بیش از ۲۶ میلیون نفر در کشور فعالند

طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۲، تازه‌ترین تغییرات مربوط به شاخص‌های عمده بازار کار کشور را نشان می‌دهد؛ بر این اساس تا پایان سال گذشته از بین جمعیت ۶۴ میلیون نفری افراد ۱۵ ساله و بیشتر در سن کار، بالغ بر ۲۶ میلیون نفر در قالب «جمعیت فعال» شناسایی و ثبت شده‌اند.

به گزارش آتیه آنلاین، بر مبنای نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۱۴۰۲ تعداد ۶۴ میلیون و ۵۵۲ هزار نفر در قالب افراد ۱۵ ساله و بیشتر در کشور شناسایی و ثبت شده که از این تعداد ۲۶ میلیون و ۶۳۸ هزار نفر معادل ۴۱.۳ درصد به عنوان «افراد فعال» و ۳۷ میلیون و ۹۱۴ هزار نفر معادل ۵۸.۷ درصد در قالب «جمعیت غیرفعال» قرار دارند. به عبارتی در پایان سال گذشته نرخ مشارکت اقتصادی کشور در عدد ۴۱.۳ درصد ثبت شده است؛ به این معنی که افراد مذکور در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

همچنین بخش دیگری از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان در نقاط شهری را نسبت به مناطق روستایی کمتر نشان می‌دهد. بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نیز حاکی است این شاخص در مقایسه سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ به میزان ۰.۴ درصد افزایش داشته است. براساس تازه‌ترین داده‌ها در مقایسه دو سال اخیر بالغ بر ۷۵۷ هزار نفر به جمع افراد ۱۵ ساله و بیشتر کشور اضافه و روند روبه‌رشد «افراد در سن کار» را نشان می‌دهد.

با توجه به ثبت افزایش ۰.۴ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور، این نرخ در بین زنان ۰.۶ درصد و در بین مردان با عدد ۰.۲ درصدی به ثبت رسیده است. در مجموع اینکه با استناد به آمارهای سال گذشته نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور در بخش مردان ۶۸.۲ و در حوزه زنان با عدد ۱۴.۲ خود را نشان داده است.

بر مبنای داده‌های مرکز آمار ایران در طرح آمارگیری نیروی کار در سال قبل، از مجموع حدود ۳۸ میلیون نفری جمعیت غیرفعال ۱۵ ساله و بیشتر، بیشتر از ۱۰ میلیون نفر را مردان و حدود ۲۸ میلیون نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

اشتغال ۳۷.۹ درصدی در پایان سال ۱۴۰۲

بررسی مرکز آمار ایران در ارتباط با نسبت اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نیز بیانگر اشتغال ۳۷.۹ درصد جمعیت در سن کار در بازه زمانی اشاره شده است. به عبارتی جزییات روند تغییرات نسبت اشتغال کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۰.۷ درصد رشد داشته است.

نسبت اشتغال به جمعیت در واقع یک آمار اقتصادی کلان است که نیروی کار غیرنظامی فعلی را درمقابل کل جمعیت در سن کار یک منطقه، شهرداری یا کشور اندازه‌گیری می‌کند و این محاسبه با تقسیم تعداد افراد شاغل به تعداد کل افراد در سن کار محاسبه و از آن به عنوان معیاری برای کار و بیکاری استفاده می‌شود. در واقع می‌توان گفت که نسبت اشتغال، شاخصی است که نشان می‌دهد چند درصد جمعیت در سن کار، شاغل هستند.

حدود ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار شاغل در کشور

داده‌های مرکز آمار ایران در حوزه نرخ اشتغال و نرخ بیکاری حاکی است تا پایان سال گذشته ۲۴ میلیون و ۴۹۰ هزار نفر شاغل و ۲ میلیون و ۱۴۸ هزار نفر بیکار در کشور شناسایی شده‌اند.

همچنین آمارها بیانگر این است که تا پایان این سال نرخ اشتغال ۹۱.۹ درصدی و نرخ بیکاری ۸.۱ درصدی در کشور به ثبت رسیده؛ این در حالی است که بر اساس اعلام «محمود کریمی بیرانوند» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نرخ بیکاری ۸.۱ کمترین میزان ثبت شده سالانه این شاخص در دهه‌های اخیر است.

آخرین آمارهای مرتبط با اشتغال کشور همچنین حاکی از افزایش حدود ۷۷۵ هزار نفری شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر در مقایسه سال ۱۴۰۲ و سال قبل از آن است؛ مجموعاً در این حوزه افزایش ۰.۹ درصدی برای مردان و رشد ۰.۷ درصدی برای جمعیت زنان شاغل اعلام شده است.

در بخش مربوط به نرخ بیکاری نیز با ثبت آمارهای قابل توجه این حوزه در سه سال اخیر، کاهش ۰.۹ درصدی نرخ بیکاری کل کشور، ۱.۱ درصدی در بخش مردان و ۰.۸ درصدی حوزه زنان را در بخش‌های اشاره شده شاهد بوده‌ایم.

کد خبر: 71460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =