تعاون، فرصتی برای کاهش بیکاری و رشد اشتغال

«حمید حاج‌اسماعیلی» کارشنای حوزه کار و تولید با اشاره به تاثیرپذیری بازار کار و تولید از ظرفیت‌های بخش تعاون، این حوزه را زمینه‌ای برای توسعه اشتغال برشمرد و به آتیه آنلاین گفت: بخش تعاون به واسطه ظرفیت‌های بالا در حوزه‌های اقتصادی، تولیدی، خدماتی و کشاورزی بستر و فرصت مناسبی برای توسعه کار و تولید و همچنین خلق گسترده فرصت‌های شغلی است.

حاج‌اسماعیلی اضافه کرد: با توجه به اینکه موضوع بیکاری و در کنار آن مسأله اشتغالزایی از اولویت‌های حوزه کار محسوب می‌شود، باید از همه توانمندی‌های موجود در بخش‌های مختلف جهت حل این مسائل استفاده کرد.

او در ادامه با بیان اینکه به این واسطه فعالیت‌های حوزه تعاون و امکان توسعه اشتغال در این بخش می‌تواند زمینه‌ای برای بهبود وضعیت داده‌های اشتغال و بیکاری باشد، افزود: با وجود آمار بالای بیکاری در حوزه جمعیتی دانش‌آموختگان دانشگاهی و ضرورت توسعه اشتغال و ایجاد فرصت‌های گسترده شغلی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف، از ظرفیت بخش تعاون و فعالیت شرکت‌های تعاونی در رشد کمی و کیفی آمارهای اشتغال این بخش از نیروی کار باید بهره‌مندی لازم را داشته باشیم.

این کارشناس حوزه کسب و کار ادامه داد: این در شرایطی است که در حال حاضر بیکاری دانش‌آموختگان بسیار بالا و حدود ۴۰ درصد مجموع بیکاران کشور را شامل می‌شود و در واقع یکی از بیشترین آمارهای حوزه بیکاری برای فارغ‌التحصیلان به ثبت رسیده است.

وی همچنین اضافه کرد: به این واسطه استفاده از همه فرصت‌ها باید در دستور کار باشد تا کاهش آمار بیکاری و رشد داده‌های اشتغال در این حوزه را شاهد باشیم.

حاج‌اسماعیلی در ادامه امکان اشتغالزایی به‌ویژه برای جمعیت جوان و فارغ‌التحصیلان را فرصتی برای بروز توانمندی بخش تعاون دانست و گفت تصمیم‌سازان بخش تعاون و شرکت‌های تعاونی از این مجال باید برای حل چالش بزرگ اشتغال و ایجاد روند کاهشی بیکاری استفاده کرد.

کارکرد تعاون برای دانش‌آموختگان خلاق

این کارشناس حوزه کار و تولید با تأکید بر اینکه بستر تعاونی‌ها امکانی در راستای ارائه و بروز ایده‌های کارآفرینی محسوب می‌شوند، در این ارتباط توضیح داد: به‌طور معمول افرادی که دارای ایده‌های خلاقانه و دانش روز حوزه کسب و کار می‌توانند در بخش تعاون و با استفاده از این ظرفیت بزرگ در راستای ایجاد و توسعه کسب و کارهای مختلف و خلق فرصت‌های شغلی بهره ببرند.

او همچنین بیان کرد: در این ارتباط دانش‌آموختگان دانشگاهی با توجه به رشته‌های مختلف تحصیلی باید از این فرصت بهره‌مند شوند و در مسیر گسترش کار و تولید و اشتغالزایی گام بردارند.

حاج‌اسماعیلی اضافه کرد: برنامه‌ریزان، تصمیم‌گیران و متولیان حوزه کار و تولید باید جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را برای حضور و فعالیت در حوزه تعاون در دستور کار داشته باشند؛ این بستر در واقع فرصتی چندوجهی برای دولت، بخش تعاون، تعاونگران، جویندگان کار، فارغ‌التحصیلان و کارآفرینان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: دانش‌آموختگان این امکان را دارند که در جمع‌های چند نفره در بخش‌های مختلف اقدام به راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی داشته باشند.

مزایای تعاون برای دانش‌آموختگان

این فعال و کارشناس حوزه کسب و کار همچنین در ارتباط با مزایای ایجاد و توسعه تعاونی‌ها برای فارغ‌التحصیان دانشگاهی در رشته‌های مختلف بیان کرد: ایجاد اشتغال برای خود و دیگر افراد، توسعه کسب و کارها، رشد داده‌های اشتغال، کاهش آمار بیکاری و همچنین ارتقای رفاه و درآمدزایی شاغلان و اعضای تعاونی‌ها بخشی از مزایای تشکیل و توسعه تعاونی‌ها برای جوانان و فارغ‌التحصیلان به‌شمار می‌رود؛ در عین حال کاهش بیکاری در حوزه دانش‌آموختگان نیز از دیگر خروجی‌های راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی است.

حاج‌اسماعیلی افزود: تعاون را باید راهکاری بسیار کارآمد در راستای توسعه اشتغال و کسب و کار و فرصتی استثنایی برای بهبود نرخ اشتغال و کاهش آمار بیکاری کشور محسوب کرد؛ همچنین تولید ثروت، توسعه کشور و ارتقای سطح رفاه اجتماعی نیز از دیگر کارکردهای تعاون به‌شمار می‌روند.

کد خبر: 74003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =