۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 72709
خودرو گران‌تر ‌می‌شود؟

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو معتقد است: هرگاه قیمت این محصول کمی به عقب برمی‌گردد، عده‌ای که می‌توان از آنها به‌عنوان مافیای این صنعت نام برد با اقدامات متعدد مانع از ادامه روند می‌شوند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، قیمت خودرو که طی سال‌های اخیر رشدی چند صد درصدی را تجریه کرده در هفته‌های گذشته و به دنبال آزادسازی واردات خودرو در حال فروکش کردن بود و در این مدت انواع محصولات داخلی و خارجی در بازار با کاهش قیمت مواجه شدند اما مدت زیادی طول نکشید که در یک بازه زمانی چند روزه از سویی خودروسازان از گران شدن محصولات خود خبر دادند و از سوی دیگر اخباری نه چندان واقعی درباره توقف واردات مطرح شد که آن نیز بار روانی خاص خود را بر روی بازار داشت. در نتیجه پس از مدتی کوتاه، دوباره قیمت‌ها در بازار اوج گرفت.

در چنین شرایطی با توجه به نوسانات قیمتی و انتظارات روانی ایجاد شده برای کاهش قیمت بیشتر، مدتی است خرید و فروش به حداقل رسیده و به نوعی می‌توان گفت در بازار خودرو رکودی عظیم حاکم شده است.

حال از سویی عده‌ای از غیرقانونی بودن تصمیم افزایش قیمت خودروسازان می‌گویند و از سوی دیگر تاکید می‌شود آنچه درباره توقف واردات مطرح شده، شایعه‌ای بیش نیست. در این میان مردم و خریداران واقعی این بازار بر سر دو راهی هستند که در نهایت شرایط قیمتی به کدام سمت خواهد رفت.

کاهش قیمت جدی خودروهای وارداتی

علی خسروانی، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در گفتگویی با آتیه‌آنلاین، تاکید کرد: طبیعی است که عده‌ای ذی نفع گرانی خودرو هستند و این گروه همانهایی هستند که قیمت‌ها را افزایش داده و تلاش می‌کنند بحث واردات را به حاشیه برانند.

وی ادامه داد: در مدتی که شاهد واردات خودروهای صفر و کارکرده بودیم دائم این مشکلات از سوی جماعت مذکور تکرار شد و هر بار قیمت‌ها یک گام به سوی منطقی شدن برداشت عده‌ای به زور آن را به حالت قبل بازگرداندند.

خسروانی با تاکید بر اینکه با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته بازار خودرو گامی به جلو برداشته و حال پس از وقفه‌ای چند ساله بار دیگر بحث واردات خودروهای صفر از سر گرفته شده است، گفت: البته درست است که این میزان واردات با نیاز بازار هماهنگ نیست اما به هرحال در این زمینه اقداماتی صورت گرفته که برای انجام آنها سنگ‌اندازی‌های متعددی می‌شد.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو مطرح کردن بحث ممنوعیت واردات خودروهای کارکرده را از جمله سنگ‌اندازی‌های صورت گرفته دانست و افزود: طی روزهای گذشته از سوی بانک مرکزی یک توصیه‌نامه منتشر شد که بر اساس آن اعلام شده بود لازم است تاریخ ثبت سفارش این خودروها پیش از زمان دریافت قبض انبار باشد و از سوی دیگر درباره شیوه‌های پرداخت ارز نکاتی مطرح شده بود اما عده‌ای اینگونه مطرح کردند که واردات خودرو متوقف شده است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که این افراد که از آنها به عنوان مافیای صنعت خودرو یاد می‌شود رسانه‌ها و بلاگرهای مختلفی هم در اختیار دارند و بدین ترتیب فضا را تحت نفوذ می‌گیرند.

خسروانی در پاسخ به سئوالی درباره تبعات افزایش قیمت از سوی خودروسازان داخلی نیز توضیح داد: خودروسازان ما معمولا عادت دارند در این شرایط فرار رو به جلو داشته باشند، هر بار که قیمت‌های بازار به سمت کاهشی شدن پیش می‌رود به شیوه‌ای تلاش می‌کنند روی وضعیت تاثیر بگذارند. در ابتدا صحبت از افزایش قیمت می‌کنند و وقتی این خبر تاثیر خود را روی بازار گذاشت نهادهای نظارتی این روند را غیرقانونی اعلام کرده و نهایت جلوی آن را می‌گیرند اما این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که قیمت‌ها در بازار آزاد بالا رفته است.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفت: در حال حاضر بازار خودرو تقریبا شرایط مناسبی ندارد و شاهد رکود در آن هستیم چراکه بسیاری منتظر کاهش قیمت هستند و حداقل این وضعیت باعث شده عده‌ای که به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار خودرو هستند برای اقدامات خود دست نگه دارند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره تاثیر واردات صورت گرفته بر قیمت خودروهای خارجی نیز تصریح کرد: طی ۱۰ تا ۲۰ روز گذشته محصولات خارجی با کاهش جدی قیمت‌ها مواجه شدند به‌گونه‌ای که یک تویوتا کرولا که در بازار حدود سه میلیارد و ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان قیمت داشت به یکباره به حدود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسید یا خودروی جیلی که اکنون می‌شود آن را با قیمتی حدود دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خریداری کرد چندی پیش حدود سه میلیارد تومان قیمت داشت.

خسروانی تاکید کرد: در این مدت خودروهای وارداتی و مونتاژی ارزان شده بودند اما شیطنت‌های رسانه‌ای اجازه نمی‌دهد آنطور که باید قیمت‌ها کاهش پیدا کند و حال سئوال ما این است که در چنین شرایطی و در این مقطع زمانی واقعا هدف بانک مرکزی از ابلاغ چنین شیوه‌نامه‌ای چه بوده است!؟

کد خبر: 72709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =