نشانی هزاران کودک ترک تحصیل کرده را نمی دانیم

احمد میدری در کارگاه سیاستگذاری برای بهبود وضعیت کودکان گفت: کودکانی را که در مدرسه نیستند، از طریق تطبیق اطلاعات آموزش و پرورش و ثبت احوال شناسایی کردیم اما وقتی می‌خواهیم بررسی کنیم چرا مدرسه نمی‌روند با آدرس غلط مراجعه می شویم و آن کودکان در آن محل زندگی نمی‌کنند.

به گزارش آتیه آنلاین، دومین کارگاه تعاملی «سیاستگذاری برای بهبود وضعیت کودکان» با حضور احمد میدری، معاون وزارت کار و رفاه اجتماعی، مهدی منتظر قائم، عضو هیات علمی دانشگاه، فعالان رسانه‌ای و مدنی حقوق کودکان برگزار شد.

در این کارگاه تعاملی احمد میدری، معاون رفاه در خصوص معضلات کودکان بازمانده از تحصیل توضیح داد و مهدی منتظر قائم، عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران به موضوع بازنمایی رسانه‌ای مسائل کودکان پرداخت. همچنین در این کارگاه، سه اثر رسانه‌ای برگزیده‌ خبرنگاران در حوزه‌ مسائل کودک به انتخاب برنامه‌ پرسشگر (برنامه‌ی تخصصی مسائل آموزشی کودکان و نوجوانان) معرفی و از مولفان این آثار تقدیر شد.

آدرس هزاران کودک بازمانده از تحصیل را پیدا نمی‌کنیم

معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از بین ۱۴۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل نمی‌توانیم آدرس حدود ۶۰ هزار کودک را پیدا کنیم تا بفهمیم علت اینکه از تحصیل بازمانده اند چیست که بتوانیم تا حد امکان آنها را به مدرسه بازگردانیم.

احمد میدری روز سه شنبه در نشست دوم کارگاه سیاستگذاری کودکان افزود: از ۱۴۰ هزار کودکی که در مقطع ابتدایی از مدرسه بازمانده‌اند، ۳۰ هزار کودک شماره تماس نداشتند، ۳۵ هزار کودک دارای معلولیت ذهنی هستند و نمی توانند مدرسه بروند. تعداد کودکانی نیز که به علت فقر شناسایی شدند حدود ۱۰ هزار نفر است که با کمک نهادهای حمایتی در حال بازگرداندن آنها به مدرسه هستیم.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم کودکان ابتدایی را به مدرسه بازگردانیم اما یک خلاء‌ در سیاستگذاری و امور اداری کشور وجود دارد که باید آن را اصلاح کنیم و آن بحث محل سکونت این کودکان و کلا همه ساکنان کشور است.

معاون وزیر کار گفت: در جلسه‌ای با معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، این موضوع مطرح شد و برای آنها هم تعجب‌آور بود و تاکید شد اقدامات لازم برای رفع این مسائل به عمل آید.

میدری افزود: محل دقیق و آدرس افراد در ایران را نمی‌دانیم؛ کودکانی را که در مدرسه نیستند، از طریق تطبیق اطلاعات آموزش و پرورش و ثبت احوال شناسایی کردیم اما وقتی می‌خواهیم بررسی کنیم چرا مدرسه نمی‌روند با آدرس غلط مراجعه می شویم و آن کودکان در آن محل زندگی نمی‌کنند چون آدرس‌ها بروزرسانی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه قانون به مردم گفته است که آدرس را خودشان اطلاعات بدهند، اضافه کرد: هنگامی که آموزش و پرورش می خواهد از کودکان ثبت نام کند باید از آنها آدرسی را بخواهد که در ثبت‌احوال ثبت شده است و مردم باید قادر باشند اطلاعات خود از طریق تلفن یا سایت خیلی ساده در ثبت‌احوال ثبت کنند اما در ثبت‌نام آموزش و پرورش، آدرس را بر اساس شفاهی یا قبض برق اخذ می شود.

معاون وزیر کار گفت: بنابراین هنگامی که کدملی در پایگاه رفاه ایرانیان می‌زنیم با کمال تعجب می بینیم پنج آدرس برای یک خانواده ثبت شده و جالبتر آن است که حتی یک آدرس آنها هم درست نیست. هنگامیکه از دادگاه بازمی گردید که چکی وصول نشده است می گویند آدرس فرد کجاست گویا افراد موظف هستند آدرس پیدا کند و این مساله سیستم قضایی، تامین اجتماعی و آموزش و پرورش را ناکارآمد کرده است.

میدری افزود: اما این مشکل قابل رفع است و در ایران نیز نقل و انتقال و سکونت افراد باید با اجازه شهرداری باشد و آدرس‌ها ثبت شود.

معاون وزیر کار در ادامه به شرایط گروه‌های کم درآمد در شرایط کرونایی اشاره کرد و گفت: لازمه آموزش غیرحضوری، هزینه اینترنت و تبلت است اما گروه قابل توجهی از کودکان دسترسی به گوشی هوشمند ندارند.

میدری افزود: اینکه این کودکان در وضعیت کنونی چکار می کنند و آیا ترک تحصیل کرده اند یا آموزش نیمه‌حضوری دارند، معلوم نیست و این پرسش مطرح می‌شود که چه راه‌حلی وجود دارد که در این شرایط سخت، آسیب کمتری به خانواده ها وارد شود.

برگزیدگان کارگاه تعاملی سیاستگذاری حوزه کودک به داوری برنامه پرسشگر صدا و سیما

۱. حجه الاسلام اسماعیل آذری، فعال حوزه ترویج کتاب و قصه برای کودک و نوجوان به خاطر تلاش برای ایجاد تغییر در مسیر معمول زندگی فرهنگی مردم روستا در محروم‌ترین نقاط کشور با ترویج کتاب و قصه‌گویی.

وی در ایام کرونا که دسترسی به حداقل‌های عدالت آموزشی از بین رفته است، تلاش بی‌وقفه و مراجعه خانه به خانه در روستاها را حفظ کرده‌اند تا کتاب و قصه از یک سرگرمی به یک ابزار تغییر اجتماعی در آن روستاها تبدیل شود.

تلاش برای کم کردن آمار خودکشی زنان روستاهای مناطق دور افتاده با تغییر در سبک زندگی و به شیوه‌های مختلف از دیگر موفقیت‌های حجه الاسلام آذری بوده  است. استفاده صحیح، به موقع و بی‌حاشیه اما پر قدرت از شبکه‌های اجتماعی و سایر رسانه‌های جمعی برای گسترش فرهنگ دوستی با قصه و دنیای کودکان نیز در کارنامه حجه الاسلام آذری دیده می‌شود.

۲. فریبا خانی، سردبیر هفته‌نامه دوچرخه (ضمیمه روزنامه همشهری) به خاطر تلاش برای احیا، نگهداشت و  به‌روزرسانی رسانه مکتوب مخصوص کودکان و نوجوانان.

تابستان امسال ضمیمه دوچرخه به شماره هزارم رسید و این استمرار انتشار و پیگیری حیات یک جریان رسانه‌ای حرفه‌ای برای کودکان امید بخش و قابل تقدیر بوده و هست.

۳. اکرم رضایی، خبرنگار حوزه آموزش ایلنا به خاطر پیگیری حال دختران درودزن و نهایی کردن استخدام آنها در آموزش و پرورش.

گفتنی است نشست اول این کارگاه، ۲۱ مهرماه و با حضور احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمود عباسی، معاون وزیر دادگستری و رئیس مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و شماری از خبرنگاران اجتماعی و فعالان مسائل کودکان برگزار و از سه خبرنگار نویسنده آثار برگزیده به انتخاب انجمن دیاران تقدیر شد.

برگزاری سلسله نشست‌های تعاملی با هدف هم‌افزایی در بخش سیاستگذاری و مدنی برای بهبود وضعیت کودکان به طور ماهیانه در دستور کار معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد.

کد خبر: 1416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =