به گزارش آتیهآنلاین، روز گذشته بار دیگر شرکت پالایش و پخش یادآوری کرده که فروش مکملهای سوختی در پمپ بنزینها غیرقانونی است و با اعلام شماره تلفن ۰۹۶۲۷ (شرکت پخش فرآوردههای نفتی) از مردم خواسته در صورت بروز مشکل در این زمینه شکایات خود را به ثبت برسانند.
اما در توضیح چرایی انتشار دوباره این هشدار، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران چنین عنوان کرده که: «در پی اعلام روابط عمومی منطقه ساری مبنی بر اینکه در یکی از روستاهای شهرستان آمل، انبار تولید مکملهای بنزین تقلبی کشف شده است، تأکید شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران بر این موضوع است که با توجه به انتشار اطلاعیههای متعدد در رسانهها و تبلیغات محیطی در جایگاهها، همچنان فروش مکملها در جایگاهها ممنوع بوده و شرکت کیفیت و کمیت این مکملها را تأیید نمیکند و فاقد استاندارد است.»
این البته بار اولی نیست که چنین اطلاعیههایی منتشر میشود و این روند تقریبا هر چند ماه یکبار تکرار میشود اما همچنان درجای خالی نظارت جدی، شاهد عرضه گسترده مکملها در جایگاههای سوخت هستیم بطوری که اسفند ماه سال گذشته مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه تهران چنین گفته بود که «در یک ماه گذشته ۲۹۹ شکایت با موضوع فروش مکمل جایگاه داران سوخت در جایگاههای سوخت سراسر کشور ثبت شده است.»
بنزین جایگاهها به مکمل نیاز دارد؟
اسداله قلی زاده، رئیس صنف جایگاههای سوخت کشور در این باره گفته است: «با توجه به اصرار شرکت های تابعه وزارت نفت درباره استاندارد بودن سوخت، خرید و فروش مکمل در جایگاهها خصوصا به صورت اجباری ممنوع است و البته ما هم از تخلف پرسنل در این مورد اغماض نخواهیم کرد.»
به گفته این مسئول صنفی «بیرون از جایگاهها در مغازهها این مکملهای سوختی به فروش میرسند و منطق این ممنوعیت را باید مسئولان توضیح دهند؛ لذا مسئولیت هر موردی در خصوص مکمل در جایگاهها بر عهده خریدار است.»
وی با تاکید بر اینکه در صورت گزارش مردم با این مساله برخورد جدی خواهیم کرد، میگوید: «اگر کارکنان جایگاهها بخواهند به صورت اجباری مکمل را داخل باک خودرو بریزند، مردم نباید اجازه دهند؛ میتوانند خودروی خود را متوقف کنند و با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرند. اگر در گزارش ۱۱۰ شماره ملی و نام آن کارگر را به ما اعلام کنند، برخورد لازم انجام خواهد شد. در هرحالت اجازه نخواهیم داد عده ای با ایجاد نارضایتی در مردم آبروی صنفی جایگاهداران را خدشه دار کنند.»
البته اگرچه بر اساس این اظهارات به نظر میرسد خود رئیس صنف جایگاهداران نیز از منع فروش مکمل در جایگاهها دل خوشی ندارد اما حتی خود او نیز منکر تقلبهایی که در این بخش صورت می گیرد، نیست و تاکید دارد: «در بسیاری از موارد به جای مکمل، نفت، بنزین یا الکل داخل بسته بندی است که قیمت درج شده ندارند و با قیمتهای چند برابری آن را میفروشند.»
قلی زاده البته معتقد است که چنین مشکلی در تعداد بسیار کمی از جایگاهها وجود دار و میگوید: «توصیه ما این است که مردم به هیچ عنوان در جایگاههای سوخت مکمل خریداری نکند و در صورتی که کارکنان جایگاه اصرار به انجام این کار داشتند مراتب را گزارش دهند.»
بهترین مکمل بنزین ایرانی کدام است؟
اما مکمل سوختی چیست و تا چه اندازه نیاز به مصرف آن وجود دارد؟ در واقع، مکمل بنزین یک نوع افزودنی است که به سوخت خودرو اضافه میشود و ضمن ارتقای عملکرد موتور و افزایش عمر مفید خودرو، مصرف سوخت را کاهش داده و رسوبات را از بین میبرد. البته مکملهای بنزین انواع مختلفی دارند و برای اهداف متفاوتی تولید میشوند.
میزان مقاومت سوخت در برابر فشار، گرما و احتراق خودبهخود را با شاخصی به نام عدد اکتان اندازهگیری میکنند. عدد اکتان بنزین معمولی ۸۷، بنزین ویژه ۸۹ و بنزین سوپر ۹۳ است. هر چه این عدد بالاتر باشد، سوخت بهتری داریم.
در این میان موتورهای بنزینی جدید برای احتراق بهتر به سوختهایی با اکتان بالا نیاز دارند و در موتورهای قدیمی به علت فشردگی کمتر مخلوط سوخت و هوا، به سوخت با اکتان بالا نیاز نیست. بر این اساس در شرایطی که دسترسی به بنزین سوپر نیز مهیا نبوده و درباره اکتان بنزین جایگاهها و کیفیت آن بحثهای متعددی مطرح است مصرف مکمل میتواند به سلامت خودرو کمک کند.
در حالت کلی نیز برخی از مکملها باعث احتراق بهتر میشوند، برخی دیگر حرکت قطعات متحرک را تسهیل و اصطکاک را کمتر میکنند، مکملهایی هم وجود دارد که مواد شیمیایی و جرم روی قطعات را از بین میبرند.
معایب استفاده از مکمل بنزین
بهطور کلی یک مکمل خوب میزان بازدهی و راندمان موتور را افزایش میدهد اما استفاده از هر نوع مکمل، لزوما عملکرد موتور را بهبود نمیبخشد، چرا که یک مکمل مناسب باید ویژگیهای معینی داشته باشد.
استفاده از برخی مکملهای سوخت بنزین ممکن است باعث کاهش کیفیت احتراق شود و منجر به کاهش قدرت و عملکرد موتور شود. همچنین، ترکیبات غیرقابل آمیزش به درستی ممکن است باعث خرابی سیستم سوختی و تعمیرات پرهزینه شود.
از سوی دیگر برخی مکملهای سوخت بنزین، به جرم مواد شیمیایی مضر که در آنها وجود دارد، میتوانند آلودگی هوا و آسیب به محیط زیست را افزایش دهند. ضمن اینکه مصرف بیش از حد این نوع مکملها ممکن است منجر به افزایش انتشار ترکیبات آلاینده شود.
تأثیر نامناسب بر سیستم سوختی نیز از دیگر مشکلاتی است که ممکن است به دنبال استفاده اشتباه از مکملها رخ دهد. برخی مکملهای سوخت بنزین ممکن است رسوبات و کثیفی های جدیدی را در سیستم سوختی ایجاد کنند. این رسوبات میتوانند عملکرد قطعات موتور و سیستم سوخت را تحت تاثیر قرار داده و باعث خرابی و نیاز به تعمیرات گران قیمت شوند.
نحوه استفاده از مکمل بنزین و بهترین زمان استفاده از آن
یکی از مشکلات دیگری که در عرضه مکمل در جایگاههای سوخت وجود دارد آن است که اغلب در یک جایگاه یک نوع مکمل برای تمام خودروها استفاده میشود حال آنکه مکملها انواع مختلف داشته و بر این اساس کیفیت و کارایی آنها نیز دستخوش تغییر میشود.
رایجترین مکملهای بنزین عبارتند از اکتان بوسترها، تمیزکنندههای سیستم سوخترسانی، مکملهای اکسیژندار، مکملهای ضد اکسیداسیون و مکمل تثبیتکننده سوخت.
بنابراین در بازار نیز انواع مختلفی وجود دارند که از جمله آنها میتوان به مکمل بنزین شوینده، مکمل پاک کننده سیستم سوخت (انژکتور شور)، مکمل افزایش دهنده اکتان سوخت، مکمل اکسیژن دار، مکمل بنزین غیرشوینده، مکمل پایدارکننده سوخت، مکمل بنزین روان کننده، مکمل ضد ناک زدن، مکمل ضد اکسایش و مکمل بازدارنده خوردگی اشاره کرد.
حال اگر خودروی شما نیاز به استفاده از این مکملها داشته باشد بهترین زمان برای این کار پیش از مراجعه به پمپ بنزین و زمانی است که باک خودرو تقریباً خالی بوده و نهایتاً ۱۰ تا ۱۵ لیتر بنزین دارد؛ بهعبارتدیگر، پیش از روشن شدن چراغ بنزین و زمانی که آمپر بنزین به سطح یک درجه میرسد بهترین زمان برای استفاده از مکمل خواهد بود.
نظر شما