اولویت تأمین اجتماعی پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی است

پوشش بیمه‌ای به عنوان تکلیف ذاتی سازمان تأمین اجتماعی برای ارائه خدمات گسترده خود به همه گروه‌های بدون بیمه در حوزه کسب و کار جامعه است که یکی از این گروه‌ها کارگران ساختمانی با حدود ۷۰۰ هزار نفر افراد تحت پوشش و خدمات‌گیرنده از این نهاد بیمه‌ای محسوب می‌شوند.

به گزارش آتیه آنلاین، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به تازگی پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی را همواره از اولویت‌های اصلی سازمان تأمین‌ اجتماعی عنوان کرده و گفت: در قوانین موضوع مربوط به این حوزه نواقص متعددی وجود دارد. منابعی که باید از حوزه ساخت‌وساز به خصوص از مجرای انبوه‌سازان، تأمین‌کننده منابع مورد نیاز برای بیمه کارگران ساختمانی باشد، به واسطه قوانینی که در این حوزه تدوین شده است؛ برای پوشش همه متقاضیان بیمه کارگران ساختمانی که در نوبت قرار گرفته‌اند، کافی نیست.

او بیان کرد: به همین دلیل اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی سال گذشته در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت، اما در جریان بررسی این قانون به فرمول کارشناسی این سازمان توجه نشد. اصناف درگیر در این حوزه هم با سازمان تأمین ‌اجتماعی همراه بودند، اما صدای آنها هم در اصلاح ماده ۵ به جایی نرسید. در سال گذشته بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان در صندوق مربوط به کارگران ساختمانی کسری منابع داشتیم و این منابع باید جبران شود تا بتوانیم کارگران پشت نوبتی را تحت پوشش قرار دهیم؛ چراکه نمی‌توانیم سهم بیمه‌شده صنوف دیگر را برای پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی اختصاص بدهیم.

موسوی همچنین در این باره افزود/ک با این حال با دستور رئیس‌جمهور شهید، ماه گذشته و در اولین نوبت اعلام کردیم که ۱۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه تأمین ‌اجتماعی قرار می‌گیرند اما این تعداد به طور قطع عدد بسیار کمی نسبت به کل افرادی است که برای پوشش بیمه‌ای ثبت‌نام کرده‌اند. لازم است یک اقدام اساسی در خصوص اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی انجام گیرد تا بتوانیم با جبران منابع و در کنار آن از محل پالایش بیمه‌شدگان من‌غیرحق، بخش قابل توجهی از این افراد را تحت پوشش قرار دهیم.

آمارهای مرتبط با حوزه حوادث کار

براساس داده‌های آماری، تعداد حوادث ناشی از کار در سال ۱۴۰۱ به ۳۸ هزار و ۷۳۴ مورد رسید که ۹۵ درصد حادثه‌دیدگان مرد و پنج درصد زن بودند. همچنین وضعیت تاهل حادثه‌دیدگان نیز شامل ۵۵ درصد افراد مجرد و ۴۵ درصد نیز از جامعه کارگران متاهل می‌شوند.

از آنجا که حوادث ناشی از کار همه گروه‌های سنی را دربرمی‌گیرد، ‌طبق آمارهای سال گذشته گروه سنی حادثه‌دیدگان از ۱۵ تا بیش از ۷۰ سال بوده است که در این زمینه کمترین حادثه در گروه سنی کمتر از ۱۵ سال با هفت مورد و بیشترین حادثه نیز در گروه سنی ۳۵ تا ۳۹ سال با ۸۵۱۰ مورد حادثه در سال ۱۴۰۱ رقم خورده است.

اقدامات موثر و رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان در این مدت نشان از بهبودی کامل ۸۲ درصد از افراد حادثه‌دیده داشت. البته کمتر از ۳۳ درصد کاهش توانایی حدود سه درصد، فوت یک درصد، از ۳۳ تا ۶۶ درصد کاهش توانایی حدود ۲ درصد و ازکارافتادگی کلی یک درصد از دیگر موارد مربوط به این حوادث به حساب می‌آید.

علت اصلی وقوع حوادث ناشی بی‌احتیاطی با ۲۲ هزار و ۲۶۷ مورد بیشترین علت را به خود اختصاص داده و دیگر دلایل شامل تهویه نامطلوب، نور ناقص، لباس نامناسب، ‌ازدحام و بی‌نظمی تجهیزات، عدم آموزش و فقدان آگاهی، استفاده نکردن از وسایل حفاظتی، وسایل معیوب، تجهیزات بی‌حفاظ، رعایت نکردن مقررات ایمنی و سایر علل بود.

بیمه کارگران ساختمانی مزیتی مهم برای جامعه کارگر و تأمین اجتماعی

با توجه به اینکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه فعال در حوزه تولید، خدماتی و صنعتی موظف به بیمه کردن کارگران از همان روز اول اشتغال آنان است، بنابراین بیمه کارگران ساختمانی نیز به عنوان یک اولویت باید در حوزه کارفرمایی قرار گیرد تا این گروه‌ها بتوانند از مزایای چندگانه سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرند.

اگرچه با حوادث کار و بروز حادثه برای کارگران با هر میزان سابقه بیمه، امکان پرداخت مستمری بازماندگی وجود دارد، به طور یقین بیمه کارگران ساختمانی مزایایی دوچندان برای این گروه از فعالان حوزه کسب و کار به دنبال خواهد شد و از طرفی سازمان تأمین اجتماعی موظف به ارائه همه تعهدات در قبال این گروه از بیمه‌شدگان است.

مهمترین موضوع در این زمینه افزایش سطح ایمنی محیط کار برای جلوگیری از خسارت جدی به جامعه کارگران و کاهش میزان حوادث ناشی از کار و از طرفی دیگر ارائه مطلوب سازمان تأمین اجتماعی به همه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران به شمار می‌رود زیرا این نهاد بیمه‌گر به طور میانگین در سال گذشته ماهانه ۴۲ هزار میلیارد تومان هزینه داشته است.

با توجه به اینکه نرخ حوادث ناشی از کار در سال‌ جاری روند کاهشی طی کرده است اما چشم‌انداز سازمان تأمین اجتماعی این است که حتی یک حادثه هم در حوزه کار اتفاق نیفتد.

براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی، رویکرد این نهاد بیمه‌گر به مسأله حوادث ناشی از کار، کاملا انسانی است و تلاش این است که اجازه داده نشود که نیروی مولد و اثرگذار در اقتصاد خانواده و کشور دچار حادثه شود. البته چشم‌انداز صفر به عنوان یکی از اقدامات اثربخش در حوزه پیش‌بینی حوادث مورد ارزیابی قرار گرفته است تا با تجربیات شرکت‌های موفق داخلی و دیگر کشورهای جهان به نوعی نتیجه موثری در راستای کاهش حوادث کار شاهد باشیم.

کد خبر: 71524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =