کارشناسان فناوری اطلاعات، بازوان تأمین‌اجتماعی در مسیر هوشمندسازی

رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان مرکزی، حرکت در مسیر هوشمندسازی خدمات را مهمترین راهبرد مدیریتی سازمان تأمین‌اجتماعی برشمرد که با هدف ایجاد تسهیل در انجام امور، صرفه‌جویی در وقت و هزینه و پایش خدمات در اولویت برنامه‌های این نهاد قرار دارد و کارشناسان فناوری اطلاعات را بازوی اجرایی سازمان در تحقق اهداف مذکور توصیف کرد.

سیدعلی مهدوی شهری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به مهمترین خدمات الکترونیک تأمین‌اجتماعی در حوزه درمان، گفت: در سال‌های اخیر شاهد ایجاد نسخه الکترونیک در مطب‌های پزشکان و نسخه‌پیچی الکترونیک در داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیک تأمین‌اجتماعی به عنوان یک اقدام پیشگامانه در سطح کشور بودیم.

وی با دارا بودن ۲۳ سال سابقه فعالیت و مدرک کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات، افزود: استقرار سامانه HIS از دیگر اقدامات تأمین‌اجتماعی برای الکترونیک کردن خدمات به‌شمار می‌رود. در قالب این سامانه، تمامی خدمات درمانی بیماران به‌ثبت می‌رسد. در نتیجه یکی از مهمترین وظایف فعالان حوزه آی‌تی را راهبری و پشتیبانی از سامانه‌های مذکور تشکیل می‌دهد.

رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان مرکزی، ادامه داد: با فراگیر شدن اجرای طرح نسخه الکترونیک در سطح کشور به عنوان یک طرح ملی، دامنه پوشش خدمات الکترونیک تأمین‌اجتماعی نیز وسعت یافت. از منظر قانونی، طبق بند «الف» ماده (۷۴) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت بهداشت مکلف به عرضه خدمات الکترونیک سلامت شد. براین اساس، تمامی مراکز درمانی و سازمان‌های فعال در این حوزه را مکلف کرد تا از نسخ الکترونیک استفاده کنند.

مهدوی شهری، گفت: همچنین براساس تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ سازمان‌های بیمه‌گر پایه درمان ملزم شدند تا نسخ الکترونیک را براساس کد ملی، مشخصات فردی و شماره نظام‌پزشکی و دیگر اطلاعات مورد نیاز، صادر کنند. از این‌رو ضرب‌الاجل دولت از اول دی ماه ۱۴۰۰ با موضوع حذف دفترچه‌های کاغذی و جایگزینی نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک به‌اجرا درآمد.

او با اشاره به سایر خدمات الکترونیک تأمین‌اجتماعی در حوزه درمان، اعلام کرد: طرح دریافت نوبت غیرحضوری از جمله این خدمات به‌شمار می‌رود. این شیوه نوبت‌دهی در سال‌های اخیر با استقبال بیماران مواجه شده است؛ به نحوی که در استان مرکزی اکنون بیش از ۵۰ درصد وقت ملاقات با پزشکان متخصص غیرحضوری شده است و درنظر داریم تا پایان سال نوبت ویزیت پزشکان عمومی را نیز غیرحضوری کنیم.

رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان مرکزی، افزود: درحال حاضر بیماران می‌توانند از طریق سایت به نشانی «nobat.tamin.ir»، سرشماره‌های تلفن، کد دستوری (USSD) به شماره‌ «#۸۶*۱۴۲۰*۴*» و اپلیکیشن موبایل نسبت به اخذ نوبت جهت بهره‌مندی از خدمات درمانی و تشخیصی اقدام کنند.

مهدوی شهری، ادامه داد: همچنین با استقرار کیوسک‌های نوبت‌دهی در مراکز درمانی، امکان اخذ نوبت برای بیماران بدون نیاز به مراجعه به باجه‌های پذیرش فراهم شده است. به‌هر روی برای آن دسته از بیمارانی که آشنایی با فضاهای مجازی ندارند، درصدی از نوبت‌ها به‌صورت حضوری ارائه می‌شود.

وی گفت: ارسال پرونده‌های بستری مراکز طرف قرارداد به معاونت خرید راهبردی نیز به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود. علاوه بر آن تمامی امور تشکیل کمیسیون پزشکی و شورای پزشکی از دریافت مدارک بیمه‌شده تا صدور رای، غیرحضوری و الکترونیک شده است.

رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان مرکزی، با اشاره به چالش‌های نسخه الکترونیک، بیان کرد: درحال حاضر کندی و قطعی اینترنت مهمترین مسئله‌ای است که پزشکان و داروخانه‌ها با آن مواجه می‌شوند که این معضل به زیرساخت‌های اینترنت کشوری، منطقه‌ای یا اپراتور ارائه دهنده سرویس مربوط است. مشکلات فنی سامانه‌ها به‌ویژه در مواقع به‌روز رسانی شدن آن‌ها از دیگر مسائلی است که با آن مواجه می‌شویم.

مهدوی شهری با اعلام اینکه اکنون ۹۹ درصد نسخ پزشکان در سطح کشور به‌صورت الکترونیک به‌ثبت می‌رسد، افزود: کارشناسان فناوری اطلاعات مراکز درمانی با ارائه آموزش‌های لازم به پزشکان، رفع مشکلات سامانه و همکاری در زمینه ارتقای نسخه الکترونیک، نقش موثری را در فراگیر شدن صدور نسخه الکترونیک ایفا کردند.

او ادامه داد: علاوه بر آن کارشناسان حوزه آی‌تی تأمین‌اجتماعی از طریق گروه‌های تشکیل شده در شبکه‌های اجتماعی، پاسخگوی سوال‌های کاربران و پزشکان در حوزه نسخه الکترونیک بودند که این اقدام نیز در رفع ابهامات و ایجاد تسلط پزشکان کمک بزرگی بود.

رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان مرکزی، یکی از مهمترین وظایف مرتبط با امور فناوری اطلاعات را «تأمین امنیت اطلاعات» بیان کرد و گفت: با توجه به حجم بالای اطلاعات در سازمان تأمین‌اجتماعی، حفظ محرمیت داده‌ها مانند حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران، پیشگیری از نفوذ و حملات سایبری و مدیریت ریسک‌های امنیتی، مهمترین رکن فعالیت ما را تشکیل می‌دهد.

مهدوی شهری، اعلام کرد: همچنین به‌روز رسانی سیستم‌های فناوری را به‌منظور بهبود عملکرد و افزایش بهره‌وری، در دستور کار خود داریم و همواره تجهیزات الکترونیک را از نظر نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و زیرساختی ارتقا می‌دهیم.

وی آموزش نیروی انسانی را از دیگر وظایف کارشناسان آی‌تی برشمرد و گفت: با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری‌های اطلاعاتی، ارتقای دانش و مهارت کارکنان جهت بهره‌مندی از خدمات الکترونیک، بسیار ضروری است و برای این منظور برنامه‌های آموزشی مناسبی را تدوین و ارائه می‌دهیم. همچنین «مدیریت داده‌ها» شامل جمع‌آوری، ذخیره، پردازش و تحلیل اطلاعات در زمره وظایف کارشناسان فناوری اطلاعات قرار دارد.

وی با اشاره به مهمترین برنامه‌های در دست اجرا و آینده حوزه فناوری اطلاعات، بیان کرد: درحال حاضر متمرکز کردن نوبت‌دهی تلفنی تمامی مراکز درمانی تابعه استان را پی‌گیری می‌کنیم و برای این منظور به‌زودی سرشماره ۳۱۴۲۰ را اعلام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های ما را راه‌اندازی سامانه داشبورد مدیریتی ویژه مدیران مراکز تابعه تشکیل می‌دهد که ارائه این خدمت می‌تواند سبب نظارت بهتر بر عملکرد، تصمیم‌گیری سریع در امور، بهبود کارایی و تسهیل در ارتباط مدیران و کارکنان شود.

وی تاکید کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی به منظور ایجاد تسهیل در ارائه خدمات درمانی، صرفه‌جویی در وقت و پایش امور، بهره‌مندی از خدمات الکترونیک را محور برنامه‌های خویش قرار داده است و با سرمایه‌گذاری و تقویت زیرساخت‌ها همواره برای هوشمندسازی امور، تلاش می‌کند. در این مسیر، کارشناسان فناوری اطلاعات به عنوان بازوی اجرایی سازمان، نقش موثری را در تحقق اهداف راهبردی سازمان ایفا می‌کنند.

کد خبر: 75259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =