اجرای طرح همنوا با یکپارچه‌سازی زیرساخت‌های آموزشی

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از اجرای «طرح همنوا» با هدف یکپارچه‌سازی زیرساخت‌های آموزشی هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای در توسعه نهضت مهارت‌آموزی خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، «غلامحسین محمدی» با اشاره به وجود تعامل دیرباز وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در حوزه مهارت‌آموزی، گفت: بسیاری فرصت‌های همکاری مشترک بین این دو نهاد مغفول مانده، اما در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور مبنی بر لزوم مهارت‌آموزی دانش‌آموزان و آماده‌سازی آنان برای ورود به بازار کار و تحقق تکالیف برنامه هفتم مبنی بر افزایش سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به ۵۰ درصد، طرح نوینی اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: طرح «همنوا» بر پایه به اشتراک‌گذاری ظرفیت‌های هر دو طرف با هدف رشد و توسعه آموزش‌های مهارتی و نیز گسترش عدالت آموزشی تدوین شده که با ترکیب منابع و امکانات موجود، افزایش بهره‌وری و امکان ارائه آموزش‌های مهارت‌محور با کیفیت بالاتر را فراهم می‌کند.

معاون وزیر کار ادامه داد: این طرح با استناد به قوانین جاری کشور و با بهره‌گیری از نمونه‌های موفق جهانی، گامی عملی در جهت تحقق اهداف کلان نظام آموزش مهارتی و حرفه‌ای کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه در این طرح ۱۰ مرکز منتخب در سراسر کشور به صورت پایلوت برای اجرای این برنامه تعیین می‌شوند، افزود: هر مرکز شامل یک هنرستان وابسته به آموزش و پرورش و یک مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهد بود که با هم همکاری مستقیم دارند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به بهره‌گیری توأمان از امکانات فیزیکی، نیروی انسانی متخصص، تجهیزات و محتوای آموزشی هر دو مرکز، گفت: به عنوان مثال هنرستان‌ها می‌توانند از تجهیزات پیشرفته مراکز فنی و حرفه‌ای برای آموزش‌های عملی بهره ببرند در حالی که مراکز فنی و حرفه‌ای از کلاسهای تئوری و منابع علمی هنرستان‌ها استفاده می‌کنند.

به گفته وی، این همکاری همچنین شامل تبادل اساتید و مربیان خواهد بود تا دانش‌آموزان و کارآموزان به آموزش‌های چند بعدی دسترسی داشته باشند و برنامه‌های آموزشی این مراکز به گونه‌ی طراحی می‌شود که مهارت‌های پایه و پیشرفته را به طور همزمان پوشش دهند.

وی ادامه داد: به این ترتیب دانش‌آموزان هنرستان‌ها پس از اتمام دوره تحصیلی گواهینامه‌های معتبر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را نیز دریافت خواهند کرد. علاوه بر این، دوره‌های کوتاه‌مدت برای متقاضیان خارج از نظام آموزشی رسمی نیز ارائه می‌شود.

محمدی، تأمین و تخصیص منابع مالی مورد نیاز هدایت شغلی دانش‌آموزان جهت همگام‌سازی خدمات آموزشی با نیازهای واقعی بازار کار، تعامل حداکثری وزارتین آموزش و پرورش و تعاون کار و رفاه اجتماعی جهت بسترسازی اجرای طرح و ... را از الزامات اجرای طرح خواند.

وی همچنین طراحی برنامه جامع اقدام مشترک، انتخاب پهنه جغرافیایی هدف، به‌روزآوری و توسعه زیرساخت‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در نقاط جغرافیایی، اجرای طرح برنامه‌درسی آموزش توأمان با بازآموزی هنرآموزان آموزش و پرورش متناسب با استانداردهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را از مراحل و روش اجرای طرح «همنوا» برشمرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، افزود: در هنرستان‌ها، دانش‌آموز در نوبت صبح آموزش‌های رسمی را می‌بینند و در نوبت عصر و پنج شنبه در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای از ظرفیت آموزش‌های تخصصی و مهارتی مرتبط با رشته تحصیلی خود در هنرستان بهره می‌برند.

«مسعود پزشکیان» رئیس جمهور در جلسه مشترک با وزرای آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اجرای طرح همنوا در راستای گسترش دامنه‌ آموزش‌های مهارتی با همکاری مشترک این دو وزارتخانه تأکید کرد.

بر این اساس و به منظور بررسی اجرای این طرح، جلسه‌ای با حضور «احمد میدری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «مصطفی آذرکیش» معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و «غلامحسین محمدی» معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برگزار و در آن پیرامون فراهم کردن مقدمات اجرای این طرح گفت‌وگو و تبادل نظر صورت گرفت.

کد خبر: 77308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =