داستان، تمرینی مناسب برای نقش‌پذیری کودکان در جامعه

یک نویسنده ادبیات کودک گفت: کودکان ارتباط بسیار زیادی با شخصیت داستان برقرار می‌کنند و خود را جای آن‌ها تصور می‌کنند که این موضوع در نقش‌پذیری کودکان و کسب تجربه در زندگی واقعی تاثیرگذار است. 

به گزارش آتیه آنلاین، نهمین نشست تخصصی سلسله نشست‌های خانواده و جمعیت در غرفه خانواده ما (سازمان تامین اجتماعی) به میزبانی زهرا دانش‌طلب و با حضور بتول غفاری، نویسنده ادبیات کودک برگزار شد.

در این نشست غفاری گفت: انسان درون بزرگی از مفاهیم الهی، معنوی، اخلاقی و ... دارد که در کودکی داستان به عنوان کلیدی برای رسیدن به درون بزرگ عمل می‌کند.

او با بیان اینکه از هر فرصتی برای خواندن داستان برای کودکان استفاده می‌کنم، اضافه کرد: کودکان با داستان ارتباط بسیاری برقرار می‌کنند و خود را جای محور و شخصیت‌های داستان قرار می‌دهند که این موضوع عاملی خواهد شد تا فرزندان در بزرگسالی با تکیه بر داستان‌ها تجربه‌های کسب شده از داستان، نقش خود را به درستی در جامعه ایفا کنند.

این نویسنده ادبیات کودک یادآور شد: با رشد فضای مجازی ارتباط کودکان و خانواده تا حدودی با کتاب کم شده است از این‌رو پیشنهاد می‌شود داستان‌ها در قالب‌های مختلف همچون بازی، فیلم و سریال و صوت به کودک ارائه شود.

او ادامه داد: بچه‌ها در ابتدا دیگری مهمی دارند و این دیگری مهم، پدر و مادر هستند و از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند و با ورود به جامعه دیگری مهم به دیگری بزرگ تبدیل می‌شود که هر شخصی همچون معلم، دوستان و حتی فیلم و سریال به عنوان دیگری بزرگ شناخته می‌شود.

غفاری تاکید کرد: باید دیگری بزرگ را برای فرزندان شفاف کنیم تا نقاط ضعف و قوت‌های دیگری بزرگ مشخص شده و فرزندان جامعه‌پذیر و جامعه‌دوستی داشته باشیم.

این نویسنده ادبیات کودک اضافه کرد: فرزندان به رفتار پدر و مادر و اطرافیان به شدت دقت می‌کنند از این رو باید والدین بدانند که چگونه رفتار کنند و چه منابعی را برای تربیت و پرورش کودک در اختیار آن‌ها قرار دهند.

غفاری در انتها گفت: کودکان همچون نهال می‌مانند و نیاز به مراقبت دارند و این مراقبت نیاز به افزایش ارتباط کلامی با کودکان دارد.

کد خبر: 70681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =