۲ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر افراد تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان

تازه‌ترین داده‌های آماری در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که در حال حاضر ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار و ۹۹۹ نفر به عنوان افراد تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به شمار می‌روند که تعداد این افراد نسبت به مدت مشابه قبل از آن با رشد روبه‌رو بوده است.

به گزارش آتیه آنلاین، تعداد اعضای صندوق در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین سال جاری افزایش ۱۵ هزار و ۸۰۷ نفری را شاهد بود که در نهایت به رقم ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار و ۹۹۹ نفر رسیده است. همچنین بررسی آماری استان‌ها نشان می‌دهد که استان‌های آذربایجان‌غربی ۱.۵۴ درصد، ‌ بوشهر و لرستان ۰.۷۶ درصد، قزوین، قم و هرمزگان ۰.۶۵ درصد به ترتیب بالاترین و استان‌های اصفهان ۰.۲۴ درصد، گیلان ۰.۳۰ درصد و کرمان ۰.۳۱ درصد به ترتیب پایین‌ترین نرخ رشد اعضا را در این مدت به خود اختصاص داده‌اند.

این داده‌های آماری نشانگر این موضوع است که نرخ رشد میانگین کشوری در این بازه زمانی در بخش اعضای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، نیز رقم ۰.۵۶ درصد را نشان می‌دهد.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در حال حاضر به عنوان یکی از ۱۸ صندوق فعال در کشور پوشش بیمه‌ای شاغلان حوزه کشاورزی، مردم سامن در مناطق روستایی و عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت را به عهده دارد که از سال ۱۳۸۴ تاکنون به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است.

حدود ۲ میلیون نفر اعضای فعال صندوق

تعداد اعضای فعال صندوق در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه ۱۴۰۳ با افزایش ۱۰ هزار و ۵۵۸ نفر به رقم یک میلیون و ۸۲۸ هزار و ۹۱۰ نفر در سال جاری رسیده است. اگرچه بررسی آمارهای استان‌ها نیز نشان از بالاترین نرخ رشد در استان‌های ایلام با ۱.۴۵ درصد، لرستان ۱.۴۱ درصد و خراسان جنوبی ۱.۳۶ درصد و کمترین نرخ رشد نیز در استان‌های سمنان با ۰.۷۴ درصد، کهگیلویه و بویراحمد ۰.۴۶ درصد و یزد ۰.۲۶ درصد قابل مشاهده است.

نرخ رشد میانگین کشوری در بخش اعضای فعال صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نیز رقم ۰.۵۸ درصد است.

رشد پوشش اعضای صندوق بیمه اجتماعی

روند یکساله نسبت پوشش اعضای صندوق به جامعه هدف از اردیبهشت ماه۱۴۰۲ تا اردیبهشت سال جاری نیز با تغیراتی همراه بوده به طوری که از ۲۸.۷ درصد به ۳۰.۵ درصد رسید. در این بخش نیز استان‌های کرمانشاه، یزد و کردستان بالاترین و از طرفی دیگر استان‌های سیستان و بلچستان، هرمزگان و کرمان پایین‌ترین نرخ پوشش را به عهده داشته‌اند.

در بخش نرخ پوشش در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نیز میانگین نسبت پوشش رقم ۳۰.۴۵ را نشان می‌دهد.

شاخص درصد تحقق بیمه‌شدگان فعال

یکی دیگر از معیاری حوزه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان شاخص درصد تحقق بیمه‌شدگان فعال محسوب می‌شود که در این بخش نیز تحولاتی را در سال جاری شاهد بوده است.

براساس آخرین داده‌های آماری تعداد یک میلیون و ۶۲۸ هزار و ۸۴۷ نفر به عنوان بیمه‌شدگان فعال در اردیبهشت سال جاری به شمار می‌روند که تعداد هفت هزار و ۴۵۷ نفر نسبت به ماه گذشته رشد داشته و در این ماه میانگین کشوری سهمیه تخصیصی تعداد بیمه‌شدگان فعال در این صندوق ۲۲.۹۶ درصد کاهش است.

بررسی آمار نرخ رشد بیمه‌شدگان فعال استان‌ها در اردیبهشت نشان می‌دهد که ایلام، لرستان و اصفهان به ترتیب بالاترین، از سویی دیگر یزد و کهگیلویه و بویراحمد پایین‌ترین نرخ رشد بیمه‌شدگان فعال را در این صندوق به خود اختصاص داده‌اند. البته در این مدت نرخ رشد میانگین کشوری در بخش بیمه‌شدگان فعال نیز رقم ۰.۴۶ درصد است.

جذب ۱۶ هزار بیمه‌شده جدید در اردیبهشت سال جاری

تازه‌ترین آمارهای مربوط به جذب بیمه‌شدگان جدید نیز نشانگر رشد در این داده‌های آماری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان است زیرا مدیریت این صندوق جوان تلاش‌های جدی برای جذب بیمه‌شدگان در میان اقشار مختلف و گروههای هدف دارد.

در همین راستا تعداد بیمه‌شدگان جدید صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در اردیبهشت ماه حدود ۱۶ هزار و ۴۶۸ نفر بوده که نسبت به فروردین ماه ۶ هزار و ۱۶۶ نفر رشد داشته است. در این بخش نیز نرخ رشد میانگین کشوری در این ۵۹.۸۵ درصد را شاهد بود.

۲۰۰ هزار پرونده مستمری در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان

بخشی از داده‌های آماری اردیبهشت سال جاری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان نشان می‌د هد که تعداد احکام مستمری صادر شده در این بازه زمانی به سه هزار و ۱۰۱ مورد رسیده که بر این اساس میزان کل پرونده‌های مستمری صندوق به ۲۰۰ هزار و ۶۳ مورد رسیده است.

تفکیک این داده‌های آماری نشانگر این موضوع است که تعداد ۴۵ هزار و ۸۴۸ مورد حکم بازنشستگی پیش از موعد، ۱۱ هزار و ۴۳۸ مورد ازکارافتادگی کلی، ۹۵ هزار و ۵۹۱ مورد بازماندگان و ۴۷ هزار و ۱۸۶ مورد حکم پیری یا سالمندی در این بازه زمانی به ثبت رسانده شده است.

استان‌های هرمزگان، ‌ سیستان و بلوچستان، البرز، چهار محال و بختیاری و اردبیل بالاترین و استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و تهران به ترتیب پایین‌ترین نرخ رشد احکام مستمری بازنشستگی پیش از موعد را به خود اختصاص داده و در این مدت این نرخ رشد در میانگین کشوری نیز رقم ۰.۴۶درصد را نشان داده است.

شاخص‌های مالی و بیمه‌ای

شاخص‌های مالی و بیمه‌ای مربوط به پرداخت حق بیمه از سوی بیمه‌شدگان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و پرداخت حقوق مستمری مرتبط است که در این بازه زمانی نیز تغییراتی اساسی در این شاخص‌ها به دست آمده است.

در اردبیبهشت ماه ۱۴۰۳ مبلغ چهار هزار و ۲۹۱ میلیارد ریال حق بیمه از سوی بیمه‌شدگان تحت پوشش این صندوق به عنوان منابع مالی واریز شده که نسبت به ماه گذشته آن ۲۷.۶۴ درصد افزایش دارد.

همچنین در این مدت ۲ هزار و ۴۰۸ میلیارد ریال حقوق مستمری به تعداد افراد بازنشسته تحت پوشش پرداخت شده که نسبت به ماه قبل آن ۲.۳۵ درصد رشد دارد.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با داشتن ضریب پشتیبانی ۱۰ یکی از جوان‌ترین صندوق‌های بیمه‌ای در کشور محسوب می‌شود زیرا به ازای هر ۱۰ بیمه شده یک بازنشسته تحت پوشش داشته که هر ماه به آنها مستمری پرداخت می‌کند.

کد خبر: 71600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =