به گزارش آتیهآنلاین به نقل از فارس، علی موسوی مدنی به مناسبت چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی با بیان این که دهه فجر نمادی از معرفی خدمات و دستاوردهای دستگاه های اجرایی به افراد جامعه است تاکید کرد: در این ایام مردم از چگونگی ارائه خدمات سازمان تامین اجتماعی که در قبال حق بیمه به آنان ارائه می شود، مطلع شده و نسبت به امکان استفاده بهینه از خدمات آشنا میشوند.
مدیرکل تامین اجتماعی استان قم با بیان اینکه تامین اجتماعی از جمله مهمترین سازمان های خدمتگزار به طیف وسیعی از مردم استان است بیان کرد: تامین اجتماعی متعلق به آحاد کارگران و بیمه شدگان بوده و سرمایه آن، حق الناس است. بر همین اساس هر برنامهریزی و فعالیتی که در این سازمان انجام میشود، باید مبتنی بر رعایت حقوق کارگرانی باشد که طی سالها پرداخت حق بیمه به سازمان انتظار برخورداری از خدمات آن را دارند.
طرحریزی و اجرای برنامههای عملیاتی
موسوی مدنی با تاکید بر این که اداره کل تامین اجتماعی استان قم با طرحریزی و اجرای برنامه های عملیاتی گامهای مهمی را در تولید گفتمان اقتصاد مقاومتی و رشد تولید برداشته است ادامه داد: یکی از موفقیتهای قابل توجه در حوزه بیمهای، تجمیع وصولیها و افزایش منابع حاصل از مطالبات سازمان بوده که نشاندهنده کارآمدی این اداره کل در استان است.
وی همچنین افزود: این اداره کل همواره در تمامی شرایط سخت، در کنار جامعه بیمهشدگان و کارفرمایان قرار داشته و بهطور مستمر به وظایف خود عمل کرده است.
موسوی مدنی گفت: اداره کل تامین اجتماعی استان قم در شرایط سخت اقتصادی در سایه کمک و همراهی دو طرفه و درک متقابل و ایجاد حس اعتماد ضمن کمک به ایجاد اشتغال و رفع بیکاری، با اتخاذ تدابیر و تمهیداتی همچون اجرای بخشنامه های راهگشا، تهاتر مطالبات پیمانکاران از دستگاههای اجرایی، ادارات و سازمان های استان، شفاف سازی دستورالعمل ها، اعتمادسازی، سالم سازی و آموزش هیاتهای تشخیص مطالبات، مکانیزه شدن بررسی پرونده ها و الکترونیکی کردن ارائه لیستها و ابلاغها، افزایش تعداد هیاتها و کوتاه شدن مدت زمان رسیدگی به پروندههای وصول مطالبات به یاری بخش تولید و صنعت استان آمد.
بخشودگی جرائم بیمهای کارفرمایان خوشحساب
مدیرکل تامین اجتماعی قم افزود: اجرای مطلوب بخشودگی جرائم بیمهای کارفرمایان خوشحساب، یکی از مهمترین فعالیت های این اداره کل بوده است که با هدف حمایت از تولید و رونق فضای کسب وکار اجرا شد.
وی ادامه داد: اداره کل تأمین اجتماعی قم در راستای افزایش رضایتمندی شرکای اجتماعی و به منظور کمک به کارفرمایان بدهکار، با اجرایی کردن مصوبه توقف ممنوعالخروجی و توقیف ابزار تولید و تجهیزات کارفرمایان مدیون، راه را برای توسعه اقدامات تجاری و اقتصادی کارفرمایان گشود.
اجرای بند "و" ماده ٨٠ برنامه پنجم توسعه
موسوی مدنی تاکید کرد: اجرای بند "و" ماده ٨٠ برنامه پنجم توسعه درباره معافیت حق بیمه سهم کارفرما از دیگر اقدامات این اداره کل بود که بر اساس آئیننامه اجرایی بند «و» ماده (٨٠) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه، کارفرمایان کارگاههای خصوصی و تعاونی که پس از اعلام نیاز به ادارات کار و امور اجتماعی، نیروی کار جدید را علاوه بر نیروی کار موجود به کار گمارند، از تخفیف حق بیمه سهم کارفرمایی موضوع ماده (٢٨) قانون تأمین اجتماعی بابت نیروی کار جدید در طول برنامه پنجم توسعه برخوردار شدند.
اقدامات اداره کل تأمین اجتماعی قم برای حمایت از شرکتهای دانشبنیان
وی از ایجاد تسهیلات قانونی برای شرکتهای دانشبنیان، بیمه کارفرمایان (اشخاص حقیقی) و مدیران اشخاص حقوقی غیردولتی، قانون معافیت بیمه کارفرمایی کارگاههای کشاورزی مشمول نظام صنفی کشاورزی و راهاندازی سامانه ارسال پیامک به کارفرمایان در هیاتهای تشخیص مطالبات بمنظور دعوت به هیاتها و همچنین اعلام رای نهایی به کارفرمایان به عنوان سایر اقدامات اداره کل تامین اجتماعی استان قم نام برد.
مدیرکل تامین اجتماعی قم درباره اقدامات اداره کل متبوعش در زمینه ارائه خدمات الکترونیک به مخاطبان گفت: طرح نامنویسی متمرکز مخاطبان و تخصیص شماره تأمین اجتماعی SSN در استان قم به عنوان یکی از مهمترین برنامه های این اداره کل انجام شد. در حال حاضر تمام ۸۶۶ هزار و ۹۰۰ بیمه شده تامین اجتماعی قم دارای شماره اختصاصی تامین اجتماعی هستند که این امر، بسترساز ارائه بهینه خدمات الکترونیک بویژه در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی است.
تشکیل پرونده فنی الکترونیک بیمهشدگان
وی تشکیل پرونده فنی الکترونیک بیمهشدگان جاری را از برنامههای خدمات الکترونیک اداره کل تامین اجتماعی قم ذکر کرد و افزود: با توجه به افزایش چشمگیر تعداد بیمهشدگان و تنوع خدمات قابل ارائه به آنان و لزوم تسریع و تسهیل در ارائه خدمت به مخاطبین، صرفهجویی در هزینهها، حفظ امنیت اطلاعات و اطمینان از نحوه نگهداری مدارک و اسناد دریافتی، طرح تشکیل پرونده الکترونیک بیمه شدگان با جدیت در دستور کار این اداره کل قرارگرفت که در حال حاضر پروژه مذکور در سطح شعب ۴ گانه تامین اجتماعی قم برای بیمهشدگان جدیدالورود، عملیاتی شد و به اتمام رسید.
امکان صدور و پرداخت غیرحضوری حق بیمه بیمهشدگان خاص
موسوی مدنی تاکید کرد: امکان صدور و پرداخت غیرحضوری (اینترنتی) حق بیمه تمامی بیمهشدگان خاص از جمله صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به طور اختیاری، رانندگان، باربران، بافندگان قالی و شاغلین صنایعدستی شناسه دار و زنبورداران از سوی اداره کل تامین اجتماعی استان قم فراهم شده است.
وی گفت: هم اکنون ۱۰۰ درصد بیمه شدگان خاص تامین اجتماعی قم فیشهای پرداختی حق بیمه خود را به صورت اینترنتی دریافت و پرداخت میکنند که گام بزرگی در راستای رضایتمندی مردم و تحقق تامین اجتماعی الکترونیک برداشته شده است و هم اینک ۶۷ هزار و ۴۷۵ تن بیمه شدگان خاص تامین اجتماعی استان قم را تشکیل می دهند.
بهرهمندی ۶۲ درصد جمعیت استان قم از خدمات تامین اجتماعی
موسوی مدنی به میزان جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی در استان اشاره و بیان کرد: میزان جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی قم از ۶۹۱ هزار تن در سال ۹۲ به ۸۶۶ هزار و ۹۰۰ تن در دیماه سال ۱۴۰۳ رسیده و ۶۲ درصد جمعیت کل استان قم را شامل می شوند.
وی تعداد بیمه شدگان اصلی تامین اجتماعی قم در دیماه امسال را ۲۶۶ هزار و ۹۰۰ تن ذکر و خاطر نشان کرد: این رقم در مقایسه با سال ۹۲ که در حدود ۲۱۵ هزار و ۴۵۶ تن بوده است رشد حدود ۲۴ درصد را نشان می دهد.
موسوی مدنی افزود: در حال حاضر ۸۲ درصد بیمه شدگان اصلی در استان قم را آقایان و ۱۸ درصد مابقی را خانمها تشکیل میدهند.
۱۷ هزار کارگاه فعال در سطح استان قم
مدیرکل تامین اجتماعی قم اصلاح نگاه و فرهنگ مردم نسبت به تامین اجتماعی را از نقاط مثبت و قابل دفاع در خصوص عملکرد این اداره کل دانست و گفت: اکثر کارفرمایان استان قم با استقبال از خدمات دهی سازمان، در تعامل دوسویه و مثبت با تامین اجتماعی بوده و هم اکنون ۱۷ هزار و ۵۳ کارگاه فعال در سطح استان قم وجود دارد که مشمول بیمه تامین اجتماعی هستند.
بیمه ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در قم
وی با اشاره به اجرای بیمه کارگران ساختمانی، تعداد کارگران ساختمانی بیمه شده استان قم در حال حاضر را ۱۳ هزار و ۱۰۰ تن عنوان و بیان کرد: با اقدامات سازنده و نگاه حمایت مدارانه مدیران ارشد سازمان تامین اجتماعی، پرونده کارگران ساختمانی معرفی شده از مراجع ذیصلاح جهت بیمه شدن در حال تکمیل و پیگیری مجدّانه است.
موسوی مدنی تعداد بیمه شدگان توافقی در دیماه امسال استان قم را ۳۵ هزار و ۹۸۵ تن عنوان کرد و گفت: این رقم نسبت به سال ۹۲ دارای ۲۵ درصد رشد بوده است.
وی از طلاب و روحانیون، رزمندگان و بسیجیان، مداحان و شاعران، اعضای سازمان نظام پزشکی، خادمان مساجد و باربران بعنوان واجدان شرائط استفاده از بیمه توافقی نام برده و افزود: طلاب و روحانیون با ۳۰ هزار و ۶۹۶ تن بیمه شده اصلی و ۹۳ هزار و ۴۴۱ بیمه شده تبعی، بزرگترین گروه بیمه شدگان توافقی تامین اجتماعی در استان قم را تشکیل میدهند.
مدیرکل تامین اجتماعی قم بیان کرد: بیمه شدگان توافقی طلاب و روحانیون در استان قم در دیماه سال ۱۴۰۳ دارای رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۹۲ بوده است.
رشد ۷۲ درصدی مستمریبگیران تأمین اجتماعی قم
موسوی مدنی تعداد مستمری بگیران اصلی تامین اجتماعی قم در دیماه امسال را ۶۷ هزار و ۴۷۵ تن عنوان و تاکید کرد: بازنشستگان ۵۰ درصد مستمریبگیران را در استان تشکیل میدهند؛ مستمریبگیران فوتی ٤٥ درصد و مستمری ازکارافتادگی با ٥ درصد به ترتیب در رده های دوم و سوم قرار دارند.
وی افزود: تعداد کل مستمری بگیران اصلی و تبعی تامین اجتماعی در دیماه سال ۱۴۰۳ در استان قم ۱۲۱ هزار و ۶۸۲ تن بوده است که نشان دهنده رشد ۷۲ درصدی نسبت به سال ۹۲ است.
ارتباطات مردمی و مرکز مشاوره
مدیرکل تامین اجتماعی قم در مورد فعالیت اداره ارتباطات مردمی این اداره کل گفت: در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ مرکز ارتباطات مردمی این اداره کل و واحدهای مشاوره در شعب به ۲۷ هزار و ۶۳۰ تن مشاوره دادهاند.
وی مراکز مشاوره و ارتباطات مردمی تامین اجتماعی استان قم را رابطان بیمه شدگان، مستمری بگیران و مخاطبین سازمان دانست و افزود: این مراکز از دهه ٨٠ در شعب و اداره کل استان مستقر بودهاند و اطلاع رسانی و هدایت مراجعین حضوری به واحدهای صف و ستاد را به عهده داشتهاند.
موسوی مدنی ادامه داد: مرکز ارتباطات مردمی سازمان با شماره ۱۴۲ در دهه ٨٠ و تبدیل به شماره ١٤٢٠ در دهه ٩٠ وظیفه اطلاعرسانی و پاسخگویی به مخاطبین و تماس گیرندگان را عهده دار بوده است. این واحدها ضمن اطلاع رسانی و پاسخگویی در بسترسازی فرهنگی اجتماعی مناسب فرآیندهای اجرایی نیز همکاری دارند.
مدیرکل تامین اجتماعی قم گفت : در حال حاضر بطور میانگین ماهانه حدود ۲۵۰۰ مراجعه حضوری یا تماس تلفنی توسط همکاران مشاوره شعب و اداره کل تامین اجتماعی استان قم پاسخگویی و رسیدگی میشود.
ارائه ۵۴ خدمت غیرحضوری
موسوی مدنی گفت: ۵۴ خدمت مهم سازمان تامین اجتماعی در این استان با هدف کاهش ۹۰ درصدی مراجعات به صورت کاملا غیرحضوری و از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir ارائه شده است.
وی با اشاره به لزوم برنامهریزی به منظور ارائه خدمات غیرحضوری به مردم، حذف مراجعات حضوری مخاطبان برای دریافت خدمات را از برنامههای مهم سازمان تامین اجتماعی در استان برشمرد و اضافه کرد: بر همین اساس ۵۴ خدمت مهم و پرمخاطب تامین اجتماعی استان قم از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir قابل دریافت توسط مخاطبان است.
مدیرکل تامین اجتماعی قم با بیان اینکه مرکز ارتباطات مردمی سازمان تامین اجتماعی به شماره ۱۴۲۰ نیز آماده ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به مردم است، گفت: تمام این زیرساختها به منظور حفظ سلامتی مردم و مخاطبان تامین اجتماعی آماده شده و دیگر برای دریافت خدمات ۵۴ گانه نیاز به مراجعه حضوری نیست.
موسوی مدنی تاکید کرد: کارفرمایان، بیمه شدگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی میتوانند بدون خروج از منزل، هم از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir و هم از طریق سامانه تلفنی ۱۴۲۰ تمام درخواستهای خود را از تامین اجتماعی استان قم به ثبت برسانند و پیگیری کنند.
نظر شما