خدمات فناوری اطلاعات تأمین‌اجتماعی شبانه‌روزی شده است

سرپرست اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان گلستان، حجم خدمات این حوزه در سال‌های اخیر را با افزایش بیان کرد؛ آنگونه که اکنون تأمین‌ اجتماعی ارتباط گسترده‌ای با شبکه‌ نهادها و سازمان‌های کشوری پیدا کرده که در نتیجه آن بار مسئولیت کارشناسان فناوری اطلاعات سنگین و خدمات این حوزه شبانه‌روزی شده است.

علیرضا کمال‌غریبی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین درباره مهمترین خدمات مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات افزود: سازمان تأمین‌ اجتماعی در سال‌های اخیر مسیر شتابانی را در راستای ارائه خدمات الکترونیک طی کرده است. اکنون بسیاری از خدماتی که در حوزه درمان این نهاد ارائه می‌شود مبتنی بر فناوری اطلاعات است.

وی با دارا بودن بیش از ۲۳ سال سابقه فعالیت، ادامه داد: در بخش درمان مستقیم، تمامی مراکز درمانی اعم از بیمارستان‌ها، پلی‌کلینیک‌ها، دی‌کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها مجهز به سیستم HIS هستند و علاوه بر ثبت اطلاعات خدمات درمانی، نسخه الکترونیک نیز در قالب این سیستم ارائه می‌شود.

سرپرست اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان گلستان، بیان کرد: سیستم پکس بیمارستان‌ها از دیگر امکانات خدمات این حوزه به‌شمار می‌رود و از طریق آن امکان مشاهده تصاویر گرافی به صورت دیجیتال وجود دارد. سامانه درخواست دارو، سامانه استحقاق‌سنجی درمان، سامانه کمیسیون‌های پزشکی و تجهیزات پزشکی نیز در این حیطه قرار دارد.

کمال‌غریبی با اشاره به خدمات الکترونیک حوزه درمان غیرمستقیم، گفت: در این بخش پورتال معاونت درمان استقرار یافته است و از طریق این سامانه تایید نسخ دارویی و پاراکلینیک، تشکیل پرونده بیماران خاص، سیستم جامع اسناد پزشکی، خسارات متفرقه و اسناد بستری به شیوه الکترونیک انجام می‌شود. همچنین سامانه هم‌پوشانی درمان مستقیم و غیرمستقیم نیز وجود دارد. سامانه نسخ الکترونیک مراکز طرف قرارداد نیز از جمله خدمات این حوزه محسوب می‌شود.

او افزود: علاوه بر این‌ها در حوزه اداری و مالی مراکز درمانی، نرم‌افزارهای گوناگونی طراحی شده است که از جمله آن می‌توان به سیستم اتوماسیون اداری گام، دیدگاه، حقوق و دستمزد، حسابداری، بودجه متمرکز، تلفیق، سامانه آموزش و سایت تدارکات (خرید تجهیزات) اشاره کرد.

سرپرست اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان گلستان، درباره مهمترین مسائل کنونی نسخه الکترونیک، اعلام کرد: درحال حاضر مشکلات و چالش‌های نرم‌افزارهای نسخه مذکور، بسیار کاهش یافته و به حداقل رسیده است. در برخی موارد کاربران با کندی و قطعی اینترنت مواجه می‌شوند که مربوط به مسائل زیرساختی است. این کندی در سیستم HIS نیز وجود دارد. از طرفی یکسان نبودن طراحی سامانه‌های نسخه‌نویسی بیمه‌های پایه شامل تأمین‌اجتماعی، بیمه سلامت و نیروهای مسلح، حجم انجام عملیات را دشوار کرده است.

کمال‌غریبی با بیان اینکه ارائه نوبت غیرحضوری از دیگر خدمات الکترونیک به‌شمار می‌رود، گفت: با توجه به مزایای گوناگون اخذ نوبت غیرحضوری، استفاده از این شیوه با استقبال بیماران مواجه شده است. صرفه‌جویی در وقت و عدم تشکیل صف‌های طولانی مقابل باجه‌های پذیرش از جمله مهمترین مزایای این طرح به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در مدیریت درمان استان گلستان با تلاش و اقدامات انجام شده در راستای ترویج نوبت غیرحضوری، اکنون بسیاری از بیماران نوبت‌های خود را به‌صورت اینترنتی، تلفنی، موبایل و کد دستوری (USSD) دریافت می‌کنند.

سرپرست اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان گلستان، یکی از مهمترین مسائل حوزه فناوری اطلاعات را افزایش حجم عملیات بیان کرد و افزود: شاهد افزایش امور حوزه فناوری اطلاعات نسبت به یک دهه قبل هستیم؛ اکنون سامانه‌های تأمین‌اجتماعی به سایر سیستم‌ها از جمله ثبت‌احوال، بیمه‌های پایه و دانشگاه‌ها متصل شده و بار مسئولیت کارشناسان این حوزه فزونی یافته است. در نتیجه خدمات این حوزه شبانه‌روز ارائه می‌شود.

کمال‌غریبی گفت: از طرفی ارائه این حجم از اطلاعات نیازمند برقراری تدابیر امنیتی بالایی است که اجرای مناسب آن جذب نیروهای متخصص بیشتر را ضروری می‌کند. همچنین لازم است تا دوره‌های آموزشی تخصصی به منظور به‌روز رسانی شدن اطلاعات کارشناسان فناوری اطلاعات برگزار شود.

او افزود: پیشنهاد دیگر این است؛ با توجه به تخصصی بودن خدمات حوزه آمار، ردیف کارشناسان فناوری اطلاعات و آمار از هم تفکیک شود. اکنون این دو ردیف با هم ادغام شده است.

سرپرست اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان گلستان، با اشاره به مهمترین برنامه‌های در دست اجرا و آینده حوزه فناوری اطلاعات، گفت: درحال حاضر تلاش می‌کنیم تا لینک جواب‌دهی آزمایشگاه و نیز خدمات تصویربرداری از طریق سیستم HIS و پکس به شماره همراه بیماران ارسال شود.

کمال‌غریبی ادامه داد: در حوزه آمار نیز درنظر داریم تا گزارش‌های آماری مربوط به شاخص‌های بستری در حوزه درمان مستقیم از نرم‌افزار SMIS به سیستم HIS منتقل شود.

وی اعلام کرد: یکی دیگر از برنامه‌های منظم ما را برگزاری جلسات هم‌اندیشی با استان‌های همجوار در حوزه درمان مستقیم و غیرمستقیم تشکیل می‌دهد. این جلسات با حضور همکاران حوزه آمار و فناوری اطلاعات، مدیریت فناوری دیجیتال و کارشناسان شرکت تأمین و ساتا تشکیل می‌شود.

سرپرست اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان گلستان، افزود: همچنین ایجاد تعامل مستمر با سازمان‌ها و نهادهای استان مانند دانشگاه علوم‌پزشکی و بیمه‌های پایه و برگزاری جلسات منظم بخشنامه‌خوانی با همکاران مدیریت درمان و مراکز تابعه در حوزه فناوری اطلاعات از دیگر برنامه‌هایی است که اجرا می‌کنیم.

کمال‌غریبی انجام بازدید در شیفت عصر و شب از بخش‌های مختلف بیمارستان و پی‌گیری رفع مشکلات و برطرف شدن نیازهای حوزه فناوری اطلاعات کارکنان را از دیگر برنامه‌های این واحد برشمرد.

کد خبر: 74254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =