فاطمه حسینی در گفتوگو با آتیهآنلاین با بیان اینکه حیطه مسئولیت و وظایف کارشناسان فناوری اطلاعات بسیار وسیع است، گفت: تمامی تجهیزات الکترونیک از رایانههای کاربران گرفته تا «سرور» های پوشش دهنده نرمافزارهای مالی و اداری، سیستم بیمارستانی، پکس و سایر دستگاهها از سوی کارشناسان آیتی پایش میشود. از جمله این اقدامات میتوان به نگهداری از نرمافزارها، سختافزارها، زیرساختهای شبکه و سرویس تجهیزات، اشاره کرد.
وی افزود: علاوه بر بررسی و ارائه خدمات سختافزاری و نرمافزاری تجهیزاتی مانند پرینتر، اسکنر، ویندوز و آفیس، بررسی و پشتیبانی از تجهیزات و خدمات پیشرفته، مانند تأمین امنیت اطلاعات، مانیتورینگ و عیبیابی آنها نیز برعهده کارشناسان فناوری اطلاعات قرار دارد.
رئیس اداره مدیریت درمان تأمیناجتماعی کهگیلویه و بویراحمد، الکترونیک شدن نسخهنویسی را پدیدهای انقلابی در عرصه سلامت دانست و اعلام کرد: نسخه الکترونیک مزایای پرشماری را بههمراه داشته است که حذف کاغذ و سهولت دسترسی بیماران به درمان از جمله مهمترین آن بهشمار میرود. بهنحوی که اکنون بیماران در هر نقطه کشور، تنها با ارائه کدملی میتوانند از خدمات درمانی تحت پوشش بیمه برخوردار شوند.
حسینی، ادامه داد: پس از سپری شدن فراز و فرودهای اجرای طرح مذکور، درحال حاضر مشکلات آن بهحداقل رسیده است و تنها با برخی مسائل مانند قطعی لحظهای «سرور» ها و عدم دسترسی برخی مراکز پاراکلینیک و داروخانه به نسخ تجویزی پزشکان مواجه هستیم. عدم همخوانی سیستمهای نرمافزاری نسخهنویسی مراکز طرف قرارداد با تأمیناجتماعی که مبتنی بر سامانه HIS است، از دیگر مسائل را تشکیل میدهد.
او بیان کرد: همچنین برخی مواقع پزشکان و کاربران نسخ الکترونیک با مشکلات نرمافزاری در زمینه جستوجو و دستهبندی داروها و خدمات پاراکلینیک مواجه میشوند.
رئیس اداره مدیریت درمان تأمیناجتماعی کهگیلویه و بویراحمد، طرح نوبتدهی غیرحضوری را نیز از دیگر خدمات الکترونیک دانست و گفت: در سالهای اخیر دریافت نوبت غیرحضوری از مراکز درمانی با استقبال مردم مواجه شده است؛ بهنحوی که اکنون براساس مقررات، ۵۰ درصد نوبتدهیها بهصورت الکترونیک ارائه میشود و ۲۵ درصد نوبتها نیز برای آن دسته از افرادی که به دلایل گوناگون مانند عدم آشنایی با فضای مجازی یا نداشتن دسترسی مناسب به خدمات الکترونیک، حضوری ارائه میشود. همچنین ۲۵ درصد ظرفیت اخذ نوبت به نظام ارجاع اختصاص دارد.
حسینی، افزود: متقاضیان میتوانند به شیوههای مختلف شامل شمارهگیری تلفن، کد دستوری (USSD)، اینترنتی و اپلیکیشن تلفن همراه، نسبت به دریافت نوبت غیرحضوری اقدام کنند.
چالشهای حرفهای فناوری اطلاعات
وی اعلام کرد: تأمین امنیت اطلاعات با توجه به عواملی مانند پیچیدگی و ابعاد حملات سایبری، بزرگترین دغدغه فکری ما را تشکیل میدهد و با توجه به گستردگی خدمات الکترونیک تأمیناجتماعی ایجاد این امنیت در همه سطوح حائز اهمیت است. بهنحوی که همواره از کاربران میخواهیم برای ثبت اطلاعات و ورود به سامانهها از رمزهای عبور پیچیده استفاده کنند. همچنین دریافت اطلاعات نیز بهویژه در قالب سیدی یا فلش نیازمند تمهیدات پیشگیرانه برای مقابله با آلودگی ویروسی است.
رئیس اداره مدیریت درمان تأمیناجتماعی کهگیلویه و بویراحمد، ادامه داد: تأمین امنیت فضاهای مجازی شرکتهای طرف قرارداد مانند تجهیزات پزشکی و تصویربرداری نیز اهمیت دارد تا امکان تبادل و دسترسی از راه دور اطلاعات آنها در محیطی ایمن انجام شود. بحث فناوری اطلاعات «درسایه» نیز مطرح است؛ به این معنا که کارشناسان آیتی باید مراقب مخاطرات جدید و ناشناس هم باشند. زیرا ممکن است سختافزارها و نرمافزارهایی بدون اطلاع یا تایید بخش آیتی توسط افراد استفاده شود.
حسینی، بیان کرد: با توجه به ثبت الکترونیک پروندههای بیماران، اکنون کارشناسان آیتی با حجم بالای آرشیو دادهها مواجه هستند و به تبع آن انجام عملیات تهیه نسخه کپی (بکاپ) دادهها و نگهداری آنها، بار مسئولیت کارشناسان مذکور را فزونی داده است. از سوی دیگر، حفظ کیفیت دستگاهها و تجهیزات الکترونیک، مستلزم نظارت بهتر و دقیقتر آنها است؛ در نتیجه انتظار میرود، برنامههای راهبردی مناسبی برای تعیین خط مشی و مدیریت دستگاههای مذکور ارائه شود.
او کندی سیستمها را از دیگر مسائل حوزه فناوری اطلاعات برشمرد و گفت: این درحالی است که بودجه تخصیصی برای بهروز رسانی تجهیزات کامپیوتری با نیازهای مراکز همخوانی ندارد.
رئیس اداره مدیریت درمان تأمیناجتماعی کهگیلویه و بویراحمد، افزود: این حجم از مسئولیت درحالی ارائه میشود که تنها یک ردیف تشکیلات نیروی انسانی در حوزه فناوری اطلاعات مراکز، پیشبینی شده است و در نتیجه، کارشناسان آیتی در طول ۲۴ ساعت شبانهروز آنکال هستند و حتی بهسختی میتوانند از مرخصی استفاده کنند. این درحالی است که هیچ مزایا و حق مسئولیتی برای آنها درنظر گرفته نشده و حتی حکم حقوقی ما از سایر کارمندان کمتر است. چنین وضعیتی سبب شده است تا کارشناسان با تجربه فناوری اطلاعات، تمایل کمتری برای ماندن در این رسته حرفهای داشته باشند که میتواند در آینده جذب آنها را با چالش مواجه کند.
حسینی، یکی از مهمترین برنامههای آینده حوزه فناوری اطلاعات را ارائه نوبت غیرحضوری از طریق سامانه وزارت بهداشت و پنجره ملی خدمات دولتهوشمند، بیان کرد و گفت: این طرح اکنون در بسیاری از استانها درحال اجرا است و ما نیز تلاش میکنیم تا به طرح مذکور متصل شویم. همچنین گسترش و بهبود زیرساختهای خدمات الکترونیک را نیز پیگیری میکنیم. ارتقای این خدمات بیشک میتواند سرعت و کیفیت امور را افزایش دهد و رضایتمندی بیشتر بیمهشدگان را فراهم کند.
نظر شما