به گزارش آتیه آنلاین، مسعود تجریشی معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نشستی که امروز به صورت مجازی در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، بیان کرد: در ارتباط با مدیریت پسماند شمال، نامهای به رئیس جمهور فرستادیم تا مسئله شمال را حل کنیم.
وی افزود: زیرا یکی از نکاتی که در سخنان رئیس جمهور به آن اشاره شده بود، برنامه برای مدیریت پسماند شمال بود. سال ۹۶ و ۹۷ مطالعه در این رابطه را شروع کردیم. این مطالعات تبدیل به برنامه عمل شد. از آنجا که این برنامه عمل وجود داشت، بحث تامین منابع مالی و چگونگی اجرای برنامه را پیگیری میکردیم.
تجریشی گفت: بعد از اینکه رئیس جمهور نامه برای دکتر سلاجقه فرستاد، تیمشان برنامهای را برای دولت فرستادند. با توجه به اینکه برنامه وجود داشت، ساختاری بهعنوان قرارگاه پیشنهاد کردند. عزم دولت هم کمک به این قسمت است.
وی افزود: پیشنهادات در دولت مطرح شد. دولت یکسری تکالیف برای محیط زیست مشخص کرد. برای مدیریت پسماند در شمال کشور ظرف یک ماه آینده برنامههای خود را به دولت میبریم تا مسئولان قوه مجریه اگر صلاح دیدند، آن را اجرا کند.
معاون محیط انسانی تاکید کرد: اعضای کارگروه زیربنایی دولت بسیار مثبت به این مسئله نگاه میکردند. امیدواریم تا سال آینده در دو استان شمالی قرارگاه مشخص با تامین منابع و غیره داشته باشیم.
وی افزود: سازمان محیط زیست بهعنوان یک سازمان نظارتی فعالیت خواهد کرد تا دستور رئیس جمهور به این شکل عملیاتی شود. با این شیوه در یک فاصله کوتاه چهار الی پنج ساله، مسئله مدیریت زباله در شمال کشور ساماندهی خواهد شد.
معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: در شمال کشور فقط بحث زباله سوز مطرح نیست. آموزش و جداسازی از مبدا و غیره را هم خواهیم داشت. ما باید به جای مدیریت بحران، مدیریت ریسک کنیم.
مردم در زمینه حقابه تالابها مطالبهگر باشند
تجریشی درباره حقابه تالابها عنوان کرد: در داخل کشور در اسناد بالادستی فقط ۱۰ درصد از حجم کل آب را بهعنوان حقابه محیط زیستی در نظر گرفتهاند.
وی افزود: اگر سهم محیط زیست را بین کانونهای گرد و غبار تقسیم کنیم، کمتر از ۱۰ سانتیمتر آب میتوان به این کانونها رساند. اگر با این مقدار آب برنامهریزی کنیم، اصلا نمیتوان انتظار داشت که تالابها بهعنوان کانونهای گرد و غبار ایران خشک نباشند.
معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: خود جامعه و ما باید مطالبهگری کند. اعدادی که نیاز آبی محیط زیستی است، به این بخش اختصاص داده شود زیرا سیلیکا یکی از علل سرطان ریه است که از کف تالابها بلند میشود.
وی یادآور شد: یک مسئله مشکلساز برای دولتها، بحث تعارض منافع در تامین حقابه محیط زیستی است. یک قسمت تالاب را دارید که صدا ندارد اما حقابه نیاز دارد. در مقابل مردمی را داریم که در بالادست آب را برداشت میکنند. آنها باید از منفعت خود عبور کنند که آب به تالاب برسد.
تجریشی بیان کرد: نقش دولتها برای اجرای قوانین باید بسیار مهم باشد تا مطمئن باشند که تالابها به حقابه خود میرسند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مشکلی که در ایران داریم و در همه کشورها اینگونه نیست، عدد مطرح شده در باره آب قابل برنامهریزی در ایران است.
تجریشی گفت: بر اساس اسناد بالادستی برای محیط زیست سهم ۱۰ درصدی در نظر گرفته شده است. با این سهم، تالابهایی که اکنون خشک هستند، تا ابد خشک میمانند. در کشورهای دیگر ۴۰ درصد آب را مصرف میکنند و ۶۰ درصد به محیط زیست میرود.
وی افزود: جاهایی که هم تراز ما هستند و چالشهای بین محیط زیست وجود دارد هم شرایط مشابه ایران نیست. استرالیا را که نگاه کنیم اعداد مربوط به سهم محیط زیستشان بالای ۴۰ درصد است. در محیط زیست غرب کالیفرنیا که چالش جدی دارند، کشاورزی ۸۰ میلیارد دلار درآمد در سال دارد و صنعت زیادی که آب برایش مهم است، در این کشور وجود دارد، ۴۹ درصد آب برای طبیعت است و بعد روی بقیه برنامهریزی میکند.
وی تاکید کرد: اگر این فرهنگ را تغییر نداده و در برنامهریزی خود تجدید نظر نکنیم، خود طبیعت کاری میکند که شهرها جابجا شوند. کشاورزی از بین برود و خسارتها زیاد شود. به جایی میرسد که هیچ قدرت انتخابی نداریم. باید کشور به سمتی برود که بهرهوری مصرف آب را بهبود ببخشد و بعضی از سیاستهای خود را تغییر دهد. دیگر مجوز فولاد و پتروشیمی در داخل سرزمین ندهیم. تا تالابها آب داشته باشند.
معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: عدم وجود آب برای تالابها یعنی به تدریج کانونهای جمعیتی -به علت گرد و غبار و عدم رزق و روزی- به شهرها بیایند و خودمان میدانیم که شهرها چه مشکلاتی دارند.
وی یادآور شد: تالابها صدا ندارند، ولی صدایشان را با گرد و غبار به خوبی نشان میدهند.
به گفته تجریشی در حال حاضر ایران سهم چهار درصدی خود در کاهش انتشار گازهای گلخانهای را با اجرای برخی پروژهها نظیر بید بلند یا همان جمعآوری گاز فلر در عسلویه محقق کرده است.
وی افزود: این پروژهها با سرمایهگذاری وزارت نفت انجام شده است.
معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه میانگین استاندارد خودروها در ایران یورو دو است، درباره اقدامات مردم در زمینه کاهش آلودگی هوا گفت: در برخی موارد، مردم اقدامی نمیتوانند انجام دهند. وقتی خودروهای داخل ایران مصرف بنزین بالایی دارد و در حال حاضر ما دو برابر ترکیه بنزین مصرف میکنیم، نمیتوانیم از مردم ایراد بگیریم. خودروهای فرسوده باید اسقاط شود.
وی با اشاره به شیوع کرونا و ریسک استفاده از وسایل نقلیه عمومی عنوان کرد: فقط میتوانیم به مردم بگوییم که ملاحظه کنند و در شرایطی که امکانش وجود دارد، با خودروی شخصی بیرون نیایند. البته سهم مردم از آلودگی هوا بسیار ناچیز است. اگر برنامههای ما عملیاتی شود و وظایف خود را انجام دهیم، مردم هم مراقبت میکنند که با استفاه از وسایل نقلیه عمومی فشار آلودگی هوا را کمتر کنند.
نظر شما