سهامداران عدالت در انتظار پرداخت سود 25 هزار میلیارد تومانی

خبرها حاکی از این است که طبق اعلام مسئولان، سود سهام عدالت حداکثر تا پایان آذرماه امسال واریز خواهد شد. این خبر می‌تواند برای بسیاری از سهامداران که به این سود نیاز دارند، امیدوارکننده باشد. مسئولان مربوطه تأکید کرده‌اند که تمام تلاش خود را برای واریز بموقع سود انجام خواهند داد و امیدوارند که این بار تأخیری در واریز سود وجود نداشته باشد. از سوی دیگر، موضوع رفع بلاتکلیفی جاماندگان سهام عدالت نیز از دغدغه‌های اصلی مردم است؛ به طوری که در همین زمینه عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد نیز تأکید کرده که این موضوع یکی از اولویت‌های این وزارتخانه است و بزودی در دستور کار قرار خواهد گرفت. همتی اعلام کرده است که پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام خواهد شد تا افرادی که در مراحل قبلی توزیع سهام عدالت جا مانده‌اند، بتوانند از این سهام بهره‌مند شوند.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال، قرار بود که مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت یزد ۲۵ شهریور، سیستان و بلوچستان ۲۹ شهریور، همدان ۲۸ شهریور، شیراز ۲۹ شهریور و گرگان ۲۸ شهریورماه سال جاری برگزار شود. البته جلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان یزد که قرار بود روز یکشنبه 25 شهریورماه برگزار شود، بی‌نتیجه ماند و جلسه مجمع برگزار نشد. همچنین شرکت سرمایه‌گذاری استان فارس با انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه کدال و بدون ذکر دلیلی از لغو جلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده سهامداران این شرکت خبر داد. قرار بود اگر دوباره اتفاق خاصی رخ ندهد، جلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان یزد و همدان ۲۸ شهریورماه جاری برگزار شود. همچنین جلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری استان بوشهر، ۲ آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود.

عدم واریز 3 هزار میلیارد تومانی

حجت‌اله صیدی رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار، قرار است پرداخت سود مرحله سوم و تسویه ۲۵ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت را در دستور کار خود قرار دهد. این در حالی است که برای نخستین بار در تاریخ پرداخت سود سهام عدالت، مجید عشقی رئیس پیشین سازمان بورس پرداخت سود سهام عدالت را سه‌مرحله‌ای کرده بود که واریز سود مرحله نخست و دوم به ‌ترتیب در ابتدای زمستان و انتهای سال گذشته انجام شد، درحالی که قرار بود مرحله سوم تا پایان بهار امسال واریز شود، همچنان پس از گذشت 6 ماه، سهامداران عدالت منتظر دریافت سود مرحله سوم خود هستند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که سهامداران عدالت، سود سهام مجامع سال ۱۴۰۱ خود را نیز هنوز به طور کامل دریافت نکرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هلدینگ خلیج فارس و شرکت مپنا در مجموع نزدیک ۳ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت سال گذشته را به دلیل مطالبات از دولت، کماکان واریز نکرده‌اند. در مجموع تاکنون برای واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان پول واریز شده که ماه‌هاست در حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است و در مجموع حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سود مرحله سوم سهامداران بلاتکلیف است.

شفاف‌سازی روند مطالبات
ولی‌اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص آخرین جزئیات واریز سود سهام عدالت به «ایران» گفت: الباقی سود سهام عدالت از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌ فارس تسویه شده است و تنها شرکت مپنا برای عملکرد سال 1401 حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد که تاکنون پرداخت نشده است. وی اضافه کرد: در مجموع تاکنون برای واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت 24.5 هزار میلیارد تومان پول واریز شده است که اگر مبلغ باقیمانده هم به آن اضافه شود، حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سود مرحله سوم و تسویه سهام عدالت خواهد بود. جعفری در پاسخ به این پرسش که بناست این سود واریز شود یا باید همچنان منتظر مپنا بود، گفت: در این خصوص شورای عالی بورس تصمیم‌گیری می‌کند. مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص دلیل تأخیر در واریز یا عدم واریز سود سهام عدالت بیان کرد: یکی از دلایل این است که برخی از شرکت‌های پالایشی به دلیل عدم دریافت بموقع مطالبات خود از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت در پرداخت بموقع سود سهام دچار مشکل شده‌اند. همچنین شرکت مپنا از مجموعه وزارت نیرو طلبکار است؛ بنابراین به دلیل عدم دریافت مطالبات خود موفق به پرداخت سود سهام عدالت نشده است. وی درخصوص زمان واگذاری مرحله سوم سود سهام عدالت عنوان کرد: زمان واریز مرحله سوم هنوز مشخص نیست.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: سازمان بورس پیگیر واریز سود سهام عدالت سهامداران است و با شرکت‌هایی که از مقررات پرداخت سود تخطی کردند، برخورد انضباطی می‌شود. جعفری افزود: هفته گذشته سپرده‌گذاری مرکزی برای پنجمین بار با شرکت مپنا مکاتباتی داشت. علاوه براین، سازمان بورس نیز پیگیر است تا سود سهام عدالت از سوی شرکت مربوطه وصول شود.

درانتظار خروج از بلاتکلیفی
به هر حال تأخیر در واریز سود سهام عدالت وارد چندمین ماه خود شده است؛ سودی که برای نخستین بار در تاریخ سهام عدالت سه‌مرحله‌ای شده است. واریز سود مرحله نخست و دوم به‌ترتیب در ابتدای زمستان و انتهای سال گذشته انجام شد و از آن زمان تاکنون بیش از 7 ماه است که سهامداران عدالت منتظر دریافت سود مرحله سوم خود هستند که فعلاً خبری از آن نیست. در حالی سهامداران عدالت، سود سهام مجامع سال ۱۴۰۱ خود را به طور کامل دریافت نکرده‌اند که بخش قابل ‌توجهی از مجامع سال ۱۴۰۲ شرکت‌ها نیز برگزار شده است و رفته رفته باید سهامداران سود این مجامع را دریافت کنند. به هر حال با تغییرات در رأس سازمان بورس و وزارت اقتصاد، امیدهای سهامداران به خروج بلاتکلیفی واریز سود سهام عدالت بیشتر شده است.


کد خبر: 74364

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =