به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، موسوی در مراسم گرامیداشت روز پزشک و داروساز و تقدیر از پزشکان و داروسازان نمونه ضمن تبریک روز پزشک و داروساز به حافظان سلامت شاغل در مراکز درمانی این سازمان و با ارائه گزارشی از دستاوردهای حوزه درمان این سازمان، بیان کرد: بر اساس سیاستهای کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و سیاستهای کلی حوزه سلامت، باید وظایف متولیان خدمات سلامت، ارائهدهندگان و خریداران این خدمات کاملاً روشن باشد.
وی افزود: نقش بیمهها به عنوان خریدار خدمات و نماینده و حافظ منافع بیمهشدگان در این شورا تضعیف شده و علیرغم تلاشهای انجام شده، نقش راهبردی نظام بیمهای در حوزه سلامت همچنان مورد غفلت قرار گرفته است.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد: فراموش نمیکنیم که در ایام بیماری کرونا، در مقطعی روزانه تا ۷۰۰ نفر از هموطنانمان را از دست میدادیم و اگر مجاهدتها و رشادتها و حضور خالصانه خادمان عرصه سلامت و پزشکان نبود، قطعاً آرامش پس از آن طوفان بزرگ را نمیدیدیم. شاهد بودیم که در آن دوران سخت، فعالان در حوزه سلامت و درمان «طبیب دوار بطبه» بودند؛ یعنی مرحم آلام و سختیهای کسانی که شاید در آن روزها نزدیکانشان هم از آنها فاصله میگرفتند.
او در ادامه گفت: ما دیدیم که پزشکان و کادر سلامت ما در همین سازمان تأمیناجتماعی چگونه در ایام کرونا بهصورت مستمر تلاش کردند که این تشبیه ذاتی به مقام رسولالله صلیالله علیه وآله را ترجمه کنند. بنابراین باید قدردان مقام شامخ پزشکان باشیم و اگر در طی این مدت قصوری از جانب ما بود از خداوند میخواهیم این توفیق را به ما عطا کند که بیش از پیش در خدمت شما باشیم.
موسوی ادامه داد: اگر امروز از توسعه شاخصهای رشد و رفاه حرف میزنیم، قطعاً یکی از مؤلفههای اساسی در حوزه سلامت، خدمات پزشکان و کادر درمان کشور است. اگر امروز با افتخار بیان میکنیم که شاخص امید به زندگی پس از انقلاب اسلامی به بالای ۷۷ سال رسیده است، این دستاورد مرهون تلاشهای نظام اسلامی و حضور مؤثری است که در شبکه عظیم نظام سلامت رقم خورده است. امیدوارم که با تلاشهای شما همچنان شاهد افتخارآفرینیهای متعدد در عرصه سلامت خصوصاً در سازمان تأمیناجتماعی باشیم.
وی با اشاره به اقدامات تحولی این سازمان طی سه سال گذشته، گفت: وقتی تیم فعلی کار خود را آغاز کرد، تأمیناجتماعی وضعیت خوبی نداشت. از همان ابتدا دو اولویت مهم را برای خود تعیین کردیم که یکی پرداخت بهموقع حقوق و مستمری بازنشستگان و پس از آن ارائه خدمات با کیفیت سلامت و درمان به این افراد و همه بیمهشدگان تأمیناجتماعی بود؛ آن هم در حالی که سازمانی با این خدمات متنوع و گسترده؛ در آن مقطع بیش از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی ناشی از استقراض بانکی داشت.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: امروز با تلاش جامعه ۷۰ هزار نفری کارکنان سازمان تأمیناجتماعی و مدیریت راهبردی در بخش مصارف و منابع، مفتخریم اعلام کنیم که ۱۰۶ هزار میلیارد از بدهیهای این سازمان تسویه شده و نه تنها حتی یک خدمت از خدمات سازمان بهویژه در بخش درمان کم نشده، بلکه هر روز شاهد توسعه این بخش با دستان پرتوان جامعه پزشکی و کادر درمان شاغل در مراکز درمانی سازمان تأمیناجتماعی بودیم.
بهرهبرداری از ۴۳ مرکز درمانی تأمین اجتماعی در سه سال
موسوی همچنین ادامه داد: طی سه سال گذشته بیش از ۴۳ مرکز درمانی تخصصی، فوقتخصصی و بیمارستانی در سراسر کشور بهویژه در مناطق کمتر برخوردار به بهرهبرداری رسید که بخشی از این پروژهها در گذشته آغاز شده بود و بخشی از آنها نیز در کمتر از سه سال تکمیل و آماده بهرهبرداری شد. از بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی آبادان تا بیمارستان هدایت تهران و درمانگاه لنگرود تا بیمارستان ۵۵۰ تختخوابی شهید فیاضبخش تهران که بهزودی به بهرهبرداری میرسد، همگی طرحهایی هستند که طی سه سال گذشته به چرخه خدماترسانی حوزه درمان سازمان تأمیناجتماعی اضافه شده است.
او افزود: در این دوره نه تنها حتی یک قلم دارو از پوشش بیمهای ما خارج نشد، بلکه بالغ بر ۲۰۰ قلم دارو خصوصاً در حوزه بیماریهای خاص به فهرست داروهای تحت پوشش بیمهای سازمان اضافه شد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه بدهیهای سازمان به طرفهای قرارداد همواره یکی از دغدغههای مجموعه تأمیناجتماعی بوده است، گفت: در این دوره بهرغم بدهیهای وزرات بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی به سازمان تأمیناجتماعی، فاصله تسویه بدهیها به مراکز طرف قرارداد از ۶ تا ۹ ماه به ۳ الی ۴ ماه رسیده و در تیر ماه سال جاری بیسابقهترین پرداخت بدهی به طرفهای قرارداد به مبلغ ۲۳ هزار میلیارد تومان انجام شد. علیرغم برخی ادعاها در مورد بی رغبتی ارائهدهندگان خدمات سلامت به همکاری با سازمان تأمیناجتماعی نیز تعداد پزشکان و واحدهای طرفهای قرارداد سازمان تأمیناجتماعی از ۵۲ هزار مورد در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۵۷ هزار مورد در سال ۱۴۰۳ رسیده است.
موسوی با اشاره به اینکه کاهش پرداخت از جیب مردم یکی از اولویتهای سازمان طی سه سال اخیر بود، گفت: امروز خدمات بستری برای بیمهشدگان بالای ۶۵ سال ما در تمامی مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی، کاملا رایگان است. علاوه بر این بیمه تکمیلی بازنشستگان با مبلغی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان و سهم ۵۰ درصدی سازمان تأمیناجتماعی در حال اجرا است.
وی تأکید کرد: همچنین در مناطقی که ما مراکز ملکی برای بستری بیماران نداریم، خدمات درمانی در مراکز طرف قرارداد دولیت و دانشگاهی به صورت صددرصد رایگان ارائه میشود. ۲۵۱ مرکز کنترل دیابت و فشار خون نیز با رویکرد پیشگیری در مراکز درمانی سراسر کشور توسط تیم فعلی درمان مستقیم سازمان تأمیناجتماعی راهاندازی شده است. در واقع علیرغم تنگناهای مالی، توسعه خدمات درمانی و کاهش پرداخت از جیب مردم به معنای واقعی عملیاتی شد.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی در ادامه با طرح برخی درخواستها از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: بر اساس سیاستهای کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و بهویژه سیاستهای کلی حوزه سلامت، باید وظایف متولیان خدمات سلامت، ارائهدهندگان و خریداران این خدمات کاملاً روشن باشد. متأسفانه نقش بیمهها به عنوان خریدار خدمات و نماینده و حافظ منافع بیمهشدگان در این شورا تضعیف شده علیرغم تلاشهای انجام شده نقش راهبردی نظام بیمهای در حوزه سلامت همچنان مورد غفلت قرار گرفته است.
موسوی با اشاره به وضع نابسامان نظام تعرفهگذاری خدمات سلامت افزود: اولین نکته در این حوزه این است که تعرفهها باید به سمت واقعی شدن حرکت کند که در سیاستهای ابلاغی نیز به آن اشاره شده است. تعرفهگذاری واحد یکی دیگر از نکات قابل توجهی است که در کنار واقعی شدن تعرفهها باید به آن توجه کرد. تعرفههای متعدد هم هزینهها را برای نظام بیمهای غیرقابل تحمل کرده است و هم در بحث پرداخت از جیب مردم، نابسامانیهایی را بوجود آورده است. باید با حرکت به سوی تعرفهگذاری واحد، خرید راهبردی و کیفی خدمت را داشته باشیم؛ یعنی به جای رقابت در تعرفهگذاری، رقابت در کیفت ارائه خدمت اتفاق بیفتد.
وی با انتقاد از عدم اجرای راهنماهای بالیبنی در نظام سلامت گفت: چرا مردم و نظام بیمهای باید هزینههای تحمیل شده خارج از راهنماهای بالینی را پرداخت کنند درحالی که سالهاست این تجربه در کشورهای دیگر اجرا میشود؟
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه داروی شفابخش همه مشکلات مذکور، اجرای نظام ارجاع به معنای واقعی کلمه است، بیان کرد: سازمان تأمیناجتماعی در این رابطه تجربه مختصر اما مفیدی داشته است که پیش از این رئیس جمهور زمانی که در کمیسیون بهداشت مجلس حضور داشتند، مکرر این مسیر را تأیید میکردند. اگر این مسیر درست است باید مدلی را اجرا کنیم که هزینهها برای مردم و حوزه مالی کاهش پیدا کند و در کنار آن توسعه خدمات رایگان را به صورت عمومی داشته باشیم.
تقدیر رییس سازمان نظام پزشکی از تأمین اجتماعی
«محمد رئیسزاده» رئیس سازمان نظام پزشکی کشور نیز در مراسم بزرگداشت روز پزشک و داروساز، ضمن قدردانی از فعالیت و دستاوردهای ارزشمند سازمان تأمیناجتماعی در حوزه سلامت، گفت: اگر جامعه پزشکی ما توفیقی داشته که قطعاً داشته است، محصول این سرزمین و همین مردم بوده و با کمک همه شاخههای علوم رقم خورده است. این طور نیست که اگر ما به رشد و بالندگی جامعه پزشکی خود میبالیم فقط مربوط به جامعه پزشکی باشد، این افتخار مربوط به معلمی است که ما را تربیت کرد، مربوط به آن مهندسی است که تجهیزات در اختیار ما گذاشت و مربوط به آن متخصص علوم انسانی است که این فضای آموزشی را ایجاد کرد.
وی افزود: در نهایت این افتخار متعلق به همه مردم است، نه اینکه پزشک تافته جدا بافته باشد؛ اما این که گاهی تلاش شود تا این رشته سرکوب و منکوب شود اینها به نفع کشور نیست.
رئیسزاده در ادامه تأکید کرد: در اینباره مکرراً تذکراتی را از تریبونهای مختلف مطرح کردم اما علیرغم این تلاشها آن طور که باید اتفاقات مثبتی در راستای کنترل این هجمهها اتفاق نیفتاد. حتی برخی متولیان با این جبههها همراهی کردند که مایه تاسف است و در نهایت من به شدت نگران این فضاسازیها هستم و بیم آن دارم که این جریانها منجر به پسرفت در عرصه پزشکی کشور شود. هیچ دلیلی وجود ندارد که دشمن برای تضعیف این جامعه پرافتخار که حتماً همه افتخاراتش متعلق به این کشور و این نظام است برنامهریزی نکند. پزشکی عرصهای است مثل عرصه امنیت و ما این درهم تنیدگی پزشکی و امنیت را قبلاً مشاهده کردهایم.
او همچنین اضافه کرد: حضور یک پزشک در رأس نظام اجرایی، فرصت مغتنمی برای جامعه پزشکی کشور است تا هم مانع این سیل هجمهها و سوءجریانها شوند و هم احقاق حق و حقوق را طبق قانون پیگیری کنند.
رئیس سازمان نظام پزشکی با تأکید بر ضرورت آگاهی جامعه پزشکی نسبت به تاریخ این رشته گفت: اگر نسل جوان ما از تاریخ پرافتخار پزشکی این کشور فاصله بگیرند، حتماً دچار خسران خواهیم شد. باید بدانیم ابوعلی سینا، زکریای رازی، علی بن عباس اهوازی و اسماعیل جرجانی که بودند. ما بیش از اینکه به متون این بزرگان نیاز داشته باشیم به روششناسی و خود این بزرگواران نیازمندیم. جامعه پزشکی ما باید به امثال ابنسینا و زکریای رازی بپردازد؛ چه این اساطیر و مفاخر سند دانایی و حافظه توانایی تکرارشونده ملت ما هستند. یعنی وجود این اساطیر نشان میدهد که ما باز هم میتوانیم ابن سینا و زکریای رازی داشته باشیم و باز هم میتوانیم به مرجع علمی دنیا تبدیل شویم؛ چرا که قبلاً این کار را کردهایم و این فقط یک آرزو و تمنا نیست.
وی ادامه داد: برخی خیال میکنند اگر به ابن سینا بپردازند، به معنای پذیرش چیزی غیر از طب مدرن است. درحالیکه ما نیاز داریم بزرگان علم پزشکی را بشناسیم و همین امروز بسیاری از دانشمندان علم پزشکی در دنیا در حال تأمل روی آثار ابنسینا هستند.
خدمات درمان تأمیناجتماعی در ۴۰۰ مرکز
«مهدی اسلامی» معاون درمان سازمان تأمیناجتماعی نیز در این مراسم ضمن قدردانی از خدمات صادقانه و مجاهدانه پزشکان، داروسازان و کادر سلامت این سازمان، گفت: سازمان تأمیناجتماعی در دو بخش درمان مستقیم و غیرمستقیم فعالیت دارد. در بخش درمان مستقیم سازمان تأمیناجتماعی بیش از ۴۰۰ مرکز درمانی در سراسر کشور دارد که خدمات درمانی رایگان به بالغ بر نیمی از جمعیت کشور ارائه میکنند.
وی افزود: در بخش درمان غیرمستقیم، سازمان تأمیناجتماعی با بیش از ۵۷ هزار پزشک و مرکز خصوصی، دانشگاهی و دولتی طرف قرارداد است که وظیفه خود می دانیم از همراهی ارائه دهندگان خدمات در این بخش که همکاری ارزشمندی با سازمان تأمیناجتماعی داشته و دارند، قدردانی کنیم.
اسلامی اضافه کرد: در مجموعه درمان تأمیناجتماعی، طی سه سال گذشته هم در مراجعات سرپایی و هم در بخش خدمات بستری، شاهد یک سیر صعودی بودیم و با توسعه مراکز درمانی ملکی نیز شاهد افزایش تختهای فعال مراکز درمانی این سازمان بودیم. افزایش تعداد جراحیها در مراکز ملکی سازمان تأمیناجتماعی گویای تلاشها و مجاهدتها شما پزشکان و کادر درمان است که جای تقدیر و تشکر دارد.
او با اشاره به اینکه ۸ درصد از خدمات درمانی کشور در مراکز درمانی ملکی سازمان تأمیناجتماعی تولید میشود، گفت: با وجود برخی محدودیتها، خدمات درمانی سازمان تأمیناجتماعی از کیفیت بالایی برخوردار است و براساس ارزیابی های وزارت بهداشت و درمان که متولی حوزه سلامت کشور است، در بسیاری از حوزهها، کیفیت خدمات سازمان از استانداردهای کل کشور بالاتر است.
معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی افزود: در حوزه هتلینگ و استانداردسازی محیط، طی سه سال گذشته بیش از ۹۰ مرکز ما به متراژ بیش از ۵۰ هزار متر مربع استاندارسازی شد که اقدامی کمنظیر بود. طبق اعتبارسنجی وزارت بهداشت، بیش از ۸۸ درصد از مراکز درمانی ما درجه یک و درجه یک برتر را کسب کردهاند که همه اینها حاصل تلاشهای شما در مراکز درمانی سازمان تأمیناجتماعی است.
او در ادامه گفت: علاوه بر رشد کیفی خدمات درمانی سازمان تأمیناجتماعی، در بخش عمرانی نیز ۴۳ مرکز درمانی طی سه سال گذشته به بهرهبرداری رسید که از این بابت از همراهی و حمایت خاص مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی و اعضای هیأتمدیره سازمان تقدیر و تشکر میکنم که بهصورت مستمر پیگیر وضعیت این پروژهها بودند. علاوه بر این اقدامات خوبی در راستای تسهیل جذب پزشکان طی این مدت صورت گرفت که حاصل آن جذب حدود ۱۰۰۰ پزشک در سه سال گذشته بود.
ارائه ۱۴۵ میلیون خدمت درمانی تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۲
«مهدی ناقوسی» مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمیناجتماعی در ادامه مراسم امروز بیان کرد: خدوند را شاکریم که به ما توفیق داد یک بار دیگر گرد هم بیاییم تا از پزشکان و داروسازان خدوم سازمان تأمیناجتماعی تقدیر و تشکر کنیم.
وی افزود: در جایگاه والای پزشکان و مجموعه کادر درمان همین بس که در زمان همهگیری کرونا، جان عزیز خود را کف دست گرفتند و در خط مقدم مبارزه با این بیماری، مجاهدانه حضور یافتند و در این راه شهیدانی نیز تقدیم جامعه کردند.
ناقوسی با اشاره به کیفیت بالای خدمات درمانی سازمان تأمیناجتماعی در رقابت با سایر ارائهکنندگان خدمات درمانی گفت: سازمان تأمیناجتماعی با ۴۰۴ مرکز درمانی ملکی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۱۹ میلیون، در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۴۰ میلیون و در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۴۵ میلیون خدمت سرپایی و بستری به بیماران ارائه کرده است که همه اینها مرهون زحمات شبانه روزی شما پزشکان و داروسازان و تمامی اعضای کادر درمان شاغل در مراکز درمانی این سازمان است.
او اضافه کرد: در کنار این، حمایتهای بیدریغ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و نگاه ویژه وی به جایگاه پزشک باعث شد که طی این سالها شاهد رشد چشمگیر حوزه درمان در این سازمان باشیم و امیدواریم این روند رو به رشد همچنان استمرار داشته باشد.
مراسم گرامیداشت روز پزشک و داروساز که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی، اعضای هیأتمدیره و جمعی از معاونان، مدیران و همکاران این سازمان در مجتمع نگین غرب سازمان تأمیناجتماعی برگزار شد، با تجلیل از ۷۸ پزشک و داروساز نمونه شاغل در مراکز درمانی سازمان تأمیناجتماعی در سراسر کشور و ۱۹ نفر از پزشکان نمونه بسیج جامعه پزشکی تأمیناجتماعی و اهدای لوح یادبود به آنها پایان یافت.
نظر شما