بورس صعودی به استقبال تعطیلات رفت

روز چهارشنبه (۲۸ شهریور ماه) شاخص کل بورس با رشد ۱۲ هزار واحدی در محدوده دو میلیون و ۹۷ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش «آتیه‌آنلاین»، در آخرین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری شاخص کل بورس با افزایش ۱۲.۸۵۲ واحدی در محدوده دو میلیون و ۹۷ هزار واحدی قرار گرفت. همچنین امروز شاخص کل هموزن با رشد ۴.۹۴۹ واحدی در محدوده ۶۸۷ هزار واحدی ایستاد. این درحالیست، امروز دامنه بورس با محدودیت منفی و مثبت سه درصدی روبرو شد.

در جریان داد و ستدهای بورس تهران، ۱۲.۶ میلیارد ورقه سهم طی ۲۴۴ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۹ هزار میلیارد تومان معامله شد و نمادهای گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر، پتروشیمی پردیس، صنایع ملی مس ایران، بانک ملت، و کشتیرانی جمهوری اسلامی بیشترین تاثیر مثبت ونمادهای صنعتی و معدنی چادرملو و صنایع پتروشیمی خلیج فارس یبیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل بورس داشتند.

شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز با رشد ۱۲۷ واحدی در محدوده ۲۱ هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۶.۹ میلیون ورقه اوراق بهادار طی ۱۴۰ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۱۰. هزار میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و نمادهای پتروشیمی زاگرس، سرمایه گذاری مالی سپهرصادرات، نفت ایرانول، بانک سامان، بیمه پاسارگاد و صبا فولاد خلیج فارس یشترین تاثیر مثبت و نمادهای آهن و فولاد غدیر ایرانیان، تجلی توسعه معادن و فلزات و ایران‌خودرو دیزل بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص فرابورس گذاشتند.

این درحالیست که با افت ۳۰۰ میلیارد تومانی نسبت به دیروز، امروز ارزش معاملات سهام و حق تقدم به رقم ۲.۹ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به میانگین هفتگی، ۹ درصد و نسبت به میانگین ماهانه با ۲۸ درصد افزایش همراه است. حقیقی‌ها ۸۷ میلیارد تومان پول وارد سهام و حق تقدم کردند و تا به اینجا تراز منفی ۲۵ میلیارد تومتنی در صندوق های درامد ثابت ثبت کرده‌اند.

شاخص کل در نزدیکی حمایت کوتاه مدت خود قرار دارد. در صورتی که این حمایت شکسته نشود، روند کوتاه مدت آن صعودی خواهد بود. همچنین روند کوتاه مدت شاخص هم‌وزن نیز صعودی است. امروز نمادهای کوچک و متوسط تقاضای بیشتری به نسبت نمادهای شاخص‌ساز داشته‌اند.

در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش ۲۰۱ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. اما امروز ۴۷ میلیارد تومان ورود نقدینگی انجام شده است. این دومین روز متوالی است که نقدینگی حقیقی وارد سهام می‌گردد.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۲۳۱ میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌ها است. امروز نیز با ورود ۳۲۸ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت، دریافت سود ثابت همچنان مورد استقبال حقیقی‌ها قرار دارد. این درحالی است که در یک هفته گذشته شیب ورود به این صندوق‌ها، نسبت به میانگین ماهانه در حال کاهش است.

ارزش صف‌های خرید ۸۹۸ میلیارد تومان است که نسبت به میانگین هفتگی ۱۲۳ میلیارد تومان افزایش داشته است. از سوی دیگر ارزش صف‌های فروش با کاهش ۷۸ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی، در محدوده ۱۱۶ میلیارد تومان قرار دارد.

بیشترین ارزش معاملات را گروه شیمیایی با ثبت رقم ۴۹۸ میلیارد تومان (۱.۸ برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های فلزات اساسی با ارزش معاملات ۲۵۳ میلیارد تومان (۱ برابر میانگین هفتگی) و خودرویی با ارزش معاملات ۲۱۸ میلیارد تومان (۰.۸ برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

گروه سایر واسطه‌گری‌ها با ارزش معاملات ۵۹ میلیارد تومان (۲.۲ برابر میانگین هفتگی) بیشترین ارزش معاملات را نسب به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه کاشی و سرامیک با ارزش معاملات ۲۶ میلیارد تومان (۱.۹ برابر میانگین هفتگی) و گروه بیمه با ارزش معاملات ۵۶ میلیارد تومان (۱.۹ برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

نرخ رشد اقتصادی در فصل بهار با احتساب نفت به ۳.۲ درصد رسید

بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود با عنوان «تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران» عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ «با احتساب نفت» و «بدون احتساب نفت» به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۵ به ترتیب به ۳۹۰۵.۱ و ۳۴۸۰.۵ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن به ترتیب با افزایش ۳.۲ و ۲.۵ درصدی همراه بوده است.

همچنین رشد اقتصادی به قیمت بازار در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ در مقایسه با فصل اول سال قبل معادل ۴.۲ درصد افزایش یافته است. تحقق رشد اقتصادی ۳.۲ درصدی (به قیمت پایه) سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ در امتداد رشد اقتصادی ۴.۵ درصدی سال ۱۴۰۲ حکایت از تداوم رشد مثبت فعالیت های اقتصادی کشور دارد.

بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب های اقتصادی بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۵) در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ به رقم ۳۹۰۵.۱ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به فصل اول سال ۱۴۰۲، رشد ۳.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

رشد اقتصادی بدون نفت نیز طی دوره زمانی مذکور معادل ۲.۵ درصد بوده است. همچنین بر اساس محاسبات مخارج نهایی، نرخ رشد هزینه ناخالص داخلی به قیمت بازار طی فصل اول سال ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن معادل ۴.۲ درصد برآورد شده است.

همچنین، بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی (به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۵) مبین آن است که در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» از رشد ۴.۶ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن برخوردار شده است؛ به طوری که در دوره مزبور، رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو زیربخش اصلی «ماشین آلات» و «ساختمان» به ترتیب معادل ۰.۷ و ۷.۵ درصد بوده است.

مولفه های رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳

در عین حال، بررسی عملکرد رشد اقتصادی بر حسب گروه فعالیت های اقتصادی (به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۵) نشان می دهد، رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ حاصل تحقق رشد مثبت ارزش افزوده در تمامی گروه های اصلی بوده است.

همچنین، در دوره مزبور، رشد محقق شده گروه های «نفت و گاز»، «صنایع و معادن»، «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» و «خدمات» نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن به ترتیب معادل ۹.۵، ۳.۶، ۳.۱ و ۱.۹ درصد است. افزون براین، سهم گروه‌های مزبور از رشد ۳.۲ درصدی محقق شده در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ به ترتیب معادل ۱.۰، ۰.۸، ۰.۳ و ۱.۱ واحد درصد بوده است.

کد خبر: 74156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =