نقش سلامت روان در محل کار

هر سال با فرا رسیدن ۱۰ اکتبر مصادف با (۱۸ لغایت ۲۴ مهر)؛ «روز جهانی بهداشت روان» در سراسر جهان با هدف ارتقاء و افزایش آگاهی و تغییر و اصلاح نوع نگاه و نگرش مردم نسبت به مسائل بهداشت روان برگزار می‌شود. شعار امسال این فدراسیون به «سلامت روان در محیط کار» اختصاص یافته است. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد کار برای سلامت روان مفید است؛ اما محیط کاری منفی می‌تواند منجر به مشکلات جسمی و روانی شود. این در حالی است که آزار و اذیت در محل کار می‌تواند تأثیر نامطلوب و قابل توجهی بر سلامت روان بگذارد. در این زمینه اقدامات مؤثر بسیاری وجود دارد که سازمان‌ها می‌توانند برای ارتقای سلامت روان در محیط کار انجام دهند. چنین اقداماتی ممکن است به بهره‌وری نیز کمک کند. اهمیت سلامت روان در محیط کار، ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر محمد علی حسینی؛ متخصص طب کار که در پی می‌آید.

بهداشت روان در محیط کار چیست و چه اثری روی عملکرد کارکنان دارد؟

بهداشت روان در محیط کار به معنای سازش با فشارهای مکرر روانی کار، سازگاری و ایجاد تعادل و هماهنگی رفتارهای فرد با محیط کار به گونه‌ای که ضمن حفظ تعادل روانی در ارتباط با تغییرات و دگرگونی‌های محیط خود نیز به تطابقی مؤثر و سازنده دست یابد، است. افراد بیشترین ساعات روز را در محیط کاری می‌گذرانند؛ از این رو محیط کار از نظر سلامت روان بسیار حائز اهمیت است. مراقبت برای رفاه روانی کارکنان یک پیش‌نیاز اساسی برای بهبود کسب‌وکارهای امروزی است. این در حالی است که تجهیز کارکنان برای مدیریت استرس روزانه و مقابله با چالش‌های گریزناپذیر که بر سلامت روانی آنان تأثیر می‌گذارد نیازمند انرژی و صرف هزینه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد هزینه در حمایت از رفاه روانی کارکنان نه‌تنها اثر رفاهی بر زندگی آنان دارد بلکه دارای تأثیرات مهمی در محل کارشان نیز هست. کارمندانی که سطح استرس بالایی دارند احتمالاً بیشتر در انجام کار کوتاهی می‌کنند و تعهد کمتری در حین کار از خود نشان می‌دهند که می‌تواند نتیجه منفی بر کار سازمان داشته باشد. از سوی دیگر، اقدامات مثبت و حمایتی در محل کار می‌تواند سلامت جسمی و روانی کار کنان را بهتر کند. ایجاد یک محیط کاری مثبت و در دسترس قرار دادن منابع سلامت روان می‌تواند به بالا رفتن کیفیت کار کمک کند.

چگونه می‌توان مدیران را برای بهبود سلامت روانی کارکنان ترغیب کرد؟

مدیران باید آموزش ببینند که چگونه می‌توانند از کارکنان خود حمایت کنند. تشخیص علائم استرس و امکانات مربوط به سلامت روان به کاهش جابه‌جایی و غیبت از کار کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد مدیرانی که فقط 3 ساعت آموزش در باره سلامت روان داشته‌اند انگیزه بیشتری برای ارتقای سلامت روان در محل کار پیدا کرده‌اند. مدیران باید آموزش ببینند که نوعی هماهنگی بین محیط خانه و کار ایجاد کنند و کارکنان خود را به صورت انسان‌های متفاوتی ببینند. این دیدگاه به کارکنان کمک می‌کند مسئولیت‌ها و اهداف کار و زندگی شخصی خود را بهتر مدیریت کنند و عملکرد شغلی را بهبود بخشند.

چگونه می‌توان سلامت روانی کارکنان یک سازمان را افزایش داد؟

در حال حاضر کارکنان بیش از گذشته متوجه مسائلی هستند که باعث بالا رفتن رفاه آنان می‌شود. بررسی ها نشان می‌دهد بین اختلالات سلامت روان و کاهش بهروری در کار رابطه مستقیمی وجود دارد، به طوری که درمان افسردگی به بهبود بهروری مرتبط است. ارائه مجموعه‌ای از سیاست‌ها، منابع و آموزش‌های مدیریتی، فرهنگ کاری سالم و انعطاف‌پذیر را تقویت می‌کند و از جمله روش‌های درازمدت برای حمایت از سلامت روانی کارکنان است. یک مدیر خوب علاوه بر سیاست‌های درست بیمه‌ای باید مطمئن شود مزایا و منابع سلامت روانی به راحتی در دسترس کار کنان قرار دارد.

یک مدیر چگونه می‌تواند از تمام کارایی کارکنان خود بهره ببرد؟

کارکنان باید در اتخاذ تصمیمات در محیط کاری اختیار داشته باشند؛ زیرا در غیر این صورت دچار استرس در محل کار می‌شوند. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افسردگی حدود 20 درصد مواقع با توانایی فرد برای انجام وظایف شغلی و فیزیکی تداخل ایجاد می‌کند و 35 درصد عملکرد شناختی فرد را کاهش می‌دهد. وقتی کارمندی احساس کند صدایش در محیط کار شنیده می‌شود احتمالاً بیشتر در محیط کار باقی می‌ماند. این در حالی است که فراهم کردن محیط کاری فراگیر و عادلانه برای بهبود وضعیت یک محل کار برای سلامت روانی و حمایت از رفاه روانی کارکنان ضروری است؛ زیرا تجارب رفتارهای نابرابر و تبعیض‌آمیز بین افراد به شدت باعث استرس در محیط کار می‌شود و می‌تواند افراد را وادار به ترک محل کار کند.

یک مدیر می‌تواند چه اقداماتی برای بهداشت روانی کارکنان خود انجام دهد؟

در این زمینه سازمان بهداشت جهانی اقداماتی را برای افزایش بهداشت روانی کارکنان در محل کار اعلام کرده که مدیران باید شرایط ایجاد آن را فراهم کنند که عبارتند از:

- قرار دادن ابزارهای خودارزیابی سلامت روان را در دسترس همه کارکنان قرار دهند.

- غربالگری‌های بالینی رایگان یا یارانه‌ای را برای افسردگی از یک متخصص بهداشت روان واجد شرایط ارائه دهند و به دنبال آن، بازخورد مستقیم و در صورت لزوم ارجاع بالینی نیز ارائه شود.

- داروهای افسردگی و مشاوره سلامت روان و بیمه درمانی را بدون هزینه یا کم‌هزینه ارائه دهند.

- برنامه‌های آموزشی، مشاوره یا خودمدیریتی رایگان یا یارانه‌ای را برای سبک زندگی ارائه دهند.

- مطالبی مانند انواع بروشور و فیلم‌ را در مورد علائم و نشانه‌های سلامت روان ضعیف و فرصت‌های درمان برای همه کارکنان توزیع کنند.

- سمینارها یا کارگاه‌هایی را برگزار کنند که به تکنیک‌های افسردگی و مدیریت استرس مانند تمرکز حواس، تمرینات تنفسی، و مدیتیشن می‌پردازد تا به کارکنان کمک کند اضطراب و استرس را کاهش دهند و تمرکز و انگیزه را بهبود بخشند.

- ایجاد و نگهداری فضاهای اختصاصی و آرام برای فعالیت‌های آرامش‌بخش.

- به مدیران آموزش دهند تا علائم و نشانه‌های استرس و افسردگی را در اعضای تیم تشخیص دهند و آن‌ها را تشویق کنند از متخصصان بهداشت روان واجد شرایط کمک بگیرند.

- به کارکنان فرصت دهند در تصمیم‌گیری در مورد مسائلی که بر استرس شغلی کارکنان تأثیر می‌گذارد، مشارکت کنند.

کد خبر: 74844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =