به گزارش آتیه آنلاین، ایسنا نوشت: فضاپیمای SN۹ در ساعت ۳:۲۴ بعدازظهر روز سهشنبه به وقت منطقه زمانی شرقی(۲۳:۵۴ به وقت تهران) از مرکز بوکاچیکای(Boca Chica) اسپیسایکس در تگزاس به پرواز درآمد و به نظر میرسید هنگام صعود در آسمان تمام نشانههای یک پرواز موفقیت آمیز را داشته باشد از جمله تخلیه و خاموش کردن یک به یک موتورهای رپتور(Raptor) و انجام مانور "شیرجه به روی شکم".
این فضاپیما هدف ۶ مایلی خود را پس از چهار دقیقه طی کرد و سپس فرود آیرودینامیکی به سمت کناره را آغاز ولی بر روی زمین سقوط کرد.
بر اساس این گزارش که به نقل از دیلی میل نوشت: این فضاپیما نتوانست در هنگام فرود به حالت عمودی قرار گیرد که این موضوع مانع اتصالش به سکوی فرود شد و با صدای به شدت بلند فرود آمد و منفجر شد و در میان شعلههای نارنجی و خاکستر محو شد اما آتش گسترش پیدا نکرد.
مشخص نیست که آیا سقوط SN۹ مانند نمونهی مشابه قبلی یک موفقیت محسوب میشود و ایلان ماسک آن را "ماموریت پیروزی" میخواند یا خیر، اما این میلیاردر گفته است که قصد دارد برای مدتی از فضای توییتر دور شود پس دنیا هرگز پاسخ این سوال را نخواهد گرفت.
جان اینسپراکر(John Insprucker) مهندس اصلی اسپیسایکس میگوید: ما یک پرواز عالی دیگر داشتیم و فقط باید کمی بیشتر روی بخش فرود کار کنیم. ما نشان دادیم که توانستیم موتورها را به مخازن پیشرانه برای فرود تبدیل کنیم.
سرعت بازگشت مجدد به جو مانند آنچه در ماه دسامبر دیدیم خوب بود و اکنون اطلاعات مفیدی در مورد کنترل مانور چرخشی داریم.
این عملیات پس از آنکه ادارهی هوانوردی فدرال اجازه ماموریت را در صبح روز سهشنبه به SN۹ داد انجام گرفت. این مجوز هفته پیش به دلیل عدم رعایت شرایط لازم و به دلیل مشکلات در زمان پرتاب SN۸ لغو شده بود.
شرکت ماسک از این اداره درخواست معافیت کرده و میخواست از حداکثر خطر عمومی که توسط قوانین اداره فدرال مجاز اعلام شده است عبور کند. اگرچه این درخواست رد شد اما اسپیسایکس آزمایشش را پیش برد. در نتیجه این عدم رعایت قوانین، تمام آزمایشهای مرکز بوکاچیکا تعلیق شد تا اینکه اسپیسایکس تحقیقات لازم در مورد علت انفجار SN۸ را ارائه داد.
نظر شما