حمایت از حقوق بیمه‌شدگان شاغل با اطلاع‌رسانی از حق بیمه‌های پرداختی

بیمه‌شدگان شاغل با جامعه آماری ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به عنوان اصلی‌ترین بیمه‌پردازان سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شوند که این نهاد بیمه‌ای با اطلاع‌رسانی از طریق پیام کوتاه و به منظور حمایت از حقوق این افراد بیمه شده، موضوع صیانت از حقوق این گروه از بیمه‌پردازان سازمان را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش آتیه آنلاین، یکی از رویکردهای اصلی سازمان تأمین اجتماعی حمایت از حقوق بیمه‌شدگان تحت پوشش است زیرا در حال حاضر ۴۷ میلیون نفر در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور از خدمات این نهاد برخوردار هستند. در همین راستا تأمین اجتماعی مسیرهای متعددی را برای حمایت از این گروه از افراد بیمه‌پرداز در برنامه‌های خود دارد.

سازمان تأمین اجتماعی به تازگی با اجرای طرح ارسال پیام کوتاه به بیمه‌شدگان مسیری را آغاز کرده تا افراد بیمه‌پرداز از میزان حق بیمه و روزهای بهره‌مند از خدمات این سازمان اطلاع داشته باشند. این موضوع علاوه بر اینکه بیمه‌شدگان را از میزان حق بیمه‌های پرداختی مطلع می‌کند بلکه کارفرمایان را هم درباره پرداخت به موقع حق بیمه کارگران تحت پوشش آگاه خواهد کرد.

از آنجا که همه کارگران در کارگاههای تولید، خدماتی، صنعتی و دیگر واحدها باید براساس قانون سازمان تأمین اجتماعی از روز اول اشتغال باید بیمه شوند بنابراین کارفرمایان نیز تکلیف قانونی برای بیمه‌پردازی این افراد به عهده دارند. از طرفی دیگر سازمان تأمین اجتماعی با اطلاع‌رسانی از طریق پیام کوتاه این موضوع را در مسیر حمایت از بیمه‌شدگان از خردادماه سال جاری به صورت ویژه دنبال کرده است.

آغاز اجرای طرح اطلاع‌رسانی ماهانه از حق بیمه از خردادماه

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی به آغاز اجرای طرح اطلاع‌رسانی ماهانه از طریق ارسال پیامک به بیمه‌شدگان شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی اشاره کرد و گفت: تمامی خدماتی که سازمان تأمین ‌اجتماعی در مواردی مانند بازنشستگی، ازکارافتادگی، برقراری مستمری بازماندگان و برخی غرامت‌ها به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد، تابعی از حقوق مبنای کسر حق بیمه، روزهای کارکرد در هر ماه و نیز عناوین شغلی بیمه‌شدگان است.

موسوی اضافه کرد: اگر عنوان شغلی، دستمزد مبنای کسر حق بیمه و همین طور روزهای کارکرد در هر ماه افراد مشمول قانون تأمین ‌اجتماعی به شکل واقعی به این سازمان اعلام نشود و حق بیمه افراد بر مبنای اطلاعات واقعی در این زمینه محاسبه و پرداخت نشود، بیمه‌شدگان تأمین ‌اجتماعی در زمان نیاز به بهره‌مندی از خدمات و مواهب بیمه دچار مشکل شده و متضرر می‌شوند.

او ادامه داد: طرح اطلاع‌رسانی ماهانه از طریق ارسال پیامک به بیمه‌شدگان شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین ‌اجتماعی؛ با رویکرد پیشگیری از بروز مشکلات آتی برای بیمه‌شدگان اجرا می‌شود و امیدواریم اگر مشکلی در این مورد وجود دارد، در ابتدا با تعامل بین کارگران و کارفرمایان حل شود و اگر از این طریق مشکلات احتمالی حل نشد، ما هم آمادگی داریم برای کمک به حل اختلافات درباره دستمزد مبنای کسر حق بیمه، عناوین شغلی و نیز روزهای کارکرد ماهانه، اقدامات قانونی لازم را انجام دهیم.

اهداف اجرای طرح ارسال پیام به بیمه‌شدگان

افزایش شفافیت، اطلاع بیمه‌شدگان از حقوق خود و همچنین حمایت از حقوق بیمه‌ای کارگران از سوی سازمان تأمین ‌اجتماعی از اهداف اجرای طرح اطلاع‌رسانی ماهانه از طریق ارسال پیامک به بیمه‌شدگان به شمار می‌رود تا افراد بیمه شده از دستمزد مبنای کسر حق بیمه، تعداد روزهای کارکرد در ماه و عناوین شغلی به ‌صورت ماهانه آگاه شوند.

این اقدام سازمان تأمین اجتماعی در مسیری زمینه اجرایی پیدا کرده است که بیمه‌شدگان در صورتی‌که مغایرتی در اطلاعات دریافتی مشاهده کنند، می‌توانند با مراجعه به شعب سازمان یا سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین ‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir اعتراض خود را ثبت کنند. با توجه به اینکه اعتراض به‌ عنوان شغلی، تعداد روزهای کارکرد ماه و همچنین دستمزد مبنای کسر حق بیمه از دعاوی پرتکرار بیمه‌شدگان در دیوان عدالت اداری است، با ارسال این پیامک، ‌کارگران از هر سه مورد مذکور که کارفرما برای آنها گزارش کرده در قالب یک پیامک مطلع شده و در صورت لزوم، قبل از آن‌که نیاز به خدمات سازمان تأمین ‌اجتماعی پیدا کنند، در مورد اصلاح آن اقدام خواهند کرد.

پیامک‌های ماهانه واریز حق بیمه، به‌منظور اطلاع ذی‌نفعان از روزهای کارکرد در هر ماه، دستمزد مبنای کسر حق بیمه و عنوان شغلی، از انتهای سال گذشته در ۲ استان کشور اجرایی شده بود و از ابتدای خرداد ماه سال‌جاری، برای عموم بیمه‌شدگانی که در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir ثبت‌نام کرده‌اند، ارسال می‌شود.

۷۰ درصد بیمه‌شدگان افراد بیمه شده اجباری هستند

با توجه به داده‌های آماری موجود در حال حاضر ۷۰ درصد بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در قالب بیش از ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را افراد بیمه شده از طریق بیمه اجباری تشکیل می‌دهند که این افراد به صورت ماهانه حق بیمه خود را به سازمان پرداخت می‌کنند.

داده‌های آماری نشان می‌دهد که ۸۰ تا ۸۵ درصد منابع سازمان تأمین اجتماعی از سوی این گروه از بیمه‌شدگان تحت پوشش به این نهاد بیمه‌ای پرداخت می‌شود و تأمین اجتماعی نیز در قبال این وصولی حق بیمه، خدمات و تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت در بخش‌های بیمه‌ای، بازنشستگی و درمانی به این گروهها ارائه می‌دهد.

میزان تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ به صورت ماهانه بیش از ۴۲ هزار میلیارد تومان بوده که به طور یقین در سال جاری تعهدات این نهاد بیمه‌گر در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران با رشد روبه‌رو خواهد شد.

کد خبر: 71050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =