به گزارش آتیهآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، سیروس سجادی کارشناس متخصص اداره کل امور بین المللی سازمان تامین اجتماعی در وبینار بررسی «وصول حق بیمه و الزامات قانونی در چارچوب رهنمودهای ایسا» که در موسسه عالی پژوهش برگزار شد، در تعریف نظام وصول حق بیمه گفت: این نظام فرآیندی است متشکل از ۹ زیر فرایند که شامل فرایند نام نویسی شرکا، تعیین میزان حق بیمه پرداختی، راستیآزمایی محاسبات و حق بیمه پرداختی، پرداخت حق بیمه، ثبت حق بیمه های پرداختی، پایش رعایت الزامات قانونی و کنترل تقلب مدیریت، مطالعات وصول شده اجرائیات و مدیریت جریان اطلاعات است.
وی ادامه داد: اهمیت وصول حق بیمه به دلیل پنج شرط مهم برای شایستگی و پایداری یک نظام بازنشستگی مطرح می گردد که شامل نظام قابل اعتماد وصول درآمد، پرداخت مزایا به روش صحیح، مدیریت مالی مطمئن و سرمایهگذاری مولد داراییها، راه اندازی و ارتقای شبکه ارتباطی موثر از جمله (توسعه دقیق پایگاه داده و سازوکارهای ثبت داده برای پشتیبانی از اقدامات مدیریت در حوزه وصول پرداخت مزایا و مدیریت مالی) و همچنین تهیه صورتها و گزارش های مالی که مرتبط با تأمین حکمرانی موثر شفافیت و پاسخگویی است.
سجادی همچنین رهنمودهای وصول حق بیمه و رعایت مقررات و بخشنامه ها را اینگونه بیان کرد که در هفت بخش حکمرانی، راهبرد، فرآیندهای عملیاتی، کنترل تقلب، همکاری با موسسات برونسازمانی، توسعه دانش و فرهنگ تامین اجتماعی و تکامل برنامه تقسیمبندی میشوند.
کارشناس متخصص اداره کل امور بین المللی سازمان تامین اجتماعی عوامل عمده موثر بر نظام وصول حق بیمه را تغییرات اقتصادی نامطلوب، تغییرات اجتماعی، فناوریهای جدید، نگرش عمومی، محدودیتهای بودجه اجرایی و افزایش عدم قطعیت ها عنوان کرد.
وی در مورد چالشهای نظام وصول حق بیمه گفت: ضعف زیرساخت فناوری، ضعف طراحی فرآیند، ضعف قوانین حمایتی، خطا و تقلب، مشکلات اقتصادی جامعه، اقتصاد دیجیتال و کارگران مهاجر از جمله این چالشها محسوب میشوند.
سجادی در مورد عوامل بروز خطا و تقلب توسط کارمند و کارفرما گفت: غفلت و ناآگاهی از قوانین، نداشتن دوراندیشی فردی، نبود امنیت شغلی و نرخ بیکاری بالا و عدم اطمینان به طرحهای تامین اجتماعی از جمله خطاها توسط کارمند و ارائه گزارش کمتر از مقدار واقعی تعداد کارکنان، ارائه گزارش کمتر از مقدار واقعی دستمزدها، فشارهای اقتصادی، غفلت و عدم درک قوانین، ضعف در ثبت و بایگانی مدارک، مدرک سازی برای عدم تبعیت از قانون (فعالیت غیر رسمی، بازنشستگی پیش از موعد و...) از جمله عوامل بروز خطا توسط کارفرما محسوب می شود.
وی در مورد اثرات خطا و تقلب نیز گفت: افزایش نابرابریها بین کارمندان، کاهش شدید مزایای بازنشستگی، معیشت فقیرانه در دوران بازنشستگی، اجبار به تاخیر در بازنشستگی، افزایش نابرابری بین کارفرما، خطر جرایم قانونی و سوء شهرت در صنعت یا جامعه یا آسیب احتمالی به تجارت آنها از جمله این اثرات است.
کارشناس متخصص اداره کل امور بین المللی سازمان تامین اجتماعی در مورد اثرات خطا و تقلب در نظام وصول حق بیمه که بر پیکر تامین اجتماعی وارد می شود، گفت: توان پرداخت ضعیف مزایای بازنشستگی کافی، مزایای کمتر با نرخ حق بیمه بالاتر، احتمالات خصوصیسازی بالاتر، احتمال نیاز به درآمد عمومی، تغییر شدید طرح فراگیر و اجباری به یک طرح داوطلبانه از جمله این اثرات مخرب است.
کارشناس متخصص اداره کل امور بین المللی سازمان تامین اجتماعی چالشهای نظام وصول حق بیمه را تشریح کرد.
کد خبر: 7472
نظر شما