غربالگری بینایی ۱۰هزار کودک سه تا ۶ سال در زنجان

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: ۱۰ هزار کودک سه تا ۶ سال در مناطق شهری و روستایی استان طی ۶ ماهه اول سال جاری غربالگری بینایی شدند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، روح الله خدابنده لو با بیان این مطلب افزود: طی سال گذشته بیش از ۴۸ هزار کودک سه تا ۶ سال مورد سنجش بینایی قرار گرفتند که بیش از ۳۱ هزار کودک در شهر و نزدیک به ۱۷ هزار کودک در روستا سکونت داشتند.

وی اضافه کرد: از این تعداد بینایی حدود سه هزار کودک مشکوک شناسایی و به اپتومتریست ارجاع داده شد و ۱۰۶ کودک نیازمند، کمک هزینه عینک و یک نفر نیز کمک هزینه جراحی دریافت کرد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به فعالیت ۲۹ پایگاه دائمی غربالگری تنبلی چشم در سطح استان، گفت: از این تعداد ۹ پایگاه با دستگاه و چارت و ۲۰ پایگاه با چارت، غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ سال را در سطح استان انجام می‌دهند.

خدابنده لو با بیان اینکه نابینایی با آموزش و دسترسی به مراقبتهای پزشکی خوب قابل پیشگیری است،گفت: در صورتی که خانواده‌ها نسبت به این موضوع آگاهی لازم را داشته باشند بسیاری از دلایل نابینایی را می توان از طریق محافظت از چشم پیشگیری کرد.

وی افزود: هم اکنون سازمان بهزیستی، برنامه‌هایی همچون غربالگری تنبلی چشم کودکان در تشخیص به هنگام و ارجاع به موقع، توانبخشی دیداری و در صورت لزوم معرفی به اپتومتریست یا متخصص بیماری های چشم، ارائه کمک هزینه تجهیزات توانبخشی و دیگر موارد را انجام می دهد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان بیان کرد: بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط رئیس اداره سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۰۰ هزار ایرانی به درجاتی از معلولیت بینایی مبتلا هستند.

آب مروارید، گلوکوم مادرزادی، پتوز یا افتادگی پلک، انسداد مجرای اشک، آمبلیوپی یا تنبلی چشم، استرابیسم یا چشمان ضربدری، تاخیر در رشد سیستم بینایی کودک، عفونت چشمی، مانند چشم صورتی و رتینوپاتی نارس (ROP) که در نوزادان نارس اتفاق می‌افتد از جمله شرایط مختل کننده بینایی کودکان است.

کد خبر: 75003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =