بزرگترین محرک بازگشت پول‌ها به سمت بازار سرمایه

  روز یکشنبه (۸ شهریور ماه) شاخص کل بورس با افت ۸ هزار واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۳۷ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش «آتیه‌آنلاین»، در دومین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری شاخص کل بورس با کاهش ۸.۸۷۷ واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۳۷ هزار واحدی قرار گرفت. همچنین امروز شاخص کل هموزن با افت ۱۳۷ واحدی در محدوده ۷۰۳ هزار واحدی ایستاد. این درحالیست، امروز دامنه بورس با محدودیت منفی و مثبت سه درصدی روبرو شد.

در جریان داد و ستدهای بورس تهران، ۹.۶ میلیارد ورقه سهم طی ۱۸۸ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۷.۴ هزار میلیارد تومان معامله شد و نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران، سرمایه‌اری تامین اجتماعی، پتروشیمی نوری، پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری غدیر و گسترش نفت و گاز پارسیان بیشترین تاثیر منفی ونمادهای معدنی و صنعتی گل گهر و توسعه‌معادن‌وفلزات‌ یبیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل بورس داشتند.

شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز با افت ۳۸ واحدی در محدوده ۲۲ هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۵.۸ میلیون ورقه اوراق بهادار طی ۱۴۰ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۸.۱ هزار میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و نمادهای سنگ آهن گهرزمین، سرمایه گذاری مالی سپهرصادرات، صبا فولاد خلیج فارس، تجلی توسعه معادن و فلزات و پالایش نفت لاوان، بیشترین تاثیر منفی و نمادهای بانک سامان، پویا زرکان آق دره و توسعه خدمات دریایی سینا بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص فرابورس گذاشتند.

این درحالیست که با رشد ۸۰۰ میلیارد تومانی نسبت به دیروز، امروز ارزش معاملات سهام و حق تقدم به رقم ۲.۷ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به میانگین هفتگی و ماهانه، تغییر قابل توجهی نداشت. حقیقی‌ها نیز ۸۵۴ میلیارد توامن پول از سهام و حق تقدم خارج کردند و تراز مثبت ۹۵ میلیارد تومانی تا به اینجا در صندوق‌های درآمد ثابت ثبت کرده‌اند.

با وجود یک درصدی بودن دامنه نوسان قیمت سهام و عدم تغییرش نسبت به دیروز، شاهد رشد خوب ارزش معاملات و همچنین جمع شدن صف های فروش بزرگان بازار سهام بودیم. از سویی در کنار اقدامات خوب دیروز مدیریت سازمان برای کنترل هیجان، یک اقدام بسیار مثبت در جهت بازگشت نقدشوندگی و اعتماد به بازار سهام، تزریق نقدینگی به بورس بود که انجام شد. این حمایت بزرگترین محرک برای بازگشت اعتماد و پول‌ها به سمت بازار سرمایه است

از سویی شاخص کل در نزدیکی حمایت کوتاه مدت خود قرار دارد. در صورتی که این حمایت شکسته نشود، روند کوتاه مدت آن صعودی خواهد بود. همچنین روند کوتاه مدت شاخص هم‌وزن نیز صعودی است. امروز نمادهای شاخص‌ساز عرضه بیشتری به نسبت نمادهای کوچک و متوسط داشته‌اند.

در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش ۷۵۵ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. امروز نیز روند خروج نقدینگی حقیقی برای سومین روز متوالی با ثبت رقم ۱۰۶۳ میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. در یک هفته گذشته بر شدت خروج هم نسبت به میانگین ماهانه افزوده شده است.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۱۰۶۴ میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌ها است. امروز نیز با ورود ۵۴۸ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی برای سومین روز متوالی به صندوق‌های درآمد ثابت، دریافت سود ثابت همچنان مورد استقبال حقیقی‌ها قرار دارد. در یک هفته گذشته شیب ورود به این صندوق‌ها هم نسبت به میانگین ماهانه، در حال افزایش است.

ارزش صف‌های خرید ۳۶۱ میلیارد تومان است که کاهش ۱۲۴ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی را نشان می‌دهد. همچنین ارزش صف‌های فروش هم با کاهش ۱۷۱ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی همراه بوده و در محدوده ۱۱۱۹ میلیارد تومان قرار دارد.

بیشترین ارزش معاملات را گروه بانکی با ثبت رقم ۵۳۲ میلیارد تومان (۱.۳ برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های خودرویی با ارزش معاملات ۳۲۹ میلیارد تومان (۱.۱ برابر میانگین هفتگی) و فلزات اساسی با ارزش معاملات ۳۱۸ میلیارد تومان (۰.۹ برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

گروه بانکی با ارزش معاملات ۵۳۲ میلیارد تومان (۱.۳ برابر میانگین هفتگی) بیشترین ارزش معاملات را نسب به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه خودرویی با ارزش معاملات ۳۲۹ میلیارد تومان (۱.۱ برابر میانگین هفتگی) و گروه اطلاعات و ارتباطات با ارزش معاملات ۱۵ میلیارد تومان (۱ برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

کد خبر: 74445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =