با چاشنی استعفای رئیس سازمان بورس، بازار سهام نزولی شد

روز ‌شنبه (۱۷ شهریور ماه) شاخص کل بورس با افت هزار هزار واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۰۹ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش «آتیه‌آنلاین»، در اولین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری شاخص کل بورس با توجه به استعفای رئیس سازمان بورس با کاهش ۷.۶۶۵ واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۰۱ هزار واحدی قرار گرفت. همچنین امروز شاخص کل هموزن با رشد ۱.۹۹۰ واحدی در محدوده ۶۶۱ هزار واحدی ایستاد. این درحالیست، امروز دامنه بورس با محدودیت منفی و مثبت سه درصدی روبرو شد.

در جریان داد و ستدهای بورس تهران، ۷.۹ میلیارد ورقه سهم طی ۲۴۸ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۶.۹ هزار میلیارد تومان معامله شد و نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، صنایع ملی مس ایران، بانک ملت، کشتیرانی جمهوری اسلامی و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی بیشترین تاثیر منفی ونمادهای، پتروشیمی پارس و پتروشیمی نوری یبیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل بورس داشتند.

شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز با رشد ۲۴ واحدی در محدوده ۲۱ هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۵.۷ میلیون ورقه اوراق بهادار طی ۱۲۷ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و نمادهای، پالایش نفت لاوان، ایران‌خودرو دیزل، سپیدار سیستم آسیا و سرمایه‌گذاری مالی سپر صادرات پلمیر آریا ساسول، صبا، بهمن دیزل و بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای بانک سامان، خدمات بندری سینا، صبا فولاد خلیج فارس، تجلی توسعه معادن و فلزات و نیان الکترونیک بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص فرابورس گذاشتند.

این درحالیست که شاخص کل در نزدیکی حمایت کوتاه مدت خود قرار دارد. در صورتی که این حمایت شکسته نشود، روند کوتاه مدت آن صعودی خواهد بود. همچنین روند کوتاه مدت شاخص هم‌وزن نیز صعودی است. امروز نمادهای کوچک و متوسط تقاضای بیشتری به نسبت نمادهای شاخص‌ساز داشته‌اند.

ارزش معاملات خرد عدد ۲۹۸۰ میلیارد تومان را به ثبت رسانده است که نسبت به میانگین هفتگی، کاهش قابل توجهی نداشت، اما نسبت به میانگین ماهانه، با ۱۳ درصد افزایش روبرو بود.

در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، ورود نقدینگی حقیقی (خرید حقیقی از حقوقی) به ارزش ۲۵۹ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. اما امروز برای سومین روز متوالی بازار شاهد خروج نقدینگی حقیقی به ارزش ۱۷۳ میلیارد تومان بوده است. این درحالی است که در یک هفته گذشته از شدت خروج نسبت به میانگین ماهانه کاسته شده است.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۳۴۳۰ میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌ها است. امروز نیز با ورود ۴۶ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی برای سومین روز متوالی به صندوق‌های درآمد ثابت، دریافت سود ثابت همچنان مورد استقبال حقیقی‌ها قرار دارد. در یک هفته گذشته شیب ورود به این صندوق‌ها هم نسبت به میانگین ماهانه، در حال افزایش است.

ارزش صف‌های خرید ۵۴۳ میلیارد تومان است که کاهش ۱۲۰ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی را نشان می‌دهد. این در حالی است که ارزش صف‌های فروش با افزایش ۵۲ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی، در محدوده ۳۹۴ میلیارد تومان قرار دارد.

بیشترین ارزش معاملات را گروه فلزات اساسی با ثبت رقم ۳۰۶ میلیارد تومان (۱.۲ برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های خودرویی با ارزش معاملات ۲۳۳ میلیارد تومان (۱.۵ برابر میانگین هفتگی) و شیمیایی با ارزش معاملات ۲۱۷ میلیارد تومان (۱ برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

گروه سایر واسطه‌گری‌ها با ارزش معاملات ۲۴ میلیارد تومان (۳ برابر میانگین هفتگی) بیشترین ارزش معاملات را نسب به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه ماشین آلات برقی با ارزش معاملات ۲۸ میلیارد تومان (۲ برابر میانگین هفتگی) و گروه پالایش فرآورده های نفتی با ارزش معاملات ۱۳۲ میلیارد تومان (۱.۷ برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

این درحالیست که «مجید عشقی»، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار که پیش‌تر بلافاصله پس از رای اعتماد مجلس به «عبدالناصر همتی»، به صورت شفاهی استعفای خود را به وزیر امور اقتصادی و دارایی، اعلام کرده بود، امروز با ارسال نامه‌ای به طور رسمی از سمت خود استعفا داد.

مجید عشقی در تاریخ ۲۱ مهر ۱۴۰۰ با رای اکثریت اعضای شورای عالی بورس به عنوان رییس سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب شده بود. عشقی ۳۰ ماه بعد یعنی در ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ یک‌بار دیگر با کسب رای اعتماد و حمایت مجدد اعضای شورای عالی بورس برای ۲ سال و نیم دیگر در سمت خود ابقا شده بود.

حال با وجود گذشت حدود ۵ ماه از این دوره، با توجه به تغییر دولت و انتخاب وزیر جدید اقتصاد، رییس سازمان بورس برای باز گذاشتن دست «عبدالناصر همتی» برای اعمال تغییر در ساختار مدیریت بازار سرمایه از سمت خود استعفا داد.

کد خبر: 73731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =