آخرین وضعیت تورم در تیر ماه ۱۴۰۳

گزارش‌های اخیر مرکز آمار ایران گویای آن است که تا پایان تیر ماه امسال تورم سالانه کشوری به ۳۵.۵ درصد رسیده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، گزارش منتشر شده گویای آن است که در تیر ماه ۱۴۰۳ شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ۲۵۵.۲ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ۲.۲ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۲.۲ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۵.۵ درصد افزایش داشته است.

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. در تیر ماه ۱۴۰۳ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور ۳۲.۲ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ۳۲.۲ درصد بیشتر از تیر ماه ۱۴۰۲ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه تیر ماه ۱۴۰۳ در مقایسه با ماه قبل نیز ۰.۳ واحد درصد افزایش داشته است.

کدام بخش‌ها بیشترین تورم را داشته‌اند؟

اما اگر بخواهیم بررسی کنیم در تیر ماه امسال بیشترین و کمترین میزان تورم مربوط به کدام کالاها یا خدمات بوده می‌توان گفت که مسکن و انرژی به نوعی سردمدار افزایش قیمت در این مدت بوده به طوری که در بخش مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها شاهد افزایش ۴۲.۱ درصدی بوده‌ایم.

"آموزش" دومین بخشی است که تورم آن ۳۹.۲ درصد بوده و پس از آن خدمات مربوط به هتل و رستوران با افزایش ۳۵۰۴ درصدی در رده سوم جدول قرار گرفته است.

در رده‌های بعدی تورم نقطه به نقطه کالاها و خدمات مصرفی کشور کالاها و خدمات متفرقه با ۳۴ درصد، پوشاک و کفش با ۳۲.۱ درصد، تفریح و فرهنگ با ۲۹.۵ درصد، دخانیات با ۲۸.۷ درصد، بهداشت و درمان با ۲۸.۲ درصد، حمل و نقل با ۲۷.۹ درصد، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها (۲۶.۳ درصد)، مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها(۲۳.۹ درصد) و ارتباطات با ۲۰.۴ درصد افزایش قیمت مواجه بوده‌اند.

آخرین وضعیت تورم در تیر ماه ۱۴۰۳

بیشترین و کمترین تورم مربوط به کدام کالاها است؟

اما از منظر تورم ماهانه و در قیاس با خرداد ماه سال جاری نیز میزان تورم ۲.۲ درصد اعلام شده که این رقم برای گروه‌های عمده "خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات" معادل ۱.۶ درصد بوده و برای گروه عمده کالاهای غیر خوراکی و خدمات ۲.۵ درصد اعلام شده است.

در این میان بیشترین میزان تورم ماهانه به میوه و خشکبار مربوط بوده که نسبت به ماه قبل ۴.۵ درصد افزایش داشته است.

نکته جالب آنکه سبزی‌ها و حبوبات در این مدت با کاهش یا رشد منفی قیمت مواجه بوده‌اند و تورم آنها به -۰.۴ درصد رسیده است.

جدول زیر میزان تورم ماهانه درباره انواع مواد خوراکی و غیر خوراکی را نشان می‌دهد:

آخرین وضعیت تورم در تیر ماه ۱۴۰۳

اطلاعات مشروح گزارش مرکز آمار در فایل پیوست قابل مشاهده است.

کد خبر: 72586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =