به گزارش آتیه آنلاین، یکی از اهداف اصلی معاونت فرهنگی و اجتماعی تأمین اجتماعی، ارتقای سطح آگاهی مخاطبان این سازمان، برقراری ارتباط نظاممند با بیمهشدگان و کارفرمایان، تحقق شعار سال و آشنایی با نظام تأمین اجتماعی است؛ از اینرو معاونت مذکور برنامهریزی و برگزاری دورههای آموزشی برای گروههای اشاره شده را در اولویت برنامههای خود قرار داده است.
برگزاری دورههای یادگیری در قالب بیش از هفت هزار کارگاه آموزشی حضوری و غیرحضوری در سطح ادارات کل تأمین اجتماعی سراسر کشور در سالهای اخیر یکی از این اولویتهای سازمان برای جامعه کارفرمایی و شرکای اجتماعی است که بیش از ۶۰ هزار نفر از مخاطبان تأمین اجتماعی، با هدف افزایش اطلاعات و آگاهیهای بیمهای کارفرمایان و کارگران، در این دورههای آموزشی سازمان شرکت کردند.
همچنین سازمان تأمین اجتماعی برگزاری دورههای آموزشی ویژه جامعه کارفرمایی شامل «طرح ارائه خدمات مشاوره کارگاهی» با هدف افزایش تعامل مسئولان و کارشناسان تأمین اجتماعی با کارفرمایان و کارگران کارگاههای بزرگ فعال در سراسر کشور و احصای مشکلات بیمهای آنان در حدود ۲ هزار کارگاه را به عنوان یکی دیگر از برنامههای کاربردی خود در بخش ارائه آموزش به حوزه کارفرمایی برگزار کرد.
«طرح آموزشی هماندیشی رابطان بیمهای در سراسر کشور»، ۳۰۰ همایش و کارگاه آموزشی و هماندیشی با هدف آگاهیبخشی به جامعه کارفرمایان، افزایش رضایتمندی و سطح تعامل دوجانبه و تقویت اصل سهجانبهگرایی در راستای سیاستهای کلی تأمین اجتماعی نیز از این عناوین برنامهها است.
سازمان تأمین اجتماعی که در حال حاضر یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارفرما در کارگاههای تولیدی، اقتصادی و خدماتی را تحت پوشش دارد برای آگاهبخشی به جامعه کارفرمایان با قوانین و مقررات این نهاد بیمهای، هرساله دورههای آموزشی و کارگاههای مرتبط با حوزه شرکای اجتماعی را برای این گروهها برگزار میکند.
برگزاری دورههای آموزشی با هدف تغییر رویکرد کارفرمایان به تأمین اجتماعی
محسن تقیانی، مدیرکل امور فرهنگی، اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی درباره برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی با حضور شرکای اجتماعی و کارفرمایان و برنامههای ویژه با همکاری حوزه کارفرمایی گفت: یکی از اهداف برگزاری دورههای آموزشی برای تغییر رویکرد کارفرمایان و فعالان حوزه کسب و کار درباره مسایل و مشکلات حوزه تأمین اجتماعی به شمار میرود.
تقیانی پیشتر در گفتوگو با آتیه آنلاین درباره ارتباط تأمین اجتماعی با شرکای اجتماعی افزود: در سال جاری در سه حوزه کارفرمایی، بیمهشدگان و بازنشستگی، برنامههای اجرایی همچون جلسات هماندیشی و تعاملی، دورهها و کارگاههای آموزشی با حضور کارفرمایان برگزار خواهد شد.
وی به تقسیمبندی برنامههای حوزه کارفرمایان در سه بخش اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری کارگاهها، کلاسهای آموزشی و همایش رابطان بیمهای یکی از این برنامههای عملیاتی است که قرار است در هر استان تا پایان سال ۱۲ برنامه در این حوزه برگزار شود.
تقیانی با اشاره به اینکه در ۳۳ اداره کل باید ۱۲ کارگاه در حوزه رابطان بیمهای تا پایان سال برگزار شود، بیان کرد: یکی دیگر از این برنامهها ارائه خدمات مشاوره کارگاهی است که در راستای انجام این خدمت مسئولان شعب با مراجعه به کارگاههای فعال تولیدی و اقتصادی، پنل پرسش و پاسخ و تدریس را برگزار خواهند کرد.
برگزاری بیش از سه هزار کارگاه آموزشی
مدیرکل امور فرهنگی، اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی افزود: برای آشنایی بیشتر کارفرمایان و فعالان در عرصه کارگاههای تولیدی و اقتصادی تحت پوشش با قوانین و مقررات این سازمان در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از سه هزار و ۲۰۰ کارگاه آموزشی برگزار شد و در سال جاری برنامهریزی برای برگزاری کارگاه در کل استانهای کشور، ارائه خدمات مشاوره کارگاهی ویژه کارفرمایان و همایش رابطان بیمهای انجام شده است.
وی ادامه داد: همچنین کلاس جدیدی برای کارفرمایان تدارک دیده شده تا برای کارفرمایان جدید که سال گذشته یا امسال تقاضای کد کارگاهی دادهاند قوانین و مقررات تأمین اجتماعی آموزش داده شود تا در آینده گرفتار جرائم بیمهای نشوند. این نوع آموزش قوانین و مقررات پیش از راهاندازی کارگاه برای این کارفرمایان برگزار خواهد شد، از این رو در هر استان ۱۰ کارگاه برنامهریزی شده و در مجموع بیش از ۳۰۰ کارگاه برای آنان برگزار میشود.
تقیانی افزود: آموزش قوانین و مقررات موردنیاز حوزه کارفرمایی، برگزاری پنل پرسش و پاسخ و بررسی و احصای مشکلات و چالشهای بیمهای کارفرمایان به عنوان اولویتهای جدی این اداره کل به شمار میرود.
طرح گفتمانسازی با تأکید بر مفاهیم و کارکردهای تأمین اجتماعی
در راستای اجرای «طرح گفتمانسازی با تأکید بر مفاهیم و کارکردهای تأمین اجتماعی» نیز با تغییر نگرش فرهیختگان و نخبگان کشور به مقوله تأمین اجتماعی، زمینهساز آشنایی هرچه بیشتر نسل آینده با مفاهیم بیمه و کارکردهای آن و افزایش تابآوری و گسترش اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفت. در این ارتباط تاکنون سیمنارهای مرتبط در ۲۱ دانشگاه دولتی و آزاد در سراسر کشور برگزار و بر اساس برنامه مدون، برنامههای مرتبط با آن تا پایان سال در ۱۰۰ دانشگاه دیگر برگزار میشود.
اجرای «طرح آموزش قوانین و مقررات تأمین اجتماعی ویژه کارفرمایان کارگاههای تازه تأسیس در سطح کشور» نیز با هدف تحقق گسترش تعامل و افزایش رضایتمندی کارفرمایان و کاهش اعتراضات آنان در هیأتهای بدوی و تجدید نظر تشخیص مطالبات و بهبود فضای کسبوکار اجرایی شد؛ این طرح تاکنون در ۶۵۰ کارگاه در سراسر کشور برگزار شده است.
برنامههای آموزشمحور برای جامعه کارفرمایان همچنان ادامهدار است به همین واسطه، در این دوره برگزاری «کارگاههای آموزش فراگیر قوانین و مقررات تأمین اجتماعی به صورت وبیناری و غیرحضوری (۲۳ کارگاه آموزشی) ویژه کارفرمایان و کارگران سراسر کشور» با هدف برقراری ارتباط بین خبرگان حوزه بیمه تأمین اجتماعی با فعالان کارگری و کارفرمایی، تسهیل دسترسی به آموزشهای مورد نیاز مقررات تأمین اجتماعی برای کارفرمایان و کارگران، حذف فرایندهای غیرضروری و زائد در آموزش و تسهیل دسترسی مخاطبان تأمین اجتماعی به اطلاعات بیمهای برگزار شد.
«برگزاری نشستهای تعاملی مسئولان و کارشناسان تأمین اجتماعی با روسا و اعضای تشکلها و اتحادیههای صنفی کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی» هم در سالهای اخیر با هدف گسترش ارتباط نظاممند سازمان با شرکای اجتماعی، گسترش تعامل اثربخش با آنان، افزایش سرمایۀ اجتماعی سازمان، رشد اعتماد و اطمینان شرکای اجتماعی به کارکردهای تأمین اجتماعی و تقویت اصل سهجانبهگرایی طراحی و اجرا شد.
انتخاب کارفرمایان برتر در تأمین اجتماعی
یکی دیگر از برنامههای راهبردی سازمان تأمین اجتماعی در راستای حمایت از حوزه کارفرمایی، برگزاری مراسم تجلیل از کارفرمایان برتر در بخشهای مختلف بوده که در چند سال گذشته این روند به صورت جدی انجام شده و هرساله به طور میانگین بیش از ۳۰ نفر به عنوان کارفرمای برتر انتخاب و تجلیل شدند.
اقدامی که سازمان تأمین اجتماعی در راستای انتخاب کارفرمایان برتر پیش گرفته به نوعی به تشویق همه کارگاههای فعال برای تلاش در جهت رسیدن به معیارها و ملاکهای این نهاد بیمهگر در بخش انتخاب کارفرمایان برتر منجر خواهد شد. همین موضوع باعث شده که حوزه کارفرمایی به فعالیتهای مستمر خود در این بخش اهتمام بیشتری داشته باشد.
همچنین ارائه برخی تولیدات فرهنگی در حوزه کارفرمایی در بخش تولید کتاب، بروشور و کتابجههای آموزشی از دیگر اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در حوزه ارائه خدمات به کارفرمایان محسوب میشود که در حوزه بروشور ۱۰ عنوان جدید اطلاعرسانی ویژه کارفرمایان چاپ میشود و تلاش برای افزایش تیراژ پنج میلیون جلدی است.
سازمان تأمین اجتماعی که به جامعه آماری حدود ۴۸ میلیون نفری خدمات بیمهای، درمانی و بازنشستگی ارائه میدهد از طرفی دیگر ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیمه شده اصلی را در کارگاههای فعال این سازمان تحت پوشش دارد که در همین راستا برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی و اجرای برنامههای فرهنگی در راستای افزایش تعاملات بین سازمان تأمین اجتماعی و حوزه کارفرمایی علاوه بر آشنایی بیشتر کارفرمایان با همه قوانین و مقررات سازمان، به بهبود فعالیتهای حوزه کارفرمایی و ارائه خدمات بهتر به جامعه کارگری کمک خواهد کرد.
نظر شما