هوشمندسازی تأمین اجتماعی برنامه اجرایی سال ۱۴۰۲

سازمان تأمین اجتماعی با جمعیت گسترده افراد تحت پوشش با جامعه ۴۵ میلیون نفری بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران به دنبال گسترش خدمات غیرحضوری و اجرای طرح هوشمندسازی است تا ذی‌نفعان این سازمان از همه خدمات متنوع آن بهره‌مند شوند.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین اجتماعی با اجرای طرح ۳۰۷۰ از سال‌های گذشته تاکنون برای ارائه خدمات غیرحضوری و جلوگیری از حضور ذینفعان سازمان به شعب بیمه‌ای و درمانی گام‌هایی عملیاتی برداشته است اما از سال گذشته به دنبال افزایش خدمات غیرحضوری است.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده در ابتدای اجرای طرح هوشمندسازی خدمات تأمین اجتماعی قرار بر ارائه ۳۰ خدمت و جلوگیری از ۷۰ میلیون بار مراجعه افراد بیمه‌شده و مستمری‌بگیر برای دریافت خدمات بود که اکنون براساس اقدامات صورت گرفته این خدمات به ۴۲ خدمت افزایش یافته است.

یکی از اقدامات اساسی سازمان برای ارائه خدمات بهتر به افراد تحت پوشش افزایش خدمات غیرحضوری و حرکت به سمت هوشمندسازی تأمین اجتماعی است تا از این طریق جامعه هدف سازمان بتوانند بدون هزینه‌های اضافه خدمات گسترده را دریافت کنند.

هوشمندسازی خدمات یکی از اولویت‌های راهبردی سازمان

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز در پیام نوروزی سال جاری گفت: برای تسهیل‌گری در ارائه خدمات، طرح هوشمندسازی به‌عنوان یکی از اولویت‌های راهبردی سازمان در دوره جدید مورد توجه قرار گرفته است. در این مسیر، تعداد خدمات غیرحضوری سازمان از ۳۰ خدمت در ابتدای دوره مدیریتی جدید به ۴۲ خدمت غیرحضوری افزایش یافته است.

موسوی ادامه داد: همچنین طرح نسخه الکترونیک در این دوره توسعه یافت و پایداری آن نیز به بیش از ۹۵ درصد رسید و در پایان سال ۱۴۰۱ به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در نقطه پایداری کامل قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: چندین پروژه بزرگ و جدی نیز به عنوام گام‌های اصلی هوشمندسازی تأمین‌اجتماعی تعریف شده و در حال پیگیری است و درصدد هستیم تا حد امکان، مداخلات انسانی را در ارائه خدمات و حتی محاسبات فنی بیمه‌ای کاهش دهیم تا زمینه‌های بروز اختلافات احتمالی با ذی‌نفعان حذف شود.

برنامه سال ۱۴۰۲ هوشمندسازی تأمین اجتماعی

دامون خدابنده، رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی نیز اخیرا در این باره گفت: سازمان در زمینه‌های درمانی، بیمه‌ای و اقتصادی فعالیت و کسب ‌و کار دارد که تمامی این فعالیت‌ها نیازمند بهره‌مندی از خدمات آی. تی است.

خدابنده افزود: در حال حاضر برنامه هوشمندسازی سازمان تأمین‌اجتماعی آغاز شده است و این موضوع یک پروسه است و باید مسیری طی شود و گام‌به‌گام جلو رود.

او ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ بزرگ‌ترین برنامه سازمان اجرای طرح هوشمندسازی است که ما برای انجام آن در قدم اول نیازمند ایجاد بانک اطلاعاتی جامع سازمان هستیم.

به گفته وی، در اصطلاح آی. تی به این بانک اطلاعاتی، مخزن داده‌ها گفته می‌شود که باید آن را در حوزه‌های بیمه‌ای، درمانی شامل مراکز بستری و سرپایی و اقتصادی از جمله شرکت‌های سرمایه‌گذاری شستا و هلدینگ‌ها، ایجاد کنیم. به این معنا که تمامی خدمات، عملیات و اسنادی که در این سازمان عریض و طویل وجود دارد، در مخزن جامع داده‌ها بارگذاری شود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی گفت: این داده‌ها، داشبوردی را فراهم می‌کند تا مدیران سازمان بتوانند برنامه‌ریزی بهتری را در راستای توسعه فرایندها داشته باشند. در حال حاضر برنامه‌های مقدماتی این پروسه در دست اقدام است.

۵۳ درصد جامعه نیازمند دریافت خدمات غیرحضوری

با توجه به اینکه ۵۳ درصد جامعه تحت پوشش خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی تأمین اجتماعی قرار دارند گسترش خدمات غیرحضوری و ارائه خدمت متنوع به این افراد می‌تواند در راستای رضایتمندی این افراد تاثیرگذار باشد.

به طور یقین دریافت خدمات غیرحضوری به عنوان یکی از نیازهای اساسی ذینفعان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود که سازمان نیز برای افزایش این خدمات و هوشمندسازی خدمات سازمانی و حرکت به سمت استفاده از فناوری اطلاعات را در دستور کار خود قرار داده است.

برنامه موفق تأمین اجتماعی در هوشمندسازی خدمات

منوچهر گودرزی، مدیرکل تأمین اجتماعی لرستان در این‌باره گفت: هوشمندسازی خدمات و بهره‌گیری از ابزارهای مدرن، به عنوان یکی از برنامه‌های موفق سازمان تأمین‌اجتماعی در چند سال اخیر بوده است.

گودرزی افزود: طرح ۳۰۷۰ با ارائه بسیاری از خدمات به ‌صورت غیرحضوری و کاهش بار مراجعه مخاطبان، به ‌عنوان یکی از طرح‌های موفق در بستر الکترونیک، هوشمندسازی خدمات را برای سازمان و ذی‌نفعان به ارمغان آورد.

او ادامه داد: با اجرای این طرح سازمان به سمت تأمین‌اجتماعی هوشمند هدایت شده است زیرا با ارائه خدمات غیرحضوری به افراد تحت‌پوشش و کارفرمایان در راستای موفقیت بیشتر و رضایتمندی شرکای اجتماعی تأثیرگذار بوده است.

افزایش خدمات غیرحضوری به ۴۲ خدمت

گودرزی اضافه کرد: در دوران مدیریت جدید سازمان و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، میزان خدمات غیرحضوری به افراد تحت‌پوشش از ۳۰ به بیش از ۴۲ نوع خدمت افزایش یافت و سازمان همچنان با برنامه‌های کاربردی و عملیاتی به‌دنبال افزایش خدمات غیرحضوری در بستر الکترونیکی است.

او افزود: خدمات غیرحضوری به ذی‌نفعان و شرکای اجتماعی سازمان کمک کرد تا خدمات مطلوب‌تر و مناسب‌تری را دریافت کنند؛ از بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تا جامعه کارفرمایان همگی می‌توانند در هر لحظه از خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی بهره‌مند شوند.

به گفته وی، موفقیت این طرح سبب شد تا با تدبیر مدیران سازمان، کاهش بار حضور ۷۰ میلیونی ذی‌نفعان در مراکز سازمان محقق شده و به رقم خیره‌کننده ۸۰ میلیون برسد.

او اظهار داشت: در واقع طرح ۳۰۷۰ و حرکت به سمت تأمین‌اجتماعی هوشمند، یکی از ضرورت‌های سازمان در راستای اجرای طرح‌های تحولی محسوب می‌شود. استمرار اجرای این طرح در سال ۱۴۰۲ به ‌عنوان یکی از طرح‌های تحولی تأمین‌اجتماعی به سرمایه اجتماعی بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر کشور اضافه خواهد کرد.

گودرزی گفت: با توجه به اینکه همانند کشورهای توسعه‌یافته، خدمات سازمان نیز با شتاب به‌سوی اینترنتی شدن پیش می‌رود، ارائه عمده سرویس‌ها به‌صورت غیرحضوری هدف‌گذاری شده است. در این شرایط سازمان تأمین‌اجتماعی نیز به‌عنوان یک نهاد بیمه‌ای پیشگام در گسترش خدمات الکترونیک محسوب می‌شود.

اجرای موفقت‌آمیز طرح نسخه الکترونیک

مدیرکل تأمین اجتماعی لرستان گفت: در کنار طرح بزرگ ۳۰۷۰، اجرای موفقیت‌آمیز طرح نسخه الکترونیک نیز موجب الگوبرداری برخی صندوق‌های بیمه‌ای از این نوع خدمات شد و حذف دفترچه‌های بیمه و اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی را در برنامه خود قرار دهند.

او ادامه داد: حذف دفترچه‌های درمانی یکی از طرح‌های تحولی در سازمان تأمین‌اجتماعی به‌شمار می‌رود و اکنون مسیر موفقیت‌آمیز سازمان با ارائه خدمات‌دهی مطلوب به افراد تحت‌پوشش و نسخه‌نویسی الکترونیکی را شاهد هستیم.

گودرزی اضافه کرد: هرچند در ابتدای اجرای این طرح شاهد بروز مشکلات و چالش‌هایی بودیم، اما امروز با تلاش تمامی همکاران سازمانی این مسائل به حداقل‌ رسیده است.

وی تصریح کرد: نسخه‌نویسی الکترونیکی در کنار اجرای طرح ۳۰۷۰ اقدام تأثیرگذاری برای ارائه خدمات مطلوب به افراد تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی است، زیرا باعث کاهش حجم زیادی از مراجعه بیمه‌شدگان به مراکز درمانی و شعب شده است.

او افزود: گسترش خدمات غیرحضوری در آینده و رسیدن به آرمان مطلوب سازمان و مدیریت ارشد آن، تأمین‌اجتماعی را به ‌عنوان سازمانی پیشرو در ارائه خدمات نوین به جامعه مخاطبان معرفی خواهد کرد.

سازمان تأمین اجتماعی با پیشگامی در اجرای طرح هوشمندسازی و ارائه خدمات غیرحضوری همچنان به دنبال توسعه فعالیت‌های گسترده خود در بخش فناوری اطلاعات است تا علاوه بر کسب رضایتمندی ذینفعان، برنامه‌های عملیاتی خود را برای گسترش خدمات در بستر الکترونیک اجرایی کند.

کد خبر: 58962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =