کسب رتبه‌های برتر تأمین اجتماعی در رقابت‌های ایسا

مدیر مرکز فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی، درباره کسب رتبه‌های برتر این سازمان در رقابت‌های اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی (ISSA) گفت: این سازمان نه تنها در فضای داخلی کشور، در حوزه تحول دیجیتال و حرکت به سمت هوشمندسازی و ارائه خدمات غیرحضوری پیشرو است، بلکه در این ارتباط موفق به دریافت تقدیرنامه ویژه از بخش رقابت تجربه موفق اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی شده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دامون خدابنده با اشاره به پیشتازی تأمین اجتماعی در حوزه تحول دیجیتال و حرکت به سمت هوشمندسازی در تشریح جزئیات انتخاب طرح‌های برتر از سوی سازمان بین المللی تأمین اجتماعی(ISSA) بیان کرد: تمرکز بر استفاده از ظرفیت‌های فناوری و اطلاعات در سازمان تأمین اجتماعی که در حوزه‌های متنوع بیمه و درمان با بیش از ۴۹ میلیون نفر از افراد جامعه در ارتباط است؛ یک ضرورت غیرقابل انکار است. به همین جهت این سازمان با اجرای پروژه‌های بزرگی نظیر الکترونیکی شدن نسخ پزشکی و ارائه خدمات غیرحضوری بیمه‌ای، از جمله سازمان‌های پیشرو کشور و حتی در مقیاس بین‌المللی محسوب می‌شود.

وی در ارتباط با روند توسعه تحول دیجیتال تأمین اجتماعی افزود: تمام تلاش ما در این سازمان بر این است تا روند توسعه خدمات الکترونیک را با هدف ارتقا شفافیت و سهولت دسترسی به خدمات ادامه بدهیم. همچنین تلاش داریم در این مسیر علاوه بر تکمیل فرایندهای غیرحضوری برای ارائه خدمات، با استفاده از ظرفیت‌های تبادل داده بین نهادهای مرتبط و همچنین استفاده از ظرفیت‌های نخبگان داخلی در حوزه فناوری و اطلاعات، به سمت هوشمندسازی خدمات حرکت کنیم.

تأمین اجتماعی پیشرو در ارائه خدمات غیرحضوری

خدابنده در تشریح طرح توسعه و گسترش خدمات غیرحضوری که حائز تقدیر ویژه برتر در بخش رقابت تجربه موفق اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی شده است، گفت: از سال ۱۳۹۸ تاکنون، ۶۷ خدمت بیمه‌ای و درمانی به‌صورت کاملاً الکترونیک و غیرحضوری راه‌اندازی شده تا ضمن کاهش مراجعات حضوری، هزینه و همچنین زمان انتظار دریافت خدمت، سطح رضایت ذی‌نفعان نیز افزایش یابد.

او در ادامه اضافه کرد: در این مسیر تلاش داریم تا افزون بر ارائه غیرحضوری خدمات، از مسیر تبادل داده با سایر نهادها نظیر سازمان ثبت و احوال، بخشی از خدمات را بدون الزام ارائه درخواست ذی‌نفع و به صورت هوشمند ارائه بدهیم.

نسخه الکترونیک؛ گام بنیادین ایجاد تحول دیجیتال

مدیر مرکز فناوری اطلاعات در خصوص دومین طرح سازمان تأمین اجتماعی گفت: با آغاز طرح نسخه نویسی الکترونیک و حذف دفترچه‌های بیمه، از سال ۱۳۹۹ با پیاده‌سازی «ای‌پی‌آی‌های» نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک، مراکزی که سامانه مجزا داشتند نیز قادر شدند تا با اتصال به «ای‌پی‌آی‌های» سازمان، نسبت به تولید نسخه و ارسال آن اقدام ‌نمایند و در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد نسخه‌نویسی در کشور به صورت الکترونیک انجام می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی تنها سازمان بیمه‌گر پایه است که موفق به اخذ گواهی‌نامه تعامل با پایگاه ملی سلامت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شده، بیان کرد: در واقع این طرح یکی از مقدمات طرح‌های کلان هوشمندسازی در حوزه سلامت کشور است که در دوره جدید مدیریت تأمین اجتماعی ذیل سه طرح کلان در طرح‌های ۲۰گانه تحولی، در دستور کار قرار دارد و می‌تواند هوشمندسازی در حوزه سلامت را ذیل موضوعاتی نظیر پرونده سلامت با تحول جدی همراه کند.

برنامه کاربردی «تأمین من» و آسان‌سازی ارائه خدمات

خدابنده همچنین با تأکید بر تلاش سازمان برای آسان‌سازی فرایند ارائه خدمات توضیح داد: ایجاد یک رابط کاربری با دسترسی آسان که همسو با تغییرات نوع استفاده از تکنولوژی، خدمات غیرحضوری را در پلتفورمی جذاب و ساده در گوشی‌های هوشمند ارائه کند، یکی دیگر از اقدامات سازمان تأمین اجتماعی است. بر اساس آمار موجود از زمان نگارش نسخه جدید برنامه کاربردی تأمین من در سال ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۵ میلیون کاربر فعال با رضایت بیش از ۸۶ درصد داشته و با ارائه ۱۰ نگارش جدید، تعداد خدمات غیرحضوری در آن از ۳۰ خدمت به ۵۳ خدمت افزایش یافته است؛ این طرح نیز از نظر هیأت داوران ایسا مورد تقدیر قرار گرفت.

گواهی‌نامه ایسا برای نظام ارجاع و آرشیو الکترونیکی اسناد پرونده

مدیر مرکز فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به تجربه این سازمان درباره نظام ارجاع که توسعه و تکمیل آن، موضوع یکی از طرح‌های بیست‌گانه تحولی در دوره مدیریت جدید است، گفت: طرح نظام ارجاع داخلی مراکز درمانی ملکی از سال ۱۳۹۶ در بیش از ۴۰۰ مرکز ملکی عملیاتی و هم اکنون بیش از ۱۵ درصد مراجعات پزشکان از این طریق انجام می‌شود. با این حال تلاش برای توسعه و تکمیل این طرح موضوع یکی از طرح‌های ویژه در دوره مدیریتی جدید است تا با تکمیل آن، ضمن تحقق پرونده الکترونیک سلامت، عملاً نظام توزیع و ارجاع در بخش درمان تأمین اجتماعی، عادلانه‌تر، شفاف‌تر و بهینه‌تر شود.

وی در ادامه با اشاره به طرح آرشیو الکترونیک اسناد در تأمین اجتماعی، افزود: در این طرح تلاش شد با توجه به رشد روزافزون ذینفعان و پیچیدگی و افزایش فرآیندهای اجرایی سازمان، تمرکز اطلاعات و یکپارچه‌سازی سامانه‌های تأمین اجتماعی ارتقا پیدا کند؛ این مهم یکی از گام‌های اثر بخش در این مسیر، ایجاد سامانه آرشیو الکترونیکی اسناد پرونده است. در مسیر پیاده‌سازی با استفاده از تکنولوژی‌های روز در هر مرحله از اجرای طرح، تست‌های عملکردی و غیر عملکردی مرتبط انجام و پس از اخذ نتیجه عملکرد از سوی بهره‌بردار در مرحله پایلوت، طرح مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

ایسا به عنوان معتبرترین نهاد بین‌المللی فعال در حوزه تأمین اجتماعی که دارای بیش از ۳۳۰ سازمان عضو از ۱۵۸ کشور جهان است، هرساله فراخوانی در خصوص تجارب موفق منتشر می‌کند. در سال‌جاری، هیأت داوران بین‌المللی این اتحادیه، از ۵ طرح نوآورانه سازمان تأمین اجتماعی در حوزه فناوری اطلاعات تقدیر کرد که از این میان دو طرح حائز شرایط تقدیرنامه ویژه ایسا شد و یک طرح تقدیرنامه این اتحادیه را دریافت کرد. همچنین سازمان تأمین اجتماعی موفق شد برای دو طرح دیگر نیز گواهینامه تایید تجربه موفق را دریافت کند.

کد خبر: 78476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =