بررسی دیپلماسی مهارت در سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای

تعاملات بین‌المللی نقش مهمی در افزایش استانداردهای مهارت در بخش‌های مختلف دارد؛ در همین راستا سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای به عنوان متولی اصلی ارتقای مهارت‌های شغلی و تخصصی در کشور، تعاملاتی را در راستای ارائه خدمات آموزشی و مهارت‌افزایی با کشورهای منطقه در دستور کار قرار داده است.

تعاملات بین‌المللی نقش مهمی در افزایش استانداردهای مهارت در بخش‌های مختلف دارد؛ در همین راستا سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای به عنوان متولی اصلی ارتقای مهارت‌های شغلی و تخصصی در کشور، تعاملاتی را در راستای ارائه خدمات آموزشی و مهارت‌افزایی با کشورهای منطقه در دستور کار قرار داده است.

به گزارش آتیه آنلاین، تعاملات بین‌المللی به طور قابل توجهی به افزایش استانداردهای مهارتی از طریق تسهیل انتقال دانش، فراهم کردن دسترسی به آموزش و آموزش پیشرفته، تقویت تحقیقات مشترک از طریق عملیات چند ملیتی و هماهنگ کردن استانداردها و سیاست‌ها کمک می‌کند. این تعاملات یک محیط پویا ایجاد می‌کند که در آن مهارت‌ها می‌توانند به طور مداوم برای رویارویی با چالش‌ها و فرصت‌های جهانی تکامل پیدا کنند.

کسب مهارت و ارتقای آن از ماموریت‌های پیش‌بینی شده در سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای است و دیپلماسی مهارت به معنای برقراری و تقویت روابط دو یا چندجانبه به‌ منظور تأمین منافع ملی در زمینه‌هایی همچون تقویت توانمندی‌های نیروی انسانی، تقویت توانمندی‌های فناوری و به ‌طور کلی بهره‌برداری از تجارب موفق مهارتی سایر کشورها، مورد توجه قرار گرفته است.

انتقال دانش و تجربیات از طریق شرکت در کنفرانس‌ها و کارگاه‌های جهانی، عضویت در شبکه‌های حرفه‌ای حوزه مهارت، تدوین برنامه‌های آموزشی، انجام پروژه‌های تحقیقاتی بین‌المللی و کشف راه‌حل‌های نوآورانه برای توسعه مهارت‌ها و مشارکت در توسعه موسسات دانشگاهی مهارت‌افزایی و ایجاد اکوسیستم فناوری از جمله مواردی است که در چارچوب شرح وظایف نظام آموزش فنی وحرفه‌ای تعریف شده است.

سند مهارت‌آموزی سازمان فنی وحرفه‌ای، «دیپلماسی مهارت» را صدور مهارت و فناوری در بستری سیاسی عنوان کرده است. برگزاری نشست‌های بین‌المللی مجازی از سوی سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای با برخی کشورها از جمله مؤسسه توسعه کارآفرینی هند و آژانس توسعه مهارت روسیه از جمله اقدامات سالهای اخیر بوده است.

این سیاست‌گذاری‌های مهارتی به‌منظور تقویت حضور کشور در عرصه‌های بین‌المللی پیش‌بینی شده ابزار اصلی تحقق آن تدوین استانداردهای شغل و شایستگی در سطح بین‌المللی، مبادله نیروی انسانی ماهر و عضویت در سازمان‌های بین‌المللی است.

عضویت آموزش فنی وحرفه‌ای در شبکه «یونیووک»

در همین رابطه «اصغر فیضی» کارشناس آموزش فنی وحرفه‌ای در گفت‌وگو با آتیه آنلاین ضمن اشاره به چارچوب دیپلماسی مهارت در سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای، وضعیت تعاملات بین‌المللی این سازمان را در چند سطح دسته‌بندی می‌کند.

به گفته او یکی از مهمترین وظایف سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای ارتقای مهارت از طریق افزایش تعاملات و سیاست‌گذاری‌ در راستای استانداردهای بین‌المللی است. ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی چون سازمان جهانی کار، واحد توسعه عمران سازمان ملل متحد و ارتباط با کشورهای اروپایی مانند آلمان است.

فیضی اضافه کرد: الگوهایی که امروز در سازمان فنی وحرفه‌ای به عنوان استانداردهای آموزش‌های مهارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد هم در نتیجه این تعاملات بین‌المللی با این نهادهای بین‌المللی به دست آمده است.

کارشناس آموزش فنی و حرفه‌ای در این رابطه می‌گوید: مراکزطرح 18 ماهه ایران و آلمان که تا چندی پیش هم فعال بودند و اکنون به دلایلی فعال نیستند، در نتیجه همین تعاملات بین‌المللی شکل گرفته بودند و آثار مثبتی در اتقای سطح مهارت داشتند.

پیوستن به شبکه جهانی آموزش فنی وحرفه‌ای یونسکو (یونیووک) در سال 2017 از دیگر اقداماتی سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای در راستای دیپلماسی مهارت بود که مراکز تربیت مربی کشور را به یکی از مهمترین شبکه‌های آموزش فنی وحرفه‌ای جهان متصل کرد. وظیفه نهادهای عضو شبکه جهانی یونیووک، فراهم آوردن زمینه‌های همکاری در زمینه آموزش فنی وحرفه‌ای در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است که از طریق توسعه و تبادل دانش و ظرفیت‌سازی در حوزه آموزش فنی وحرفه‌ای انجام می‌شود. نهادهای عضو شبکه به ‌عنوان نهادهای رابط دولت‌های عضو و شرکای ذیربط ملی و منطقه‌ای در زمینه آموزش فنی وحرفه‌ای فعالیت می‌کنند.

شرکت در مسابقات مهارت

از دیگر اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای توسعه سطح دیپلماسی مهارت، شرکت در مسابقاتی است که صورت دوره‌ای برگزار می‌شود؛ به گفته فیضی، ایران هر دو سال یک بار در مسابقات جهانی مهارت شرکت می‌کند و تاکنون نیز توانسته در برخی حوزه‌های مهارتی نتایج خوبی کسب کند.

این کارشناس فنی و حرفه‌ای ضمن اشاره به اینکه مسابقات جهانی مهارت آوردگاهی است که کشورها خودشان را بر اساس استانداردهای جهانی محک می‌زنند، گفت: در کنار مسابقات جهانی مسابقات منطقه‌ای مثل مسابقات آسیایی یورآسیا برگزار می‌شود که ایران در آنها هم شرکت می‌کند. مسابقات مهارتی دوستانه بین کشورهای منطقه هم در دستور کار است که آخرین آن توسط مرکز تربیت مربی بین 14 کشور و در گرگان برگزار شده است. در همین راستا برخی از کشورهای منطقه همچون عراق، افغانستان، کشورهای آفریقایی و سوریه به عنوان کشورهای هدف ما برای ارائه خدمات آموزشی قرار گرفته‌اند .

استانداردهای تضمین کیفیت باید ارتقا یابد

فیضی همچنین اضافه کرد: با وجود تلاش سازمان فنی وحرفه‌ای برای تحقق استانداردهای بین‌المللی در حوزه مهارت، اما ظرفیت برای کار و نزدیک شدن به این استانداردها زیاد است.

این کارشناس فنی وحرفه‌ای اضافه کرد: در زمینه برنامه‌های درسی به استانداردهای دنیا نردیک شده‌ایم و می‌شود گفت که نسبت به سایر سازمان‌های منطقه در این زمینه پیشرو هستیم. اما نکته‌ای که کمتر به آن توجه می‌شود بحث‌های مربوط به استانداردهای تضمین کیفیت سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای است که نسبت به بعضی از کشورهای حتی تازه وارد در این حوزه مثل هندوستان تا حدی عقب مانده‌ایم. دلیل این مسئله هم ریشه در برخی چالش‌های فرهنگی و اجرایی دارد.

اتخاذ دیدگاه جامع و استراتژیک نسبت به توسعه تعاملات بین‌المللی و استقرار یک ساختار مناسب و مستقل، بازنگری در برگزاری آزمون و اعطای گواهینامه مهارت، بازنگری در قوانین صدور مجوز فعالیت آموزشگاههای آزاد بین‌المللی از جمله اقداماتی است که به گفته این کارشناس آموزش فنی وحرفه‌ای باید در راستای ارتقای سطح دیپلماسی مهارت مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: 71127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =