جنجال برای بازگشت کره‌ به بازار لوازم خانگی

دو برند کره‌ای ال‌جی و سامسونگ تحت فشار و تحریم‌های ظالمانه آمریکا از ایران خارج و تولید لوازم خانگی سامسونگ تحت لیسانس کره در ایران دچار مشکل شد. اگرچه کارشناسان اقتصادی معتقدند، حضور برندهای خارجی در کشور منجر به ایجاد رقابت در بازار لوازم خانگی می‌شود اما پس از سفر نخست وزیر کره به ایران، گروهی به دنبال ایجاد ممنوعیت برای بازگشت برندهای کره‌ای به ایران هستند و با این اوصاف باید دید که آیا با توجه به وجود انحصار در بازار خودرو و تبعات منفی آن، در بازار لوازم خانگی هم شاهد انحصار خواهیم بود؟

به گزارش آتیه‌آنلاین، همزمان با سفر نخست وزیر کره به ایران پس از ۴۴ سال و رایزنی‌ها برای آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در این کشور، بحث‌ها بر سر بازگشت دو برند کره‌ای سامسونگ و ال‌جی به ایران هم بالا گرفت. گروهی در تلاشند که مانع بازگشت مجدد این دو برند کره‌ای به کشور شوند و به نظر می‌رسد به دنبال ایجاد نوعی انحصار برای لوازم خانگی ساخت داخل هستند. اما آیا با توجه به تجربه ایجاد انحصار در صنعت خودرو و افت چشمگیر کیفیت در این صنعت، به صلاح است که در بخش لوازم خانگی هم انحصار ایجاد کنیم؟

شرط گذاشتن برای بازگشت برندهای کره‌ای

مسئله ایجاد انحصار در بازار لوازم خانگی وقتی رنگ جدی‌تر به خود گرفت که مجتبی ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این باره معتقد است که باید برای بازگشت ال‌جی و سامسونگ به ایران شرط گذاشت.

این نماینده مجلس گفت: کشور کره جنوبی و شرکت‌های «الی جی و سامسونگ» بدقولی بزرگی از ابتدای فعالیت خود با ایران داشته‌اند.

وی افزود: اساسا بازار داخلی ایران به شرطی در اختیار این دو شرکت قرار داده شد که آنها بیایند و نسبت به سرمایه‌گذاری مستمر خارجی اقدام کنند. حتی این شرکت‌ها اقدام به خرید زمین برای شروع فعالیت خود کردند اما هیچ گاه این مسئله به ایجاد خط تولید در کشور مبدل نشد و بعضا حتی دو شرکت «ال جی و سامسونگ» صنایع داخلی ما را دور زدند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به‌عنوان مثال این شرکت‌ها در زمینه تلویزیون‌سازی، به اسم اینکه قرار است به ما تکنولوژی و تجهیزات بدهند، نهایتا طرح‌های به روز خود را از راه رسمی و قاچاق به بازار می‌رساندند و تولید داخلی ما هم به نوعی دور زده می‌شد لذا از این جهت، سیاست مناسبی از سوی دولت در این حوزه اعمال نشده است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ باید بدقولی خود به بازار ایران را جبران کنند، بیان کرد: اگر قرار است عمده بازار داخل در اختیار این شرکت‌ها باشد، باید تمهیداتی برای آن در نظر گرفته شود.

به اعتقاد این نماینده مجلس، ایران در حال حاضر مزیت بالایی برای تولید لوازم خانگی بومی و داخلی دارد و البته ممکن است در حوزه تکنولوژی با شرکت‌های بزرگ هم همکاری داشته باشیم، با این حال با توجه به بروز تحریم بهترین فرصت برای احیای صنایع لوازم خانگی ایجاد شده است که باید به آن توجه کنیم.

پیش از صحبت‌های ایزدخواه نیز سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور در برنامه بازدید از خطوط تولید یکی از گروه‌های صنعتی داخلی، گفت: شرکت ال‌جی و سامسونگ در شرایط سخت مردم را تنها گذاشتند. در حوزه قضایی ما اجازه نمی‌دهیم این نوع شرکت‌ها بخواهند به کشور بیایند.

او با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر این مبناست که در شرایطی که دشمن ناچار به عقب‌نشینی شده، به خطرانداختن دستاوردهایی که در دوران تحریم‌حاصل شده، اقدامی نادرست است.

عمرانی خروج دو برند خارجی را عاملی برای رشد و پیشرفت لوازم خانگی ایرانی معرفی کرد و افزود: ما نیز در قوه قضائیه به هیچ یک از محصولاتی که نمونه داخلی دارد، اجازه ورود به کشور را نخواهیم داد و با متخلفان برخورد خواهد شد.

حضور برندها عامل ایجاد رقابت

بدون تردید با تولید محصولات خارجی تحت لیسانس کشورهای پیشرو در این حوزه، علاوه بر تامین نیاز داخلی، اشتغال هم ایجاد خواهد شد. در چنین شرایطی اگرچه کشور کره بد عهدی کرده است اما با توجه به فعالیت نماینده  این برند در ایران و اشتغال ایجاد شده آیا نباید در صورت جبران خسارت از سوی کره، امکان بازگشت برند سامسونگ در ایران برای حفظ منافع طرف ایرانی فراهم شود؟ رئیس هیئت‌مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران در رابطه با بازگشت سامسونگ به ایران بیان کرد: هرچند بدعهدی شرکت‌های خارجی ناشی از مسائل سیاسی بوده و باید در جای خود بحث شود، اما مشارکت با خارجی‌ها سبب ارتقای کیفیت تولیدات داخلی می‌شود.

علیرضا موسوی‌مجد افزود: جامعه نیازمند کالای باکیفیت است و هرگونه همکاری با خارجی‌ها باید به گونه‌ای باشد که تولید با عمق ساخت داخل بالا انجام شده و کالای باکیفیت تولید شود تا رقابتی نیز در بین تولیدکنندگان شکل بگیرد، به این ترتیب مردم از مزایای چنین مشارکت‌هایی منتفع خواهند شد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم ‌خانگی ایران معتقد است:‌ شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به بازگشت و حضور مجدد در بازار بزرگ ایران هستند، اما این بار باید هوشمندانه و مشروط با آنها مذاکره کنیم تا عمق همکاری‌ها افزایش یابد.

با وجود اثرات مثبتی که حضور برندهای خارجی در بازار ایران خواهد داشت، معلوم نیست چرا جریان‌سازی‌های برای مقابله با حضور برندهای کره‌ای در ایران شکل گرفته است. آیا گروهی برای منافع خاص به دنبال حذف رقبا و ایجاد انحصار در بازار لوازم خانگی هستند؟

کد خبر: 13686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =