گلایه‌های صاحبان صنایع از قطعی برق تابستانی

داستان ناترازی انرژی در حوزه برق و مدیریت مصرف آن قدیمی است. در همین زمینه وزارت نیرو امسال هم شرایط را به سمتی برده که برق صنایع (آن هم در قالب برنامه مشخص و به‌صورت یک روز در هفته) قطع شود. روندی که به گفته صاحبان صنایع و کارشناسان این حوزه از سال‌های گذشته شرایط بهتری به همراه دارد. با این وجود هم‌زمان راهکارهایی هم برای به حداقل رساندن خسارات وجود دارد که نباید از آن‌ها غافل شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، چند سالی است که قطعی برق صنایع در فصل گرما به‌عنوان راهکاری برای جبران ناترازی انرژی از سوی وزارت نیرو در نظر گرفته می‌شود. انجام این کار فریاد صاحبان صنایع را به آسمان برده که این رویکرد خسارات جبران‌ناپذیری به صنایع و تولید وارد می‌کند.

در سال‌های گذشته این قطعی به صورت ناگهانی، مکرر و بدون اعلام قبلی صورت می‌گرفت و از سوی وزارت نیرو هم خبری از پرداخت خسارت به صنایع نبود. حالا اما شرایط بهبود یافته و در این زمینه همراه با برنامه‌ریزی، قطعی برق به یک روز در هفته محدود شده است. در این میان کارشناسان معتقدند که باید در سال‌ها و دهه‌های گذشته فکری برای جبران این ناترازی و تأمین انرژی می‌شد، اما محدودیت منابع مالی دولت و نبود جذابیت برای بخش خصوصی به دلیل وجود قیمت و تعرفه‌های دستوری در حوزه انرژی سبب شد این اتفاق رخ ندهد و در هر سال ناترازی بیشتری گریبان صنعت برق را بگیرد.

امسال برنامه‌ای مشخص برای قطعی برق صنایع در نظر گرفته شده و طبق آن مقرر است تا قطعی به‌شکل هفته‌ای یک‌بار برای صنایع انجام شود. مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل توانیر درخصوص قطعی برق شهرک‌های صنعتی گفت: «به‌منظور مدیریت بار تدابیری را برای میزان مصرف برق شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته‌ایم که طبق آن این شهرک‌ها شش روز در هفته بدون محدودیت می‌توانند از برق استفاده کنند و تنها با جابه‌جایی جمعه با یک روز کاری فرایند کاری خود را پیش ببرند.»

او با بیان اینکه این موضوع تنها با هدف مدیریت مصرف انجام می‌شود و بخش صنایع نیز همکاری خوبی در این زمینه داشته‌اند، ادامه داد: «با تدابیری که سال گذشته در همین راستا صورت گرفت نه‌تنها محدودیت جدی برای بخش صنعت اعمال نشد، بلکه شاهد افزایش تولید صنایع کشور نیز بودیم.» البته با وجود این گفته‌های مسئولان مربوطه، فعالان بخش صنعت همچنان بر این نکته تأکید دارند که قطعی‌ برق حتی به شکل یک روز در هفته هم تبعاتی برای صنایع دارد و نباید این قطعی‌ها تنها به صنایع محدود شود.

اولین هدف برای جبران ناترازی

آرمان خالقی، عضو هیأت‌رئیسه خانه صنعت و معدن درباره آخرین وضعیت برق صنایع و قطعی آن طی سال‌های اخیر گفت: «در چند سال اخیر رویه‌ای در کشور جا افتاده که می‌خواهند ناترازی تأمین انرژی در حوزه برق و گاز را با قطع برق صنایع جبران کنند. اساساً این‌گونه تصور می‌شود که اولین جایی که باید این ناترازی را جبران کند، بخش صنایع است. در همین راستا به محض ایجاد ناترازی برق به سراغ مراکز تجمع واحدهای صنعتی مانند شهرک‌های صنعتی یا صنایع بزرگ رفته و برق این واحدها را قطع می‌کنند تا برق خانگی و شهری قطع نشود.»

او افزود: «این رویه به‌گونه‌ای ادامه پیدا کرد که در سال‌ گذشته قطعی کامل برق برای صنایع به دو روز هم ‌رسید یا این‌که قطعی برق بی‌برنامه، مکرر و بدون اعلام قبلی بود. در برخی مواقع نیز قطعی برق چندین مرتبه در یک روز اتفاق می‌افتاد و خسارات بسیاری به صنایع وارد می‌شد، اما در قانون پیش‌بینی شده بود که اگر قطعی برق ناچاراً باید در مقطعی اتفاق بیفتد، وزارت نیرو و شرکت برق باید آن را از قبل اعلام کنند، در غیر این صورت لازم است به مشترکین برق خسارت پرداخت شود.»

قائم‌مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه گرچه در سنوات گذشته مواد قانونی برای قطعی برق رعایت نشده و خسارتی به صنایع نپرداخته‌اند، ادامه داد: «اعتراض صنایع نهایتاً به اینجا رسید که قطعی برق به‌صورت منظم، با برنامه و اعلام قبلی باشد که بتوان با پیش‌بینی شرایط، خسارت را به حداقل رساند.»

خالقی توضیح داد «سال گذشته این پیشنهاد تقریباً انجام شد. در سال جاری هم قطعی برق به‌صورت یک روز در هفته برای هر شهرک‌ صنعتی برنامه‌ریزی شده و به‌گونه‌ای انجام می‌شود که مشکلات خاص سابق را نداریم. البته این روش هم خسارت‌های خاص خود را دارد. از آنجا که صنایع مجبورند طبق برنامه پیش بروند و یک روز در هفته برق آن‌ها قطع می‌شود، روزهای جمعه را جایگزین کرده‌اند که به‌خودی‌خود خساراتی به آن‌ها وارد کرده و صاحبان کارخانجات مجبورند برای کارگران و پرسنل اضافه‌کاری و دیگر شرایط را فراهم کنند. کارگران هم مجبورند که روز تعطیل خود را سر کار بیایند. البته صنایعی که برای هر روز هفته برنامه‌ریزی کرده و حتی در روزهای تعطیل نیز فعال بودند، ناچاراً تولید خود را کاهش داده‌اند.»

او در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا راهکار دیگری برای صنایع مختلف به اقتضای نوع تولید و روند کاری‌شان در نظر گرفته شده که خسارت‌شان را به حداقل برساند، بیان کرد: «به هر روی مسئولیت این امر با وزارت نیرو به‌عنوان یک شخصیت حقوقی است؛ چراکه این وزارتخانه در زمانی که باید ظرفیت‌های مربوط به تأمین انرژی را برنامه‌ریزی و پیش‌بینی می‌کرد، این وظیفه خود را انجام نداده است. در حال حاضر نیز اگر بخواهیم این مشکل را ریشه‌ای حل کنیم، باید این دستگاه متولی برای جبران کسری انرژی که دارد، برنامه‌ریزی کند تا زیرساخت‌های دارای توجیه اقتصادی را فراهم کند. در این شرایط و بر اثر خشکسالی ظرفیت سدهای کشور که مولد برق آبی هستند، کاهش یافته و برای جایگزینی آن باید مولدهای حرارتی یا انرژی‌های تجدیدپذیر را برنامه‌ریزی کرده و توسعه دهیم.»

وظیفه متولی برق برای تأمین صنایع

قائم‌مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: «وزارت نیرو باید به‌عنوان متولی در این زمینه سرمایه‌گذاری کند یا برای سرمایه‌گذارانی که حاضرند در این حوزه مشارکت‌ داشته باشند، مشوق‌هایی در نظر بگیرد تا در زمینه ایجاد نیروگاه‌های برق سرمایه‌گذاری کنند. این برنامه، وظیفه وزارت نیرو است که نیاز به سیاست‌گذاری دارد تا در بازه زمانی مشخص به این هدف برسد و بتواند ناترازی انرژی را در کشور جبران کند.»

خالقی ادامه داد: «در کوتاه‌مدت و اورژانسی هم وزارت نیرو می‌تواند زمینه و بستر را برای شرکت‌ها و صنایع مصرف‌کننده برق تأمین کند تا آن‌ها بتوانند به صورت کنسرسیومی نیروگاه‌هایی را در اندازه تأمین انرژی خودشان تأسیس کنند که در زمان قطعی برق بتواند به‌صورت رزرو و جبرانی فعالیت کند و مازاد آن را در دیگر بازه‌های زمانی به شبکه برق تزریق کرده و بفروشد.»

به گفته او در شهرک‌های صنعتی یا مراکز تجمع صنایع می‌توان زمین‌هایی را به‌صورت رایگان یا با درنظر گرفتن سوبسیدهایی در اختیار صنایع قرار داد تا بتوانند با هزینه بسیار کمتری نیروگاه مد نظر وزارت نیرو و تأمین‌کننده انرژی‌ را تأسیس کنند.»

کد خبر: 72097

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =