بهره‌مندی حدود ۵۰۰ هزار زن خانه‌دار از خدمات تأمین اجتماعی

یکی از رویکردها و اولویت‌های سازمان تأمین اجتماعی برای گسترش و توسعه خدمات بیمه‌ای برای همه گروه‌های بدون بیمه، برخورداری همه افراد دارای کارفرما و بدون کارفرما از خدمات گسترده این سازمان بزرگ بیمه‌گر است. زنان خانه‌دار در قالب گروه فاقد کارفرما نیز با حدود ۵۰۰ هزار نفر تاکنون از انواع خدمت بیمه‌ای این نهاد بیمه‌گر بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش آتیه آنلاین، آخرین داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که ۴۹۱ هزار و ۸۳۲ بیمه شده در بخش بیمه زنان خانه‌دار مسیر بیمه‌پردازی خود را آغاز کرده‌اند تا بتوانند امروز با پرداخت حق بیمه، آینده‌ای روشن و تضمین شده برای خود داشته باشند.

بیمه زنان خانه‌دار در قالب طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم زمینه اجرایی پیدا کرده است تا گروه دانشجویان و زنان و دختران خانه‌دار امکان برخورداری از خدمات بیمه‌ای، بازنشستگی و درمانی براساس حق بیمه پرداختی و شرایط بیمه‌ای برای خود فراهم کنند.

طبق برخی آمارها، حدود ۱۹ میلیون زن خانه‌دار در کشور فعالیت دارند که بسیاری از این گروهها از خدمات بیمه‌ای همسر خود بهره‌مند هستند اما برای داشتن تضمینی برای آینده و امکان دریافت خدمات مستمری از سازمان تأمین اجتماعی این امکان بیمه‌پردازی از سوی این نهاد بیمه‌گر فراهم شده است.

سازمان تأمین اجتماعی براساس اصل یکم قانون تأمین اجتماعی تکلیف و وظیفه قانونی برای گسترش پوشش بیمه‌ای را به عهده دارد که در این زمینه اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی در همین راستا برنامه‌ریزی شده تا زنان خانه‌دار، دانشجویان، صاحبان حرَف و مشاغل آزاد و بیمه کارفرمایان صنفی با بهره‌مندی از این طرح از خدمات گسترده تأمین اجتماعی برخوردار شوند.

به واسطه اقدامات گسترده سازمان تأمین اجتماعی در راستای توسعه پوشش بیمه‌ای در دولت سیزدهم حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه‌شده جدید به جمع بیمه‌شدگان این سازمان اضافه شده است و همچنان به دنبال جذب بیمه‌شدگان جدید در قالب طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، بیمه‌های توافقی، اختیاری، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و دیگر انواع بیمه از میان افراد بدون بیمه در میان شاغلان و غیرشاغلان است.

امکان دریافت خدمت از سامانه خدمات غیرحضوری

توسعه و گسترش انواع خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی زمینه‌ای را برای متقاضیان استفاده از بیمه زنان خانه‌دار فراهم کرده تا آنان بتوانند پس از مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان نسبت به ثبت‌نام و انعقاد قرارداد بیمه‌ای با تأمین اجتماعی اقدام کنند و براساس حق بیمه پرداختی از این خدمات بهره‌مند شوند.
با توجه به اینکه جزییات کامل نوع قراردادهای بیمه‌ای برای زنان خانه‌دار در سامانه خدمات غیرحضوری وجود دارد بنابراین افراد متقاضی می‌توانند حق بیمه‌های ماهانه خود را از طریق این سامانه پرداخت کنند. در این سامانه همچنین امکان پیش ‌پرداخت سالانه حق بیمه برای افراد بیمه‌ شده فراهم شده اما بیمه‌شدگان باید حق بیمه ماهانه خود را حداکثر تا پایان دو ماه بعد پرداخت کنند.

تأمین اجتماعی در سالهای اخیر مسیری را طراحی کرده تا بیمه‌شدگان جدید از جمله زنان خانه‌دار بتوانند بدون نیاز به حضور در شعب بیمه‌ای بتوانند نسبت به انعقاد قرارداد، ثبت‌نام، بیمه‌پردازی و دیگر خدمات موردنیاز خود اقدام کنند. این حرکت تأمین اجتماعی دسترسی آسان همه افراد بیمه شده به انواع خدمات این سازمان را به دنبال داشته است. در حال حاضر ۵۹ خدمت به صورت غیرحضوری به همه افراد تحت پوشش در بخش بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان ارائه می‌شود.

جدیدترین آمارهای بیمه‌شدگان تحت پوشش تأمین اجتماعی

جدیدترین داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی تا پایان شهریور سال گذشته نشان از وجود ۱۵ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۶۱۲ بیمه شده اصلی در این سازمان بیمه‌گر دارد که ۱۰ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۷۰ نفر از آنان جزء بیمه‌شدگان اجباری شامل شاغلان بخش‌های دولتی و خصوصی هستند.

همچنین یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۸۴ نفر بیمه‌شده در بخش حرَف و مشاغل آزاد، ۶۰ هزار و ۱۵۷ نفر بیمه دانشجویان، ۴۹۱ هزار و ۸۳۲ بیمه‌شده زنان خانه‌دار، ۶۹۱ هزار و ۲۲۲ نفر بیمه‌شده اختیاری و ۲۰۱ هزار و ۵۴۹ بیمه‌شده در حوزه کارفرمایان صنفی تحت پوشش خدمات این سازمان قرار دارند. تعداد ۱۴۹ هزار و ۸۳۱ نفر در قالب بیمه‌های توافقی البته تا مردادماه سال ۱۴۰۲ بخشی از جامعه افراد تحت پوشش و ذی‌نفعان این سازمان را شامل می‌شوند.

در حال حاضر ۵۶۴ واحد بیمه‌ای اجرایی تأمین ‌اجتماعی در سراسر کشور مشغول به ارائه خدمت به بیمه‌شدگان و جامعه تحت پوشش هستند. همچنین ۲۳۰ شعبه اقماری و ۳۲۶ کارگزاری تأمین‌اجتماعی در این حوزه فعالیت دارند. همه برنامه‌ریزی سازمان بر ارائه خدمات گسترده به ۴۷ میلیون جامعه تحت پوشش در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور است.

سازمان تأمین اجتماعی در راستای ارائه خدمات به گروه‌های بیمه‌شدگان در حال حاضر یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه تولیدی، خدماتی و صنعتی را تحت پوشش دارد. کارفرمایان این کارگاه‌های فعال به صورت ماهانه حق بیمه مربوطه جامعه کارگری و بیمه‌شدگان تحت پوشش در این کارگاه‌ها را به این سازمان بیمه‌گر پرداخت می‌کنند. این سازمان نیز برای ارائه خدمت بهتر به بیمه‌شدگان به دنبال اجرای به هنگام تعهدات است.

براساس داده‌های آماری در سال ۱۴۰۱ میزان تعهدات اجرایی تأمین اجتماعی ۴۶۰ هزار میلیارد تومان و در سال گذشته ماهانه ۴۲ هزار میلیارد تومان در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی هزینه داشته است. این سازمان همه تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت برای بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران را بدون بودجه دولتی و تنها از طریق دریافت حق بیمه افراد بیمه‌شده تحت پوشش و سرمایه‌گذاری تأمین می‌کند.

کد خبر: 69996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =