محمدرضا آل سارا در گفتگویی با آتیهآنلاین، به تشریح آخرین وضعیت بازار لاستیک پرداخت و گفت: با توجه به شرایط موجود، تولید داخلی در این حوزه در حد نیاز کشور و حتی شاید فراتر از آن است و به همین دلیل شاهد نوعی رکود شدید در بازار هستیم.
وی ادامه داد: مدتی است با توجه به وضعیت تولید، سودجویانی که برای کسب منفعت لاستیک را خریداری و انبار میکردند از بازار حذف شدهاند. از سوی دیگر در سال گذشته شاهد افزایش قیمت لاستیک بودیم که این امر موجب شد تولیدات افزایش یابد و قیمتهایی که در گذشته غیر واقعی بود تا حدودی به سمت واقعی شدن برود.
این مسئول صنفی در پاسخ به تاثیر کاهش تعرفههای واردات لاستیک در وضعیت بازار نیز توضیح داد: بطور کلی اکنون مردم به خرید لاستیک داخلی تمایل بیشتری دارند چراکه علاوه بر بهبود کیفیت، هم از نظر قیمتی مناسبتر است و هم نمونههای داخلی دارای چهار سال گارانتی هستند.
آل سارا همچنین اظهار کرد: نکته دیگر آنکه اکنون باتوجه به کم شدن تقاضا در بازار گاه حتی محصولات داخلی با قیمتی کمتر از قیمت مصوب نیز به فروش میرسند و دیگر شاهد صفهای طولانی برای خرید لاستیک نیستیم. در واقع برخلاف گذشته که برای خرید صف تشکیل میشد و شاهد انباشت تقاضا بودیم اکنون در زمینه فروش این اتفاق افتاده و تولید با تقاضا متناسب شده است. به همین دلیل برای خرید لاستیک دولتی نیز هرگاه فرد مراجعه کند به تاریخ میتواند محصول مورد نظر خود را خریداری کند.
وی درباره احتمال افزایش مجدد قیمت نیز توضیح داد: در این برهه زمانی با توجه به پیشی گرفتن تولید از نیاز بازار به نظر میرسد کشش چندانی برای افزایش قیمت وجود نداشته باشد.
رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و پنچرگیران در عین حال چنین عنوان کرد که در حال حاضر از نظر قیمتی تفاوت چندانی میان لاستیک دولتی با نمونههای دیگر موجود در بازار نیست و حتی گاه ممکن است واحدها به دلیل کم بودن تقاضا محصول خود را کمتر از قیمت مصوب نیز به فروش برسانند .
آل سارا در پایان به قطع برق واحدهای صنعتی در تابستان امسال اشاه کرد و گفت: انتظار میرفت با توجه به شرایطی که قطعی برق برای واحدهای صنعتی ایجاد میکند شاهد افزایش قیمت باشیم اما این اتفاق رخ نداده است. در زمینه واردات و تعرفه آن نیز وزارت صمت است که باید تصمیم بگیرد اما فعلا تولید داخل در حد ۹۵ درصد نیاز بازار را تامین میکند و شاید نیاز چندانی به واردات در این حوزه نباشد.
به گزارش آتیه آنلاین، آمارهای منتشر شده گویای آن است که طی ماههای ابتدایی سال جاری و در قیاس با مدت مشابه سال قبل واردات تایر با رشدی قابل توجه مواجه بوده است. در واقع به دنبال ایجاد کمبود در بازار تایرهای داخلی در چند نوبت دولت مصوبههایی را ابلاغ کرد و بر اساس آن تعرفه واردات انواع لاستیک سواری را از 28 درصد به 6 درصد کاهش داد. از سوی دیگر در بازار محصولات داخلی نیز شاهد افزایش قیمت بودیم که حال گفته میشود این اقدامات منجر به ایجاد تعادل در بازار و بالا رفتن میزان تولید داخل شود.
نظر شما