حدود ۹ هزار نابینا تحت پوشش بهزیستی مازندران هستند

مدیرکل بهزیستی مازندران شمار نابینایان و کم بینایان زیرپوشش این نهاد حمایتی و خدماتی در سطح استان را هشت هزار و ۷۷۷ نفر ذکر کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، فریبا بریمانی در دیدار با نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه شهر ساری با بیان اینکه ۱۵ اکتبر برابر با ۲۴ مهرماه روز ایمنی عصای سفید نامگذاری شده است، نرخ شیوع معلولیت در استان را ۱۸۸ نفر در هر ۱۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: تدوین و اجرای برنامه‌های آگاه‌سازی در ارتباط با پیشگیری از انواع معلولیت‌ها از طریق مشاوره ژنتیک و بررسی های ژنتیکی و همچنین اجرای طرح غربالگری، از روش‌های مهم و موثر پیشگیری از بروز اختلالات بینایی در بین افراد جامعه است.

وی با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست سالجاری، ۲۰ هزار و ۶۶۶ نفر در مازندران غربالگری بینایی شدند، بیان کرد: در سال گذشته، یکهزار و ۵۰۰ قلم تجهیزات توانبخشی مختلف از جمله شامل عصا، ساعت مچی گویا، اسپیکر و قلم مخصوص تهیه و در اختیار نابینایان و کم بینایان استان قرار گرفت.

مدیرکل بهزیستی مازندران بر لزوم فراهم شدن امکانات و توسعه زیرساخت ها به منظور حضور افراد دارای معلولیت در جامعه تاکید کرد و گفت: استفاده از امکانات جامعه برای افراد دارای معلولیت مستلزم وجود زیرساخت‌های اجتماعی مختلف از جمله مانند مناسب‌سازی اماکن و ناوگان حمل و نقل عمومی است چرا که وجود این زیرساخت‌ها تاثیر مثبتی در زندگی افراد نابینا و یا کم نابینا در استقلال، آموزش، سلامت و کیفیت زندگی آنان دارد.

وی همچنین رعایت قوانین و ضوابط شهرسازی و ساختمان سازی برای حضور مستقل افراد دارای معلولیت در جامعه را لازم و ضروری دانست و افزود: تحقق این مهم عزم جدی و همکاری همه جانبه دستگاه‌ها و نهادها اجرایی ذیربط را می طلبد.

بریمانی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از افراد نابینا و کم‌بینا با تکیه بر مهارت‌ها و تجارب خود در عرصه‌های اجتماعی و شغلی فعالیت دارند و بهزیستی نیز با ارائه تسهیلات اشتغالزایی، معرفی به کارفرما و پرداخت حق بیمه، در راستای توانمندسازی این افراد گام برمی دارد.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار با تلاش مشترک سازمان بهزیستی و سازمان امور استخدامی، امکان برگزاری آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت در استان برگزار شد، بیان کرد: این آزمون با هدف رفع چالش بیکاری افراد دارای معلولیت و اجرای قانون سه درصد استخدامی افراد دارای معلولیت در دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد.

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان مازندران نیز در سخنانی با بیان اینکه هیچ پشت نوبتی برای دریافت خدمات توانبخشی در سطح استان نداریم، گفت: تمام تجهیزات توانبخشی توسط بهزیستی استان به صورت هدفمند و کارشناسی خریداری و در اختیار روشندلان قرار می گیرد.

مهدی مسلمی جوجاده، نامناسب‌ بودن فضا و معابر شهری را از مشکلات و چالش‌های افراد دارای معلولیت عنوان کرد و افزود: مساله مناسب‌سازی اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که جامعه نابینایان و کم‌بینایان همچون افراد عادی نمی توانند از معابر عمومی و یا دستگاه‌های اجرایی خدمات رسان استفاده کنند.

وی بر لزوم فراهم کردن بستری برای استفاده معلولان از فرصت‌ها تاکید کرد و ادامه داد: انتظار داریم کرامت معلولان و نابینایان در جامعه حفظ شود.

بهزیستی مازندران ۶۲ هزار معلول را زیرپوشش دارد و معلولان جسمی حرکتی با ۲۷ هزار نفر بیشترین تعداد معلولان زیر پوشش این نهاد حمایتی در استان را به خود اختصاص داده اند، این نهاد همچنین ۱۳ هزار معلول کم توان ذهنی، بیش از هفت هزار معلول نابینا و هفت هزار و ۴۳۰ معلول ناشنوا و کم شنوا، ۶ هزار و ۵۰۰ بیمار روانی مزمن و ۷۳۰ معلول صوت و گفتاری را در مازندران زیرپوشش دارد.

کد خبر: 74989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =