نجات جان کودک ۳ ساله با اقدام فوری بهیار درمانگاه تأمین‌اجتماعی درگز

کودک ۳ ساله‌ای که همراه مادر خود در درمانگاه درگز حضور داشت، حین مصرف شکلات دچار خفگی و مسدود شدن مجرای تنفسی شد و با اقدام فوری بهیار از مرگ حتمی نجات پیدا کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، مادری که به اتفاق کودک خود به درمانگاه تأمین‌اجتماعی درگز (خراسان‌رضوی) مراجعه کرده بود، با صحنه خفگی کودکش حین مصرف شکلات مواجه می‌شود و با سر دادن گریه و فریاد، کادر درمان را در جریان حادثه قرار می‌دهد. در این حین، بهیار درگز فورا کودک را در آغوش کشیده و با انجام اقدامات لازم، مواد بلع شده را از حلق او خارج می‌کند. انجام این کار به دلیل چسبندگی مواد بلع شده، بسیار سخت و دشوار بود؛ اما پرستار مذکور با چیرگی و مهارت کامل، موفق به خروج مواد و نجات جان کودک می‌شود.

رضا ظهیری، بهیار درمانگاه درگز در شرح جزئیات ماجرا افزود: چندی پیش مادری همراه با کودک ۳ ساله‌اش به درمانگاه مراجعه کرده و پس از ویزیت پزشک، مقابل داروخانه منتظر ایستاده بود. ناگاه کودک او به دنبال مصرف شکلات، دچار انسداد راه هوایی می‌شود و مادر مضطرب و پریشان، شروع به فریاد کشیدن می‌کند. در این حین که نزدیک آن‌ها قرار داشتم؛ سریع خود را به کودک رساندم و متوجه شدم راه تنفس او مسدود شده است. به نحوی که سیانوز شده و رنگ صورتش سیاه شده بود.

وی ادامه داد: در نتیجه فورا او را در دست گرفته و مانوور نجات را برایش انجام دادم و چندین بار تکرار کردم تا اینکه تکه شکلات به بیرون پرتاب شد و کودک شروع به گریه کرد. با گریه او مادرش که از دیدن صحنه سیاه شدن فرزندش وحشت‌زده شده بود، بسیار خوشحال و آسوده خاطر شد. سایر افراد حاضر در سالن نیز نفسی به آسودگی کشیدند و من نیز خدا را شکر کردم که توانستم جان یک کودک را نجات دهم.

ظهیری کاردان فوریت‌های پزشکی است و با دارا بودن سه سال سابقه فعالیت، حدود دو سال از عمر حرفه‌ای خود را در فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ سپری کرده و از تجربه مناسبی در حوزه امدادرسانی برخوردار است.

روزانه ۲۰۰ بیمار را پذیرش می‌کنیم

برای اطلاع از خدمات این مرکز درمانی و جایگاه آن در پاسخگویی به نیازهای درمانی مردم با دکتر نشاط شکوری، رئیس درمانگاه تأمین‌اجتماعی درگز گفت‌وگو کردیم.

او با توجه به مسائلی مانند موقعیت جغرافیایی این شهرستان که دارای جاده‌های سخت و صعب‌العبور است، محدودیت مراکز درمانی شهرستان و ابعاد اقتصادی مردم منطقه که برپایه فعالیت کشاورزی و دامداری قرار دارد، دسترسی رایگان بیمه‌شدگان را به خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی بسیار مهم و ارزشمند بیان کرد.

رئیس درمانگاه درگز با دارا بودن حدود ۳۰ سال سابقه فعالیت در عرصه پزشکی، با اشاره به جایگاه این مرکز درمانی، افزود: در این شهرستان یک بیمارستان دولتی فعالیت دارد؛ اما در بخش درمان سرپایی، بسیاری از بیمه‌شدگان خدمات خود را از درمانگاه ما دریافت می‌کنند.

شکوری اعلام کرد: درگز، از نظر جغرافیایی، شهرستانی بن‌بست به‌شمار می‌رود که با مرکز استان حدود ۴ ساعت فاصله دارد. اما با توجه به جاده‌های خطرناک و صعب‌العبور این منطقه، تردد وسایل نقلیه به‌ویژه در فصول سرد سال بسیار دشوار است.

رئیس درمانگاه درگز، ادامه داد: این شهرستان جزو مناطق کمتر توسعه‌یافته محسوب می‌شود و عمده مشاغل مردم این شهر بر محور تولیدات کشاورزی و دامداری قرار دارد. از این‌رو دسترسی به خدمات درمانی رایگان برای آن‌ها بسیار ارزشمند است.

شکوری با بیان اینکه درمانگاه در شیف صبح فعال است، گفت: در این مرکز ویزیت پزشک عمومی، دندانپزشکی، مامایی، خدمات پرستاری، آزمایشگاه و داروخانه به مراجعه کننده‌ها ارائه می‌شود.

او افزود: روزانه حدود ۱۵۰ بیمار در درمانگاه پذیرش می‌شوند و از بخش‌های مختلف خدمات دریافت می‌کنند. در فصول سرد سال شمار بیماران حتی به ۲۰۰ نفر هم می‌رسد.

رئیس درمانگاه درگز، بیان کرد: در این درمانگاه حدود ۲۰ نیروی انسانی مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد، سه پزشک عمومی، بیماران را پذیرش و ویزیت می‌کنند. با توجه به تک شیفت بودن درمانگاه در هریک از واحدها تقریبا یک نیروی انسانی عهده‌دار مسئولیت امور آن واحد است. در آزمایشگاه، کارشناس این واحد مسئولیت پذیرش بیمار، نمونه‌گیری و ارائه پاسخ‌های آزمایش را برعهده دارد.

شکوری ادامه داد: واحد دندانپزشکی مدتی تعطیل بود؛ اما اخیرا فعالیت این واحد با جذب دنداپزشک آغاز شده است. واحد مامایی نیز دارای یک نیروی انسانی است. در داروخانه یک دکتر داروساز و یک داریار مشغول به فعالیت هستند و واحد پرستاری نیز از یک پرستار و بهیار تشکیل شده است.

وی تاکید کرد:‌ در این مرکز همه افراد با همیاری هم امور بیماران را راه‌اندازی می‌کنند.

کد خبر: 71488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =