد عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود. عملکرد صندوق تحولی نبوده بلکه جهادی و جهشی است. یکی از کارهای بزرگ، پوشش بیمه‌ای ۳۱۱ هزار نفر از مادران غیرشاغل روستایی و عشایر به صورت رایگان با حمایت دولت بوده که از تعداد افراد بیمه شده در این دولت حدود ۶۰۰ هزار نفر از آن را زنان روستایی و عشایر تشکیل می‌دهند.

صندوق بیمه اجتماعی با سه میلیون بیمه شده

یکی از برنامه‌های عملیاتی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر پوشش بیمه‌ای جامعه هدف است که در چند سال اخیر تحولات گسترده‌ای را در این بخش شاهد بود به گونه‌ای که صندوق از یک جمعیت بزرگ بیمه‌ شده در این دولت برخوردار شده است.

براساس آمارهای موجود در حال حاضر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بیش از سه میلیون بیمه شده را تحت پوشش دارد که همین موضوع نشان‌دهنده وضعیت رو به رشد این صندوق است. همین آمارها نشان می‌دهد که صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان در مسیر گسترش خدمات و پوشش بیمه‌ای پیش می‌رود.

از آنجا که ۱۸ صندوق بیمه‌ای ارائه‌دهنده خدمات به افراد بدون بیمه و شاغلان و غیرشاغلان در فضای کسب و کار به شمار می‌رود سازمان تأمین اجتماعی به تنهایی ۵۳ درصد جامعه با حدود ۴۷ میلیون نفر را خدمات‌رسانی می‌کند. پس از آن صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با سه میلیون نفر و صندوق بازنشستگی کشوری با بیش از ۲ میلیون نفر تحت پوشش از دیگر صندوق‌های بزرگ محسوب می‌شود.

صندوقی جوان با رشد زمینه‌های پایداری

یکی از مهمترین ملاک‌ها برای پایداری صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای رشد شمار بیمه‌شدگان به حساب می‌آید که در حال حاضر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به عنوان یک صندوق جوان با حدود سه میلیون بیمه شده و ۲۰۰ هزار پرونده مربوط به مستمری‌بگیران به سمت پایداری حرکت می‌کند.

این آمارها نشان می‌دهد که صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان به دلیل تعداد بالای بیمه‌شدگان به عنوان صندوقی جوان است که به واسطه وجود تعداد بالای افراد بیمه شده و میزان مستمری‌بگیران از ضریب پشتیبانی یک به ۱۰ برخوردار است. در حال حاضر به ازای هر ۱۰ بیمه شده تنها یک مستمری‌بگیر تحت پوشش این صندوق است.

در بخش نرخ پوشش در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر میانگین نسبت پوشش رقم ۳۰.۴۵ را نشان می‌دهد.

آمارهایی از بیمه‌شدگان تحت پوشش صندوق

تازه‌ترین داده‌های آماری در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود سه میلیون نفر به عنوان افراد تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به شمار می‌روند که تعداد این افراد نسبت به مدت مشابه قبل از آن با رشد روبه‌رو بوده است. تعداد اعضای صندوق در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین سال جاری افزایش ۱۵ هزار و ۸۰۷ نفری را شاهد بود.

همچنین بررسی آماری استان‌ها نشان می‌دهد که نرخ رشد میانگین کشوری در این بازه زمانی در بخش اعضای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، نیز رقم ۰.۵۶ درصد را نشان می‌دهد.

بخشی از داده‌های آماری اردیبهشت سال جاری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان نشان می‌دهد که تعداد احکام مستمری صادر شده در این بازه زمانی به سه هزار و ۱۰۱ مورد رسیده که بر این اساس میزان کل پرونده‌های مستمری صندوق به ۲۰۰ هزار و ۶۳ مورد رسیده است.

تفکیک این داده‌های آماری نشانگر این موضوع است که تعداد ۴۵ هزار و ۸۴۸ مورد حکم بازنشستگی پیش از موعد، ۱۱ هزار و ۴۳۸ مورد ازکارافتادگی کلی، ۹۵ هزار و ۵۹۱ مورد بازماندگان و ۴۷ هزار و ۱۸۶ مورد حکم پیری یا سالمندی در این بازه زمانی به ثبت رسانده شده است.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در حال حاضر به عنوان یکی از ۱۸ صندوق فعال در کشور پوشش بیمه‌ای شاغلان حوزه کشاورزی، مردم سامن در مناطق روستایی و عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت را به عهده دارد که از سال ۱۳۸۴ تاکنون به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است.

کد خبر: 71963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =