بهره‌مندی حدود ۱۴۰ هزار بانوی بیمه‌شده از مرخصی زایمان 

اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یکی از رویکردهای مهم سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌رود. به همین واسطه بهره‌مندی بانوان شاغل از مزایای مرخصی زایمان از ۶ به ۹ ماه به عنوان یکی از دستورالعمل‌های اجرایی مهم این قانون برای گروه مادران باردار مشمول در این نهاد بیمه‌گر اجرایی شده است.

به گزارش آتیه آنلاین،‌ طبق آخرین داده‌های آماری ۱۴۰ هزار و ۶۱ نفر از مادران شاغل و بیمه شده سازمان تأمین اجتماعی پس از انجام مراحل مرخصی زایمان خود در ۹ ماه مدت تعیین شده در مجموع از سال ۱۴۰۰ تا ۲ ماهه اول سال ۱۴۰۳ از مرخصی زایمان ۹ ماهه بهره‌مند شدند.

اقدامات انجام شده در اجرای مواد مرتبط قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که در راستای اجرای بند الف ماده ۱۷ این قانون و کمک به فرزندآوری برنامه‌های عملیاتی در جهت حمایت از بانوان بیمه شده انجام شده است.

افزایش مدت مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه یکی از این برنامه‌های اجرایی سازمان تأمین اجتماعی در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بود که با افزایش اشاره شده بیمه‌شدگان زن براساس این قانون از این مزایای استفاده می‌کنند. البته مدت مرخصی زایمان برای مادرانی که زایمان آنان سه قلو و بیشتر باشد،‌ یک سال در نظر گرفته شده است.

میزان پرداختی بابت غرامت دستمزد ایام بارداری بانوان مشمول

سازمان تأمین اجتماعی یکی از تعهدات کوتاه‌مدت در قبال بیمه‌شدگان زن را پرداخت غرامت دستمزد ایام بارداری برای بانوان مشمول بیمه‌شده می‌داند که در این راستا تاکنون اقدامات جدی برای پرداخت این میزان تعهدات برای این گروه‌های هدف صورت گرفته است.

برهمین اساس در سال ۱۴۰۰ غرامت دستمزد ایام بارداری به ۴۴ هزار و ۳۱۰ نفر از بانوان مشمول مرخصی زایمان از ۶ به ۹ ماه تعلق گرفته که به این افراد ۹ هزار و ۲۵۴ میلیارد ریال غرامت از سوی سازمان تأمین اجتماعی داده شد.

همچنین در سال ۱۴۰۱ نیز ۴۴ هزار و ۷۹۱ نفر به عنوان مشمولان این تعهد کوتاه‌مدت در سازمان تأمین اجتماعی به شمار رفت که ۱۵ هزار و ۳۲ میلیارد ریال غرامت به آنها داده شد و همچنین سال گذشته ۴۴ هزار و ۳۷۵ نفر از بانوان مشمول ۲۱ هزار و ۷۸۳ میلیارد ریال بابت این نوع تعهد به حساب آنان واریز شد.

براساس آمارهای موجود در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۳ نیز ۶ هزار و ۵۸۵ نفر از بانوان مشمول غرامت دستمزد ایام بارداری، چهار هزار و ۱۲۸ میلیارد ریال بابت مرخصی زایمان از سازمان تأمین اجتماعی دریافت کردند.

براساس داده‌های آماری موجود، در مجموع ۵۰ هزار و ۱۹۷ میلیارد ریال از سال ۱۴۰۰ تا ۲ ماهه اول سال ۱۴۰۳ به ۱۴۰ هزار و ۶۱ نفر از بانوان مشمول مرخصی زایمان پرداخت شده است و همچنان پرداخت این نوع تعهد کوتاه‌مدت در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد.

صدور سند پرداخت مرخصی زایمان به صورت ماهانه

یکی از برنامه‌های تحولی سازمان تأمین اجتماعی در راستای ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش گستردگی انواع خدمت، ارائه در سامانه خدمات غیرحضوری و خدمات‌رسانی به هنگام به همه افراد تحت پوشش است. غیرحضوری شدن نیز از دستاوردهای بزرگ این نهاد بیمه‌گر به شمار می‌رود.

در همین راستا برای بیمه‌شدگان زن مشمول غرامت دستمزد ایام بارداری حتی برنامه‌های دیگر منظور شده به گونه‌ای که امکات استفاده از مرخضی زایمان پیش از زایمان است به شیوه‌ای که امکان استفاده به میزان حداکثر دو ماه از مدت مرخصی زایمان قبل از تولد فرزند فراهم شده است.

براساس اطلاعات موجود از سازمان تأمین اجتماعی، بیمه‌شده زن می‌‏تواند در صورت درخواست و براساس گواهی پزشک معالج، حداکثر به میزان دو ماه از مدت مرخصی زایمان را مشروط بر آنکه متصل به تاریخ زایمان باشد، قبل از زایمان استفاده کند. این خدمت به نوعی کمک به مادر باردار برای استراحت پیش از زایمان محسوب می‌شود.

همچنین صدور سند پرداخت مرخصی زایمان بانوان مشمول، به صورت ماهانه برای رفاه بیشتر حال مادران و خانواده‌های آنان انجام می‌شود که در این راستا نیز برنامه‌ریزی جدی از سوی سازمان تأمین اجتماعی انجام شده است.

با توجه به گستردگی خدمات در حوزه بیمه‌شدگان غیرحضوری کردن فرآیند پرداخت مرخصی زایمان به بانوان مشمول یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان بیمه‌ای است که در همین راستا از سال ۱۴۰۰ زمینه ارائه درخواست مرخصی زایمان به صورت غیرحضوری توسط بیمه‌شدگان فراهم شده است.

اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باعث شد که افزایش مرخصی زایمان از ۶ به ۹ ماه برای بانوان بیمه‌شده در سازمان تأمین اجتماعی نیز اجرایی شود.

براساس آمارهای موجود حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر معادل ۲۱ درصد از مجموع ۱۶ میلیون بیمه‌شده اصلی سازمان تأمین اجتماعی را بانوان تشکیل می‌دهند که این نهاد بزرگ بیمه‌گر برای خدمات‌رسانی مطلوب به این بانوان نیز برنامه‌هایی همچون اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را اجرایی کرده است.

کد خبر: 75124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =