رشد ۵ درصدی حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری

جدیدترین داده‌های آماری صندوق بازنشستگی کشوری حاکی از آن است که تا پایان سال گذشته تعداد کل حقوق‌بگیران تحت پوشش این صندوق با جامعه آماری یک میلیون و ۷۱۵ هزار و ۶۵۶ نفر، نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد پنج درصدی را داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، آمارهای موجود حاکی از آن است که تعداد حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری تا پایان اسفند سال ۱۴۰۱ حدود یک میلیون و ۶۳۵ هزار و ۸۳۱ نفر بوده که این آمارها در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل روند افزایشی داشته یعنی ۷۹ هزار و ۸۲۵ نفر بیشتر شده که رشد پنج درصدی حقوق‌بگیران در این مدت را نشان می‌دهد.

همچنین داده‌های آماری صندوق بازنشستگی کشوری حاکی از آن است که تا پایان سال گذشته یک میلیون و ۷۱۵ هزار و ۶۵۶ نفر به عنوان حقوق‌بگیر این صندوق به شمار می‌روند که یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۹۸۹ نفر بازنشسته، ۱۳ هزار و ۲۴۷ نفر ازکارافتاده، ۶۱ هزار و ۸۰۷ نفر شاغل متوفی و ۲۴۲ هزار و ۶۱۳ نفر بازنشسته متوفی محسوب می‌شوند.

بیشترین و کمترین حقوق‌بگیران در کدام استان‌ها است

بیشترین آمار در میان جامعه حقوق‌بگیران این صندوق را استان‌های تهران با ۳۳۵ هزار و ۶۸ نفر، خراسان رضوی با ۱۳۶ هزار و ۲۱ نفر، اصفهان با ۱۱۷ هزار و ۵۶۳ نفر و استان فارس با ۱۱۴ هزار و ۹۵۲ نفر به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین کمترین میزان حقوق‌بگیران را استان‌های ایلام با ۱۴ هزار و ۸۷۰ نفر، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۶ هزار و ۶۱۶ نفر، قم با ۱۸ هزار و ۳۹ نفر، خراسان جنوبی با ۱۹ هزار و ۹۵۸ نفر و استان بوشهر با ۱۹ هزار و ۵۰۹ نفر در صندوق بازنشستگی کشوری در اختیار دارند.

۸۱ درصد حقوق‌بگیران صندوق را بازنشستگان تشکیل می‌دهند

براساس آمارهای صندوق بازنشستگی کشوری، حقوق‌بگیران این صندوق شامل بازنشستگان با ۸۱ درصد، بازنشستگان متوفی ۱۴ درصد، شاغلان متوفی چهار درصد و ازکارافتادگان تحت پوشش نیز یک درصد جامعه آماری را به خود اختصاص داده‌اند.

این آمارها نشان می‌دهد که ۲ درصد از کارافتادگان صندوق بازنشستگی کشوری ناشی از کار و ۹۸ درصد آنها غیر از ناشی از کار بوده است. همچنین در حالت شاغل متوفی نیز ۱۰ درصد فوت شاغلان ناشی از کار و ۹۰ درصد فوتی‌ها غیر ناشی از کار است.

همچنین در فصل زمستان سال گذشته، حدود چهار هزار و ۵۲۱ نفر از حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری فوت شده که همه این افراد از آن زمان مشمول دریافت بازنشستگی شدند.

مردان ۶۵ درصد حقوق‌بگیران صندوق بازنشستکی کشوری

آمارهای سال ۱۴۰۲ صندوق بازنشستگی کشوری حاکی از آن است که ۵۹۸ هزار و ۶۴۴ نفر از این جامعه آماری زنان و یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۱۲ نفر را مردان تشکیل می‌دهند.

طبق این داده‌های آماری و تفکیک تعداد زن و مرد در جامعه حقوق‌بگیر در این صندوق بازنشستگی، مردان ۶۵ درصد و زنان ۳۵ درصد حقوق‌بگیران این صندوق را شامل می‌شوند.

۶۳ درصد حقوق‌بگیران در وزارت آموزش و پرورش

با توجه به اینکه حقوق‌بگیران صندوق بازنشستکی کشوری را شاغلان در وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، کشور، علوم، تحقیقات و فناوری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصاد و دارایی، دادگستری، صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت امور خارجه تشکیل می‌دهند، وزارت آموزش و پرورش بیشترین جامعه آماری از میان حقوق‌بگیران این صندوق را دارد.

همچنین نهاد ریاست جمهوری، قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی، سازمان‌های منحله، خویش‌فرمایان و سایر گروه‌ها بخش دیگری از حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری به شمار می‌روند.

طبق این آمارها وزارت آموزش و پرورش با یک میلیون و ۹۲ هزار و ۳۶۲ نفر بزرگترین دستگاه مشترک صندوق بازنشستگی کشوری است که ۶۳.۶۷ درصد حقوق‌بگیران این صندوق را در اختیار دارد. خویش‌فرمایان نیز با یک هزار و ۱۵۸ نفر معادل ۰.۰۷ درصد کمترین داده‌های آماری این صندوق را به خود اختصاص داده است.

ضریب پشتیبانی صندوق بازنشستگی ۰.۵ است

صندوق بازنشستگی کشوری که بیش از یک میلیون و ۷۱۵ هزار از جامعه حقوق‌بگیران را تحت پوشش دارد، در حال حاضر به عنوان یکی از صندوق‌های بیمه‌ای فعال، از ضریب پشتیبانی ۰.۵ برخوردار است یعنی جمعیت کسورپرداز یعنی بیمه‌پردازان این صندوق به نسبت حقوق‌بگیران بسیار پایین‌تر است.

یکی از چالش‌های اصلی صندوق بازنشستگی کشوری کاهش چوشش حمایتی است، براساس تجربیان بین‌المللی یک صندوق بازنشستگی پایدار دارای نسبت پشتیبانی حداقل ۳ و در سطح مطلوب باید از ضریب پشتیبانی مطلوب ۶ تا ۷ برخوردار باشد. این در حالی است که در حال حاضر صندوق بازنشستگی کشوری این ظرفیت را ندارد.

براساس آخرین داده‌های آمارهای صندوق بازنشستگی در حال حاضر تعداد شاغلان کسورپرداز این صندوق ۸۴۱ هزار و ۲۰ نفر شامل می‌شوند این در حالی است که یک میلیون و ۷۱۵ هزار نفر از این صندوق بیمه‌ای خدمات دریافت می‌کنند.

از میان شاغلان کشورپرداز تحت پوشش این صندوق، ۴۱۷ هزار و ۵۸۱ نفر زن و ۴۲۳ هزار و ۴۳۹ نفر دیگر را زنان شاغل کسورپرداز شامل می‌شوند. این افراد در گروه‌های سنی بین ۱۵ تا بالای ۶۰ سال قرار دارند.

همچنین طبق این آمارها شاغلان کسورپرداز در وزارت آموزش و پرورش با ۷۴ درصد جامعه آماری بیشترین تعداد این افراد را در صندوق بازنشستگی کشوری تشکیل می‌دهند.

صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان دومین صندوق بیمه‌ای در کشور در حال حاضر در ۳۱ استان خدمات خود را به همه بازنشستگان و وظیفه‌بگیران تحت پوشش ارائه می‌دهد. همچنین عنوان یکی از ۱۸ صندوق بیمه‌ای در کشور بخشی از شاغلان در وزارتخانه‌ها را به عنوان کسورپرداز تحت پوشش دارد و از طرفی دیگر بخشی از جامعه بازنشستگان را خدمات‌رسانی می‌کند.

کد خبر: 74736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =