محمدعلی جنانی در گفت و گو با آتیه آنلاین، اظهار داشت: باید منابع درآمدی جدید برای تامین اجتماعی ایجاد شود و این منابع متناسب با شغلهای جدید و کسب و کارهای جدید، متناسب با مشاغل، کانونها و کارفرمایان مجازی باشد و سازمان باید از حالت سنتی خارج شود.
وی معتقد است: تامینأجتماعی باید به دنبال شکل های جدید منابع درآمدی از محل کسب و کارهای اینترنتی، مجازی و مشاغلی که دنبال این نوع کسب و کارهای اینترنتی هستند، باشد چون براساس مجوزهایی که این مشاغل میگیرند باید آنها را مجاب کرد که اگر می خواهند مجوز اینترنتی بگیرند باید به شکل کارگاههای مجازی کد دریافت کنند.
وی تاکید کرد: نباید به این شکل باشد که از سازمان تامین اجتماعی کدکارگاهی مجازی دریافت کنند اما برای بیمه اقدامی نکنند چون اکنون متاسفانه با وجود اینکه این مشاغل در حال فعالیت هستند اما درصدهای بسیاری از جامعه ما فاقد پوشش بیمهای هستند.
الزام اجرای بیمه فراگیر در تامینأجتماعی
جنانی تاکید کرد: به همین دلیل باید سازمان دنبال بیمه فراگیر با مکانیزمهای درست با استفاده از همه پتانسیلهای مختلف باشد و افراد جدید با کانونهای آنها شناسایی شود تا منابع جدید ایجاد شود و در واقع تامین اجتماعی این افراد را کشف کند.
مدیرکل سابق امور مستمریهای سازمان تامین اجتماعی افزود: چون این افراد مفاهیم و فواید بیمه را نمیدانند باید سازمان تامین اجتماعی به سراغ این افراد برود، البته انجام این کار با سازوکار سنتی امکانپذیر نیست برای این موضوع باید از ظرفیت بخشهای خصوصی، کارگزاریهای حقیقی و از افراد متخصص استفاده کرد و منابع خوبی در اختیار آنها باشد تا آنها بتوانند بیمهشده برای سازمان تامین اجتماعی کشف کنند.
وی با بیان اینکه نباید دنبال کشف کارگاه باشیم، اظهار داشت: باید به دنبال کشف افراد بیمهشده جدید باشیم اکنون سازمان به دنبال کشف کارگاه است، بیمهشده کشفی هم مهم است و در مجموع باید به دنبال منابع جدید برویم وگرنه اگر سازمان اینگونه پیش برود به طور قطع با کمبود منابع مواجه می شود چون ضریب پشتیبانی سازمان به سرعت در حال کم شدن است و باید این ضریب را افزایش داد.
به گفته جنانی، یکی از راههای افزایش ضریب پشتیبانی این است که تعداد بیمه شدگان را باید افزایش داد یعنی راه اصلی این است برای اینکه تعداد بیمه شدگان را بالا ببریم باید هم دنبال کارگاه جدید باشیم و هم بیمه شده جدید را رصد کنیم.
بیمه شده لزوما در کارگاه نیست
جنانی گفت: بیمه شده که لزوما در کارگاه نیست ممکن است همه جا باشد، در صنف، کارگاه، دانشگاه، در سربازخانه، تجمعات و در بازار است باید سازمان به دنبال این مکان های شلوغ برای جذب بیمه شده باشد و در کافی نت ها، در مناطق پرهیاهو و پر رفت و آمد، در پاساژها، مترو، دبیرستانها، در مساجد و نمازجمعه به همین منظور تبلیغ کند.
وی با بیان اینکه هرجا که انبوهی از جمعیت حضور داشته باشند سازمان تامین اجتماعی باید به دنبال تبلیغ برای جذب بیمه شده جدید باشد، تصریح کرد: چون منابع و ضریب پشتیبانی سازمان به شدت در خطر است بنابراین باید منابع جدید تعریف کرد تا از این وضعیت خارج شود.
براساس آمارهای موجود، در حدود ۷۶ درصد کل جمعیت کشور بیمه شده هستند که ۴۵ میلیون نفر از این افراد تحت پوشش تامین اجتماعی هستند که ۵۲ درصد جمعیت کشور را شامل می شود.
حدود ۶ میلیون مستمری بگیر در کشور داریم که سه میلیون و ۴۶۰ هزار نفر از این مستمری بگیران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند.
مصاحبه از: مهناز بیرانوند
نظر شما