تأمین اجتماعی مصمم به اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

مطالبه جدی مستمری‌بگیران و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی بر اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق است زیرا در حال جاضر براساس برنامه هفتم توسعه این قانون زمینه اجرایی پیدا کرده در همین راستا بزرگترین نهاد بیمه‌ای نیز مصمم به اجرای متناسب‌سازی حقوق افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر است.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین اجتماعی که چهار میلیون و 300 هزار مستمری‌بگیر و بازنشسته تحت پوشش دارد تاکنون اقدامات اثربخشی برای بهبود وضعیت معیشت آنان انجام داده و اجرای متناسب‌سازی نیز یکی از قوانین اجرایی در این سازمان خواهد بود. البته در سال‌های گذشته چندین مورد این اقدام انجام شده است.

براساس قانون برنامه هفتم توسعه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به میزان 90 درصد حقوق شاغلان یکی از اقدامات خوب دولت سیزدهم بود که در حال حاضر به عنوان یکی از مطالبات به‌حق این گروه از افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌رود که در روزهای اخیر مدیریت این سازمان بر اجرای آن تأکید کرد.

پرداخت مبالغ متناسب‌سازی به بازنشستگان تأمین ‌اجتماعی به زودی

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین ‌اجتماعی با اشاره به تکمیل پرداخت معوقات فروردین ماه مستمری‌بگیران ‌سازمان با مبلغی بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان گفت: با توجه به ابلاغ برنامه هفتم توسعه و ماده ۲۹ الحاقی در زمینه متناسب‌سازی و همچنین تأکید دولت بر پرداخت علی‌الحساب، در اسرع وقت پرداخت مبالغ متناسب‌سازی به بازنشستگان تأمین ‌اجتماعی آغاز خواهد شد.

موسوی تأکید کرد: محاسبه مابه‌التفاوت متناسب‌سازی برای بازنشستگان تأمین ‌اجتماعی، از ابتدای سال ۱۴۰۳ انجام می‌شود و در این زمینه جای هیچ گونه نگرانی نیست.

براساس قانون قرار است متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در سه سال اول برنامه هفتم توسعه اجرایی شود که در سال اول یعنی 1403 باید 40 درصد، در سال‌های دوم و سوم نیز هرکدام 30 درصد این طرح زمینه اجرایی پیدا کند که سازمان تأمین اجتماعی براساس تکلیف قانونی در راستای ارائه خدمات مطلوب به بازنشستگان و مستمری‌بگیران بر اجرای این طرح تأکید جدی دارد تا این گروه از افراد تحت پوشش بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان براساس قانون

بر اساس بند الحاقی یک ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه، به منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را اجرایی کند.

این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هر کدام ۳۰ درصد مابه‌التفاوت تا ۹۰ درصد یاد شده خواهد بود که در نهایت آیین‌نامه اجرایی این بند به تصویب هیأت وزیران رسید.

مطابق با قانون برنامه هفتم توسعه، همچنین منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای در قانون بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است.

دریافت مابه‌التفاوت متناسب‌سازی بازنشستگان از اول سال ۱۴۰۳

سازمان تأمین ‌اجتماعی در خصوص واریز پیش‌ پرداخت متناسب‌سازی بازنشستگان تحت پوشش اعلام کرد؛ با توجه به ابلاغ برنامه هفتم توسعه و ماده ۲۹ الحاقی برنامه هفتم، بازنشستگان مشمول متناسب‌سازی در سازمان تأمین‌ اجتماعی، مابه‌التفاوت متناسب‌سازی را از اول سال ۱۴۰۳ دریافت خواهند کرد.

بر اساس این اطلاعیه، محاسبات متناسب‌سازی بر اساس قانون نیازمند تدقیق و اعمال محاسبات در سیستم پرداخت است که بر اساس بند «د» تبصره ۱۵ بودجه سال ۱۴۰۳، موضوع در حال پیگیری و تأمین منابع لازم از سوی دولت است و به‌ محض وصول منابع نقدی، مبلغ پیش ‌پرداخت به‌ صورت علی‌الحساب و مطابق اعلام دولت سیزدهم به حساب بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان واریز می‌شود.

با توجه به فعالیت ۱۸ صندوق و سازمان بازنشستگی در کشور در حال حاضر بیش از ۶ تا ۷ میلیون بازنشسته از خدمات این سازمان‌ها بهره‌مند هستند که مهمترین خواسته آنها همسان‌سازی حقوق و به نوعی ۹۰ درصد حقوق شاغلان است که در نهایت در برنامه هفتم توسعه این موضوع محقق شد.

صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی و بیمه‌ای شامل بزرگترین سازمان یعنی تأمین اجتماعی با چهار میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر، صندوق بازنشستگی کشوری با یک میلیون و ۷۰۰ هزار بازنشسته، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با ۱۹۰ هزار مستمری‌بگیر به شمار می‌روند که در مجموع بیشترین تعداد بازنشستگان را تحت پوشش داشته و مابقی افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر از خدمات دیگر صندوق‌های بازنشستگی بهره‌مند هستند.

مجلس شورای اسلامی پیشتر اعلام کرده بود که بیش از هفت میلیون نفر از بازنشستگان در کشور منتظر اجرای هرچه سریع‌تر متناسب‌سازی حقوق خود هستند در همین راستا در مجلس یازدهم در بودجه سال ۱۴۰۳ اعتباری معادل ۱۸۰ همت برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص داده شده که ۵۰ همت آن برای بازنشستگان کشوری، لشکری و فولاد و ۱۳۰ همت برای بازنشستگان تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده است.

منابع متناسب‌سازی برای صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری از محل اجرای مالیات بر ارزش افزوده پیش‌بینی شده است. با توجه به مصوبات برنامه هفتم و بودجه سال ۱۴۰۳ حقوق بازنشستگان باید به صورت ۹۰ درصد شاغل همتراز پرداخت شود که ۴۰ درصد آن باید در سال جاری اعمال و مابقی این طرح در 2 سال‌ آینده اجرایی شود.

کد خبر: 71889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =